Serviciu al societăţii informaţionale
serviciu al societăţii informaţionale, orice serviciu care se efectuează utilizându-se mijloace electronice şi prezintă următoarele caracteristici: i) este efectuat în considerarea unui folos patrimonial, procurat ofertantului în mod obişnuit de către destinatar; ii) nu este necesar ca ofertantul şi destinatarul să fie fizic prezenţi simultan în acelaşi loc; iii) este efectuat prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a destinatarului (art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002). Nu constituie s. ale s.i., în sensul legii, activităţile care nu întrunesc elementele menţionate anterior, în special următoarele: a) oferta de servicii care necesită prezenţa fizică a furnizorului şi a destinatarului, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice; b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de către destinatar, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice; c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentată destinatarului prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a acestuia şi care este destinată recepţiei simultane de către un număr nelimitat de persoane (punct-multipunct);
d) activităţi care se efectuează prin intermediul serviciilor de telefonie vocală, telefax, telex, servicii de radiodifuziune şi televiziune, inclusiv serviciile de teletext; e) serviciile de telefonie vocală, telefax sau telex; f) schimbul de informaţii prin poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente, între persoane care acţionează în scopuri străine activităţii lor comerciale sau profesionale; g) relaţia contractuală dintre un angajat şi angajatorul său. De asemenea, nu intră în câmpul de aplicare al legii următoarele activităţi: a) activitatea notarilor publici, în măsura în care aceasta presupune o participare directă şi specifică la exercitarea prerogativelor autorităţii publice; b) activităţile de reprezentare juridică în fata organelor de jurisdicţie şi de urmărire penală; c) jocurile de noroc cu câştiguri în bani, loteriile şi pariurile (art. 2 din Legea nr. 365/2002). Nulitatea relativă a contractelor privind servicii ale societăţii informaţionale. Anularea contractului se dispune de către instanţă de judecată, dacă subzistă următoarele cazuri prevăzute de art. 21 din Legea nr. 365/2002: I) furnizorul de servicii nu a pus la dispoziţie sau a furnizat inexact destinatarului, următoarele informaţii: i) numele sau denumirea furnizorului de servicii; ii) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii; iii) numerele de telefon, fax, adresa de poştă electronică şi orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct şi efectiv; iv) numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerţului sau în alt registru public similar; v) codul de înregistrare fiscală; vi) datele de identificare ale autorităţii competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare; vii) titlul profesional şi statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum şi a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfăşoară o activitate profesională reglementată; viii) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum şi a cuantumului acesteia; ix) includerea sau nein-cluderea în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora, dacă este cazul; II) Furnizorul de servicii nu a pus la dispoziţie destinatarului sau a furnizat inexact următoarele informaţii: i) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul; ii) dacă contractul, odată încheiat, este stocat sau nu de către furnizorul de servicii şi dacă este accesibil sau nu; iii) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispoziţie destinatarului pentru identificarea şi corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor; iv) limba în care se poate încheia contractul; v) codurile de conduită relevante la care furnizorul de servicii subscrie, precum şi informaţii despre modul în care aceste coduri pot fi consultate prin mijloace, v. destinatar al serviciului societăţii informaţionale.