Protecţia Consumatorilor a elaborat proiectul normelor metodologice, clarificând unele aspecte pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, la care trebuie să se raporteze comisia de insolvenţă la nivel central

Un proiect de act normativ elaborat de Autoritatea Naţiona­lă pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) privind normele meto­dologice de aplicare a procedurii insolvenţei persoanelor fizice aduce o serie de clarificări legii, în special legat de  criteriile pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, la care trebuie să se raporteze comisia de insolvenţă la nivel central.
Astfel, în vederea determi­nării anuale a criteriilor pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, comisia de insolvenţă la nivel central se va raporta, inclusiv, la componenţa şi structura familiei de­bitorului, prin inclu­derea în acesta a persoanelor aflate în întreţinerea debitorului, a persoa­nelor cărora debitorul le prestează întreţinere şi a persoanelor care convieţuiesc cu debitorul sau care contribuie la prestarea întreţinerii.
ANPC menţionează, în proiectul de act normativ, că este necesar ca debitorul persoană fizică să deţină un vehicul indispensabil, prin raportare la criteriile prevăzute de art. 3 pct. 2 lit. c) din Lege, dar şi la disponibilitatea unui sistem de transport public sau a unui mijloc de transport alternativ şi a costurilor asociate.

Comisia de insolvenţă trebuie să se raporteze şi la costurile şi cheltuielile determinate de creşterea copilului aflat în întreţinerea de­bitorului sau cu privire la care de­bitorul prestează întreţinere, prin raportare la diferitele stadii de dezvoltare ale acestuia, dar şi la costurile şi cheltuielile suportate cu privire la locuinţa familiei debi­torului, prin raportare la aspectele prevăzute de art.26 din Lege.

Alte criterii la care se va raporta comisia de insolvenţă sunt îndeplinirea de către locuinţa familiei debitorului a exigenţelor mi­nimale ale unei locuinţe convenabile, avându-se în vedere şi valoarea locuinţei familiei raportat la situaţia financiară a debitorului; existenţa sau inexistenţa unor situaţii speciale aplicabile debitorului, respectiv situaţii care pun în pericol viaţa sau integritatea fizică, diza­bilităţi psihice sau fizice; precum şi raportul între veniturile debitorului, cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil şi obli­gaţiile debitorului.

Procedura administrativă pe bază de plan de rambursare a datoriilor

 

Prin Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanei fizice, este instituită o procedură colectivă pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă, precum şi acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii.
În normele metodologice se precizează că debitorul poate depune, personal, prin reprezentant legal, prin reprezentant împuternicit prin procură autentică sau prin avocat mandatat cererea de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor.
Potrivit acestora, planul de rambursare trebuie întocmit astfel încât să aibă în vedere perspectivele de redresare în raport cu posibilităţile şi circumstanţele a­plicabile debitorului şi cu mij­loacele financiare disponibile sau a căror realizare este rezonabil posibilă.
În situaţia în care prin planul de rambursare se stabileşte că imobilul locuinţă a familiei urmează să fie valorificat pentru acoperirea pasivului, iar modalitatea de valorificare este darea în plată, comisia de insolvenţă stabileşte cuantumul chiriei în condiţiile pieţei.
Modificarea planului de reorganizare, inclusiv prelungirea acestuia, se poate face oricând pe parcursul procedurii cu acordul creditorilor, fără ca prin modificare să se depăşească durata maximă a derulării planului prevăzută de Lege. Votarea modificării se va face cu creanţele rămase în sold, la data votului, în aceleaşi condiţii ca şi votarea planului iniţial.

Lasă un comentariu