Serviciu al societăţii informaţionale

Serviciu al societăţii informaţionale

serviciu al societăţii informaţionale, orice serviciu care se efectuează utilizându-se mijloace electronice şi prezintă următoarele caracteristici: i) este efectuat în considerarea unui folos patrimonial, procurat ofertantului în mod obişnuit de către destinatar; ii) nu este necesar ca ofertantul şi destinatarul să fie fizic prezenţi simultan în acelaşi loc; iii) este efectuat prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a destinatarului (art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002). Nu constituie s. ale s.i., în sensul legii, activităţile care nu întrunesc elementele menţionate anterior, în special următoarele: a) oferta de servicii care necesită prezenţa fizică a furnizorului şi a destinatarului, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice; b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de către destinatar, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice; c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentată destinatarului prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a acestuia şi care este destinată recepţiei simultane de către un număr nelimitat de persoane (punct-multipunct);

d) activităţi care se efectuează prin intermediul serviciilor de telefonie vocală, telefax, telex, servicii de radiodifuziune şi televiziune, inclusiv serviciile de teletext; e) serviciile de telefonie vocală, telefax sau telex; f) schimbul de informaţii prin poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente, între persoane care acţionează în scopuri străine activităţii lor comerciale sau profesionale; g) relaţia contractuală dintre un angajat şi angajatorul său. De asemenea, nu intră în câmpul de aplicare al legii următoarele activităţi: a) activitatea notarilor publici, în măsura în care aceasta presupune o participare directă şi specifică la exercitarea prerogativelor autorităţii publice; b) activităţile de reprezentare juridică în fata organelor de jurisdicţie şi de urmărire penală; c) jocurile de noroc cu câştiguri în bani, loteriile şi pariurile (art. 2 din Legea nr. 365/2002). Nulitatea relativă a contractelor privind servicii ale societăţii informaţionale. Anularea contractului se dispune de către instanţă de judecată, dacă subzistă următoarele cazuri prevăzute de art. 21 din Legea nr. 365/2002: I) furnizorul de servicii nu a pus la dispoziţie sau a furnizat inexact destinatarului, următoarele informaţii: i) numele sau denumirea furnizorului de servicii; ii) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii; iii) numerele de telefon, fax, adresa de poştă electronică şi orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct şi efectiv; iv) numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerţului sau în alt registru public similar; v) codul de înregistrare fiscală; vi) datele de identificare ale autorităţii competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare; vii) titlul profesional şi statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum şi a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfăşoară o activitate profesională reglementată; viii) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum şi a cuantumului acesteia; ix) includerea sau nein-cluderea în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora, dacă este cazul; II) Furnizorul de servicii nu a pus la dispoziţie destinatarului sau a furnizat inexact următoarele informaţii: i) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul; ii) dacă contractul, odată încheiat, este stocat sau nu de către furnizorul de servicii şi dacă este accesibil sau nu; iii) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispoziţie destinatarului pentru identificarea şi corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor; iv) limba în care se poate încheia contractul; v) codurile de conduită relevante la care furnizorul de servicii subscrie, precum şi informaţii despre modul în care aceste coduri pot fi consultate prin mijloace, v. destinatar al serviciului societăţii informaţionale.

Lasă un comentariu