Legea nr. 220 din 27 octombrie 2008 stabileste un sistem de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. În acest scop, a fost creat cadrul legal necesar pentru încurajarea investitorilor si extinderea utilizării acestor surse
Sistemul de promovare se aplică pentru energia produsă din: energie hidro utilizată în centrale cu o putere instalată de cel mult 10 MW; energie eoliană; energie solară: energie geotermală si gazele combustibile asociate: biomasă; biogaz; gaz de fermentare a deseurilor; gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate.
Legea creează cadrul legal necesar extinderii utilizării surselor regenerabile de energie, prin modalităţi cum ar fi: asigurarea cofinanţării necesare în atragerea unor surse financiare externe, destinate promovării surselor regenerabile de energie; reducerea costurilor de producţie, transport si distribuţie a energiei produse din surse regenerabile de energie, comparativ cu utilizarea combustibililor clasici, fosili si, implicit, reducerea facturii energetice a diferitelor categorii de consumatori etc.
Facilităţi pentru investitori
Pentru stimularea investiţiilor în producţia de energie din surse regenerabile, investitorii pot beneficia de facilităţi pentru proiectele strategice prevăzute în documentele de politică energetică a României:
a) garantarea a cel mult 50% din valoarea împrumuturilor pe termen mediu sau lung;
b) asigurarea infrastructurii de transport si a utilităţilor necesare iniţierii si dezvoltării investiţiei;
c) căi de acces si modificări ale infrastructurii existente, necesare iniţierii si dezvoltării proiectului de investiţii;
d) scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul reinvestit, pentru o perioadă de 3 ani de la punerea în funcţiune a investiţiei;
e) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncă nou-create.
Pentru alte proiecte în domeniu, investitorii pot beneficia de următoarele facilităţi:
a) scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul reinvestit, pentru o perioadă de 3 ani de la punerea în funcţiune a investiţiei;
b) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncă nou-create.
Cel târziu la începutul lunii fe-
bruarie, anul următor, Guvernul trebuie să aprobe o hotărâre privind condiţiile si perioada pentru acordarea de facilităţi pentru promovarea surselor regenerabile de energie.
Facilităţi pentru persoane fizice
Persoanele fizice care utilizează surse regenerabile pentru producerea a minimum 20% din consumul propriu de energie electrică au dreptul la deducerea din venitul anual global a unei sume de până la 50% din valoarea echipamentelor si instalaţiilor achiziţionate în scopul producerii de energie electrică din surse regenerabile, în funcţie de venitul lunar.
Sistemele de promovare
Pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile se aplică sistemul cotelor obligatorii, combinat cu tranzacţionarea certificatelor verzi sau prin sistemul „de preţ fix“.
Sistemul de cote obligatorii im-pune furnizorilor achiziţia unor cantităţi minime de energie electrică produsă din aceste surse, stabilite proporţional cu vânzările acestora de energie către consumatorii finali. Îndeplinirea cotelor se dovedeste prin posesia unui număr corespunzător de certificate verzi. Certificatul verde este deci titlul care atestă pro-ducerea din surse regenerabile de energie a unei cantităţi de 1 MWh energie electrică. Acesta se poate tranzacţiona, distinct de cantitatea de energie electrică pe care o reprezintă, pe o piaţă organizată.
„Pentru a-si îndeplini obligaţiile, furnizorii trebuie să achiziţioneze de la producători un număr de certificate verzi egal cu produsul dintre valoarea cotei obligatorii stabilite pentru anul respectiv si cantitatea de energie pe care o vând în acel an consumatorilor finali. În cazul în care obligaţia nu a fost respectată de furnizor, legea impune plata de către acesta a contravalorii certificatelor la o valoare penalizatoare de 70 de euro/certificat neachiziţionat. Valoarea unui certificat verde este determinată fie prin contracte bilaterale între producătorul si furnizorul de energie electrică, fie pe piaţa centralizată. Nevoia de a proteja producătorii de energie din surse regenerabile a dus la stabilirea unui preţ minim pentru un certificat verde, în timp ce pentru a proteja consumatorii a fost stabilit un preţ maxim. Pentru perioada 2008-2014, s-a prevăzut că domeniul de variaţie va fi cuprins între un minim de 27 de euro/certificat si un maxim de 55 de euro/certificat. Pentru 2015-2020, valoarea minimă de tranzacţionare nu va putea fi mai mică decât minimul pentru 2014”, explică avocatul Marta Popa, Partner VOICU & FILIPESCU.
Producătorii de energie electrică din surse regenerabile vor primi:
a) un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs si livrat în reţeaua de energie electrică din centrale/grupuri hidroelectrice noi sau centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
b) un certificat verde pentru fiecare 2 MWh livraţi în reţeaua de energie electrică din centrale hidroelectrice cu o putere instalată cuprinsă între 1 si 10 MW, care nu se încadrează în condiţiile prevăzute la lit. a);
c) două certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică din centralele hidroelectrice cu o putere instalată de până la 1 MW/unitate;
d) două certificate verzi, până în anul 2015, si un certificat verde, începând cu anul 2016, pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică de producătorii de energie electrică din energie eoliană;
e) 3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică de producătorii de energie electrică din biomasă, biogaz, biolichid, gaz de fermentare a deseurilor, energie geotermală si gazele combustibile asociate;
f) 4 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică de producătorii de energie electrică din energie solară.
„Legea prevede aplicarea acestui sistem pe durate de timp diferite, în funcţie de tipul de centrală/grup e-lectric si de data punerii sale în funcţiune. Astfel, de exemplu, energia electrică produsă în grupuri electrice noi – adică puse în funcţiune după data de 1 ianuarie 2004 – beneficiază de cea mai îndelungată perioadă de promovare, respectiv de 15 ani.
Cresterea rentabilităţii proiectelor de energie regenerabilă va fi în principal generată, pe de o parte, de cresterea limitelor valorilor de tranzacţionare a certificatelor verzi si pe de altă parte de acordarea unui număr mai mare de certificate verzi, în funcţie de sursa de energie folosită, diferenţiere care nu există până în prezent.
Cele mai avantajoase surse din punctul de vedere al numărului de certificate obţinute pentru fiecare MW livrat în reţea sunt energia solară (4 certificate verzi), biomasa, biogazul, biolichidul, gazul de fermentare a deseurilor, energia geotermală si gazele combustibile asociate (3 certificate verzi) si energia eoliană (2 certificate verzi până în anul 2015, respectiv un certificat verde începând cu 2016)“, arată Monica Constantin, Senior Associate, Schoenherr si Asociaţii SCA.
Planuri pe termen lung
Un lucru foarte bun este faptul că Legea 220/2008 are în vedere o perioadă foarte mare de timp în ceea ce priveste aplicarea schemelor, astfel încât investitorii îsi pot face planuri de investiţie pe termen lung.
Sistemul de promovare stabilit se aplică pentru o perioadă de:
a) 15 ani pentru energia electrică produsă în grupuri electrice noi;
b) 5 ani pentru energia electrică produsă în grupuri/centrale electrice eoliene din import, care au mai fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state;
c) 10 ani pentru energia electrică produsă în centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
d) 3 ani pentru energia electrică produsă în centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, neretehnologizate;
e) 10 ani pentru energia termică produsă din surse geotermale în centrale de minimum 5 MWth.
http://www.sfin.ro/articol_14540/Începutul_unor_mega-afaceri:_energia_regenerabila.html