O primă situaţie se referă la achiziţiile efectuate de orice contribuabil de la un contribuabil care aplică TVA la încasare. Potrivit alin. 11 al art. 145, dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate este amânat până la data la care taxa aferentă bunurilor şi serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului/prestatorului său.
Normele de aplicare, astfel cum sunt în vigoare din februarie anul acesta, precizează că prevederile se aplică numai în cazul operaţiunilor taxabile, pentru care furnizorul/prestatorul aplică sistemul TVA la încasare, caz în care acesta trebuie să înscrie în factură această menţiune. În situaţia în care furnizorul/prestatorul este înscris în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare la data emiterii unei facturi, dar omite să înscrie menţiunea “TVA la încasare”, deşi operaţiunea respectivă nu este exclusă de la aplicarea sistemului TVA la încasare, beneficiarul are obligaţia să exercite dreptul de deducere, cu excepţia situaţiei în care sunt aplicabile prevederile referitoare la cazul în care se constată că persoana impozabilă a fost înregistrată de organele fiscale, ca urmare a unei erori, în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, situaţie în care aceasta va fi radiată, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, începând cu data înscrisă în decizia de îndreptare a erorii.
Prevederile de la alin. (11) din Codul fiscal despre care discutăm nu se aplică în cazul operaţiunilor pentru care furnizorul/prestatorul nu trebuie să aplice sistemul TVA la încasare care sunt supuse la furnizor/prestator regulilor generale de exigibilitate la beneficiar.
Achiziţiile efectuate de o persoană impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare
O a doua situaţie priveşte achiziţiile efectuate de o persoană impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare, caz în care dreptul de deducere a TVA aferente este amânat până în momentul în care taxa aferentă bunurilor şi serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului/prestatorului său.
Două menţiuni:
– Amânarea se face chiar dacă o parte dintre operaţiunile realizate de persoana impozabilă sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la încasare, conform art. 1342 alin. (6).
– Aceste prevederi nu se aplică pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri, pentru importuri, pentru achiziţiile de bunuri/servicii pentru care se aplică taxare inversă.
Documente şi instrumente de plată
Având în vedere că pentru a deduce TVA este necesară plata facturii, normele metodologice tratează în detaliu documentele pe baza cărora se va considera că plata a fost efectuată în funcţie de modalităţile de plată, respectiv plata prin bancă, compensarea, cesiunea de creanţe, utilizarea instrumentelor de plată de tip cambie, cec, bilet la ordin. Astfel, pentru aplicarea acestor dispoziţii din Codul fiscal, Normele precizează:
a) în cazul în care plata se efectuează prin instrumente de plată de tip transfer-debit, respectiv cec, cambie şi bilet la ordin, data plăţii contravalorii totale/parţiale a achiziţiilor de bunuri/prestării de servicii efectuate de la/de persoana care aplică sistemul TVA la încasare, este:
– data înscrisă în extrasul de cont sau alt document asimilat acestuia în situaţia în care cumpărătorul este emitentul instrumentului de plată, indiferent dacă încasarea este efectuată de furnizor/prestator ori de altă persoană;
– data girului către furnizor/prestator, în situaţia în care cumpărătorul nu este emitentul instrumentului de plată, în acest scop fiind obligatorie păstrarea unei copii a instrumentului de plată în care este menţionată şi persoana către care a fost girat instrumentul de plată;
b) în situaţia în care plata s-a efectuat prin carduri de debit sau de credit de către cumpărător, data plăţii este data înscrisă în extrasul de cont ori alt document asimilat acestuia. Indisponibilizarea sumelor, evidenţiată în extrasul de cont, nu este considerată plată;
c) în cazul plăţilor prin bancă de tipul transfer-credit, data plăţii contravalorii totale/parţiale a achiziţiilor de bunuri/servicii de la/de persoana care aplică sistemul TVA la încasare este data înscrisă în extrasul de cont sau alt document asimilat acestuia;
d) (ATENŢIE! Reglementarea din Norme a fost modificată prin H.G. nr. 77/2014, în vigoare de la 12 februarie 2014) în cazul cesiunii de creanţe şi al compensării, se aplică corespunzător prevederile pct. 162 alin. (9), respectiv pct. 162 alin. (10) din Norme, pentru a determina data plăţii;
e) în cazul plăţii în natură, data plăţii este data la care intervine faptul generator de taxă pentru livrare/prestarea care reprezintă contrapartidă pentru achiziţia de bunuri/servicii efectuată.
Buna ziua, ma bucur sa vad asemenea hotarari. „” Cum am putea sa luam legatura?