Nu putini sunt cei care, in diverse imprejurari, isi fac un card bancar sau il accepta in cadrul unei promotii, pentru ca li se spune ca e gratis. Card pe care nu-l folosesc niciodata, dar la un moment dat, dupa un an sau doi, afla ca au datorii de sute de lei la banca. La fel se intampla cu cardurile de salarii abandonate in momentul concedierii sau schimbarii locului de munca. Oamenii uita sa-l inchida, insa banca va continua sa perceapa comisioane si dobanzi, astfel ca dupa ceva timp oamenii se trezesc cu noi datorii pe card, desi nu l-au mai folosit.
Cum functioneaza un card si cand devine activ
In primul rand, trebuie sa stiti ca un card de debit devine activ din momentul semnarii contractului cu banca. Asadar, nu este nevoie ca acesta sa fie activat, ca in cazul unui card de credit.
Un alt lucru pe care trebuie sa-l stiti este ca banca este obligata sa va informeze lunar despre activitatea aferenta respectivului card, printr-un extras de cont, conform prevederilor contractului semnat: fie un extras electronic, ce poate fi consultat pe e-mail sau pe internet, pe site-ul bancii, prin serviciul de internet banking sau mobile banking, fie pe hartie, trimis prin posta.
In momentul in care ati semnat contractul aferent cardului, ati optat pentru una dintre modalitatile de transmitere a extrasului de cont.
In ceea ce priveste dobanzile aferente cardului si ceea ce vi s-a spus, ca nu veti avea de platit nimic, cel mai probabil a fost vorba de o oferta de utilizare gratis a cardului, pe o anumita perioada, de cateva luni. Orice serviciu, inclusiv cel financiar aferent unui card, are niste costuri ce trebuie platite de clienti. Aceste costuri ar trebui sa figureze, de asemenea, in contractul pe care l-ati semnat.
Cine este responsabil cu informarea?
In ceea ce priveste responsabilitatea bancii, aceasta ar fi trebuit, intr-adevar, sa va contacteze, in momentul in care a vazut ca este vorba de un card nefolosit timp de mai multe luni si sa va anunte despre datoria pe care o aveti, pentru a se asigura ca sunteti informata corect cu privire la acest serviciu.
Aceasta insa nu intra in obligatia legala a bancii, ci este un aspect ce tine de calitatea serviciilor si de relatia cu clientii.
In mod legal, conform conditiilor de afaceri ale bancii, adica regulamentul de utilizare a unui cont bancar, pe baza caruia functioneaza cardul, respectivul cont devine inactiv (dormant, in termeni bancari) dupa o anumita perioada stabilita de banca.
Problema este ca la unele banci, clientul este instiintat prin afisare la unitatile bancii ca respectivul cont a devenit inactiv. Banca poate percepe dobanzi si comisioane si unui cont inactiv si-l poate inchide fara sa anunte clientul.