Prin modificările şi completările aduse la Codul de procedură fiscală, acelaşi act normativ a prevăzut introducerea unui nou titlu, titlul VI2, cuprinzând articolul 933, cu dispoziţii privind controlul antifraudă. Conţinând regulile privind controlul operativ şi inopinat, acest articol tratează despre drepturile de control ale inspectorilor antifraudă, cu excepţia celor din cadrul Direcţiei de combatere a fraudelor, în condiţiile legii.
Astfel, controlul operativ şi inopinat se poate efectua şi în scopul realizării de operaţiuni de control tematic care reprezintă activitatea de verificare prin care se urmăreşte constatarea, analizarea şi evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activităţi economice determinate.
La începerea controlului operativ şi inopinat, inspectorul antifraudă este obligat să prezinte contribuabilului legitimaţia de control şi ordinul de serviciu.
Ori de câte ori controlul operativ şi inopinat se efectuează la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemnează în registrul unic de control.
La finalizarea controlului operativ şi inopinat se încheie procese-verbale de control/acte de control, în condiţiile legii.
Selectarea contribuabililor pentru inspecţie fiscală
Cuprinsă în art. 100 din Codul de procedură fiscală, şi această materie a fost modificată de Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2014. În forma rezultată articolul în cauză prevede că selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale este efectuată de către organul de inspecţie fiscală competent, în funcţie de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc.
Analiza de risc reprezintă activitatea efectuată în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanţelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum şi de a le utiliza în vederea selectării contribuabililor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale.
ATENŢIE! Potrivit alin. (3) al acestui articol, contribuabilul nu poate face obiecţii cu privire la procedura de selectare folosită.