De ce si timbrul de mediu incalca legislatia UE?Parere legala timbru de mediu

   In ceea ce priveste taxa auto, fiind reglementata obligativitatea achitarii acesteia la inmatricularea autoturismelor, aceasta a fost statuata in nenumarate randuri ca fiind nelegala si in contradictie cu normele Uniunii Europene. Astfel, atat in cazul taxei de poluare, reglementata de OUG 50/2008, al taxei pentru emisii poluante, reglementate de Legea 9/2012, cat si in cazul timbrului de mediu, reglementat prin Legea 9/2013,  au fost starnite in conceptia colectiva nemultumiri profunde, generate de obligativitatea de a fi supusi unor masuri discriminatorii fata de normele Uniunii Europene, cu atat mai mult cu cat instantele de judecata s-au pronuntat si se pronunta intr-o masura din ce in ce mai mare in acest sens.

               Curtea de Justitie a Uniunii Europene a declarat in mod direct taxa pentru emisii poluate           (Legea 9/2012), cea care a preluat aproape in intergalitate prevederile OUG 50/2008, ca fiind nelegala, stabilind o jurisprudenta consolidata in aceste tipuri de litigii. Astfel, CJUE a stabilit ca taxa de poluare este in contradictie vadita cu normele comunitare, astfel incat cetatenii romani nu sunt datori sa achite o taxa pentru masinile achizitionate in Uniunea Europeana, intrucat Romania este deja stat membru UE. In sprijinul acestor argumente a fost invocat art. 110 TFUE , deoarece taxa auto privind inmatricularea autoturismelor reprezinta un obstacol in calea liberei circulatii a marfurilor in cadrul Comunitatii, iar reglementarea acesteia nu poate fi justificata prin satisfacerea unor cerinte obligatorii ale interesului public. De asemenea, prin aceste reglementari se descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara a descuraja, insa, cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.

            OUG 9/2013 privind timbrul de mediu a abrogat  Legea 9/2012 privind taxa pentru emisii poluate. Si de aceasta data, s-a stabilit ca obligatia de plata a taxei de prima inmatriculare intervine: a) cu ocazia înscrierii în evidențele autorităţii competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de către primul proprietar din România și atribuirea unui certificat de înmatriculare și a numărului de înmatriculare; b) la reintroducerea în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului, în conformitate cu prevederile art. 7; c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat și pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa de poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale în vigoare la momentul înmatriculării; d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat în situaţia autovehiculelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, taxei de poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

            Aceasta noutate legislativa a fost emisa fara a aduce modificari de substanta fata de reglementarile anterioare. Timbrul de mediu poate fi recuperat prin intermediul unei actiuni in instanta, intemeiata pe motivatii obiective, respectiv caracterul nelegal si discriminatoriu fata de normele Uniunii Europene.

            Nu ar trebui sa fie o surpriza in conceptia colectiva faptul ca si aceasta taxa se recupereaza, deoarece sunt de notorietate prevederile acesteia care stabileste un regim fiscal discriminatoriu pentru  autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania taxa nu se mai percepe cu ocazia vanzarii ulterioare. In acest sens, se tinde la o diminuare a introducerii in Romania a unor autoturisme achizitionate second-hand intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, cumparatorii fiind determinati din punct de vedere fiscal sa achizitioneze autovehicule noi produse in Romania.

            De asemenea, prin instituirea timbrului de mediu, se incalca dreptul de proprietate, aparat atat de Constitutia Romaniei, cat si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Astfel, Curtea Europeană de Justiţie în cazul Van Gend en Loos (1963) stabileste o noua ordine juridica in dreptul international, caracterizata prin faptul ca are efect direct si se bucura de suprematie, raportat la ordinea juridica interna. In sprijinul aceste afirmatii invocam si prevederile art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei, unde se prevede expres faptul ca tratatele constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. In acelasi sens este reglementat si art. 4 din Noul Cod Civil, stabilind aplicarea prioritara a normelor comunitare in raport cu reglementarile interne.

            In acelasi sens s-a pronuntat instanta in cazul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti, Dosarul nr. 25258/3/CA/2013, stabilind, in cuprinsul sentintei, faptul ca tranzactiile cu autovehicule interne sunt favorizate fata de importuri atat timp cat cele interne, care privesc autovehicule pentru care nu s-a achitat nicio taxa pe poluare, pot ocoli cu usurinta transferul oficial de proprietate astfel ca taxa sa nu fie achitata, in defavoarea autovehiculelor importate pentru care actele de transfer de proprietate nu se pot ocoli in mod legal. De asemenea, instanta a stabilit, in motivarea sentintei, faptul ca: “Prevederile OUG 9/2013 impun timbrul de mediu autovehiculelor aflate la prima inmatriculare in Romania, o astfel de taxa nefiind perceputa pentru autovehiculele inmatriculate sau care au fost inmatriculate anterior in Romania si apoi reintroduse in tara”.

 Dupa cum a considerat si instanta in cauza citata, “prevedrerile OUG 9/2013 incalca art. 110 din Tratatul C.E., instanta fiind obligata sa dea intaietate prevederilor comunitare, lasand inaplicabil dreptul intern incompatibil legislatiei comunitare, principiu statuat de Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene cu prilejul solutionarii cauzei Administrazione delle finanze dellostato/Simmenthal, nr. c106/77”.

In concluzie, asa cum s-a conturat o jurisprudenta favorabila in privinta taxei de poluare si a taxei pentru emisii poluate, se recupereaza si timbrul de mediu, datorita faptului ca cele trei dispozitii legislative cuprind reglementari foarte asemanatoare, ceea ce genereaza pronuntarea unui flux de sentinte favorabile din ce in ce mai mare, celor care au efectuat plati nedatorate statului, avand ca obiect timbrul de mediu.

articol scris de catre avocat Cristina Onofrei-membra Cab.avocat Coltuc

3 comentarii la „De ce si timbrul de mediu incalca legislatia UE?Parere legala timbru de mediu”

  1. Buna seara. D-le avocat va expun si eu urmatoarea situatie. In anul 2009 luna 10 am achizitionat de la un dealer auto un autoturism de teren a carui valoare de nou era 24530 €. Autoturismul era inmatriculat si avea 2500km la bord. In acea perioada guvernul Tariceanu a dat o ordonanta pentru scutirea la plata taxei de poluare a tuturor autoturismelor cu capacitatea cilindrica sub 2000cm3. In acest sens dealerul nu a fost obligat la plata taxei de poluare si nici eu la transcriere. La acea data taxa nu cred ca depasa 100 €. Acum eu doresc sa vand aceasta masina si sunt obligat sa iau in calcul si valoarea acestei taxe a carei valoare este 2800 €. Va intreb si eu, ce vina am eu pentru ca un guvern m-a scutit de o taxa modica si vine altul si ma taxeaza cu 150 % mai mmult peste catva ani (aplicare retroactiva). Mai este un mare semn de intrebare asupra legalitatii acestui timbru de mediu. Anume daca intrati pe calculatorul ANAF si introduceti niste valori pentru un simplu calcul al timbrului de mediu si apoi dupa aflarea rezultatului schimbati doar categoria de autotiurism din M1(autoturism) in N1(autoutilitara) va rezulta o suma de plata de cel putin zece ori mai mica chiar daca autoturismul respectiv autoutilitara au acelasi mijloc de propulsie, motorul cu caracteristici tehnico-constructive identice. Nu mai vorbim ca la E3 si E4 valoarea din calculator care aduce coeficientul maximal este coeficientul CO2 in schimb la E2, E1 sau noneuro se calculeaza dupa capacitatea cilindrica (aplicarea discriminatorie a coeficientilor de calcul). Pai daca este timbru de MEDIU nu trebuie sa plateasca toata lumea (posesori de autoturisme indiferent de categorie) dupa principiul POLUATORUL PLATESTE?
    Oare acest timbru nu este un nou bir pus de guvernanti? Doar cu ajutorul Dvs. juristi cu experienta in domeniu putem gasi solutia corecta.
    Va multumesc pentru ceea ce faceti si va doresc mult succes.

  2. Buna seara. D-le avocat va expun si eu urmatoarea situatie. In anul 2009 luna 10 am achizitionat de la un dealer auto un autoturism de teren a carui valoare de nou era 24530€. Autoturismul era inmatriculat si avea 2500km la bord. In acea perioada guvernul Tariceanu a dat o ordonanta pentru scutirea la plata taxei de poluare a tuturor autoturismelor cu capacitatea cilindrica sub 2000cm3. In acest sens nici dealerul nu a fost obligat la plata taxei si nici eu la transcriere. La acea data taxa nu cred ca depasa 100€.Acum eu cand dorsc sa vand aceasta masina sunt obligat sa iau in calcul si valoarea acestei taxe a carei valoare este 2800€. Va intreb si eu, cu ce sunt eu de vina ca un guvern m-a scutit de o taxa modica si vine altul si ma taxeaza cu 150% . Mai este un mare semn de intrebare asupra legalitatii acestui timbru de mediu. Anume daca intrati pe calculatorul ANAF si introduceti niste valori pentru un simplu calcul si apoi dupa aflarea rezultatului schimbati doar categoria de autotiurism din M1 in N1 va rezulta o suma de plata de cel putin zece ori mai mica chiar daca autoturismul respectiv autoutilitara au acelasi mijloc de propulsie , motorul cu caracteristici identice. Nu mai vorbim ca la E3 si E4 valoarea din calculator care aduce coeficientul maximal este coeficientul CO2 in schimb la E2, Euro sau noneuro se calculeaza dupa capacitatea cilindrica. Pai daca este timbru de MEDIU nu trebuie sa plateasca toata lumea posesori de autoturisme dupa principiul POLUATORUL PLATESTE. Nu este decat un nou bir pus populatiei care fara sprijinul Dvs. Juristi cu experienta in domeniu nu putem scapa. Va doresc succes.
    O seara placuta.

  3. Buna seara. D-le avocat va expun si eu urmatoarea situatie. In anul 2009 luna 10 am achizitionat de la un dealer auto un autoturism de teren a carui valoare de nou era 24530€. Autoturismul era inmatriculat si avea 2500km la bord. In acea perioada guvernul Tariceanu a dat o ordonanta pentru scutirea la plata taxei de poluare a tuturor autoturismelor cu capacitatea cilindrica sub 2000cm3. In acest sens nici dealerul nu a fost obligat la plata taxei si nici eu la transcriere. La acea data taxa nu cred ca depasa 100€.Acum eu cand dorsc sa vand aceasta masina sunt obligat sa iau in calcul si valoarea acestei taxe a carei valoare este 2800€. Va intreb si eu, cu ce sunt eu de vina ca un guvern m-a scutit de o taxa modica si vine altul si ma taxeaza cu 150% . Mai este un mare semn de intrebare asupra legalitatii acestui timbru de mediu. Anume daca intrati pe calculatorul ANAF si introduceti niste valori pentru un simplu calcul si apoi dupa aflarea rezultatului schimbati doar categoria de autotiurism din M1 in N1 va rezulta o suma de plata de cel putin zece ori mai mica chiar daca autoturismul respectiv autoutilitara au acelasi mijloc de propulsie , motorul cu caracteristici identice. Nu mai vorbim ca la E3 si E4 valoarea din calculator care aduce coeficientul maximal este coeficientul CO2 in schimb la E2, Euro sau noneuro se calculeaza dupa capacitatea cilindrica. Pai daca este timbru de MEDIU nu trebuie sa plateasca toata lumea posesori de autoturisme dupa principiul POLUATORUL PLATESTE. Nu este decat un nou bir pus populatiei care fara sprijinul Dvs. Juristi cu experienta in domeniu nu putem scapa. Va doresc succes.
    O seara placuta.

Lasă un comentariu