De fapt, o carte foarte se rioasa, dedicata unui pu blic destul de restrâns, carte ce îsi propune sa aduca un domeniu deloc relaxant în atentia cititorilor interesati nu de rezonanta glossy a cuvântului “penal”, bineînteles!
Doi profesori de criminalistica de la Academia de Politie “Ale xan dru Ioan Cu za” s-au gândit ca ar fi bine sa mai învete oamenii câte ceva din munca lor deloc usoara. Mai ales ca, de altfel, criminalistica mai es te numita si “stiinta aflarii ade va rului”.
Prin urmare, de curând a aparut la Editura Esfalia din Bu curesti cartea “Metodologii prac tice de ancheta penala”, semnata Viorel Coroiu si Horatiu Mândasescu. Lucrarea reprezinta rodul bogatei experiente practice a aautorilor si contine numeroase elemente originale si de larg interes pentru cititori, atât pentru cei din rândul ju ris tilor, cât si pentru altii cu preo cu pari în alte domenii (învatamânt, psihologie, presa etc.).
FACTORI. Desigur, nu este o lectura usoara, si tocmai de ace ea poate fi lesne acuzata de limbaj de lemn. Dar nu este un ro man, ci un manual. Atrage aten tia capitolul referitor la factorii de risc social major generatori de criminalitate, între care la loc de frunte se afla obedienta, prezenta adesea în societatea româneasca. De asemenea, un capitol aparte este consacrat de autori de lic ventei juvenile: “Ana liza de lic ventei juvenile în perioada de tranzitie a scos la iveala cresteri alarmante la toate re pe rele si indicatorii. (…) Daca în trecut predominau furturile, în prezent, pe lânga acestea – si ele în continua crestere – au sporit subs tantial numarul si gravitatea actelor de violenta”. În capitolul dedicat “Mobilului conduitei cri minale”, cei doi autori subliniaza ca “individul trece prin momente emotionale deosebite. Trecerea de la mo mentul luarii hotarârii si pâna la cel al actiunii, chiar daca intervalul de timp este scurt, se caracterizeaza prin procese psihice de o intensitate si com ple xi tate aparte, framântari majore ve cine adesea cu isteria. În min tea sa se da o lupta acer ba, cons tând în analiza si evalu a rea ris cu ri lor, cântarind între acestea si miza urmarita. Totodata, îsi as cute mintea pentru anticiparea reactiei ce lor lalti, pentru de pa si rea situatiilor neprevazute, pentru autoprotectie, deliberând asu pra san se lor de reusita sau esec”. Mai ca apare senzatia de respiratie adânca pentru re citirea mai apro fundata a ro manului “Crima si pedeapsa” al lui Dostoievski!
Sursa: Jurnalul National