Domeniu de aplicare si definitii
Art. 1.- Prezenta hotarare se aplica urmatoarelor produse: masini, echipamente interschimbabile, componente de securitate, dispozitive de
prindere pentru ridicarea sarcinii, lanturi, cabluri si chingi, arbori de transmisie cu articulatii cardanice, cvasimasini, stabilind cerintele esentiale de sanatate si securitate specifice acestora, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2. – Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a)componentelor de securitate destinate a fi utilizate ca piese de schimb pentru inlocuirea pieselor identice si furnizate de catre producatorul masinii originale;
b) echipamentelor specifice destinate utilizarii in targuri si/sau parcuri de distractii;
c) masinilor special proiectate sau puse in functiune in scopuri nucleare care, in cazul avariilor, pot avea ca rezultat emisii radioactive;
d) armelor, inclusiv armelor de foc;
e)mijloacelor de transport urmatoare: tractoare agricole sau forestiere, cu exceptia masinilor montate pe aceste vehicule, pentru riscurile prevazute de Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, cu modificarile si completarile ulterioare, vehicule si remorcile acestora, cu exceptia masinilor montate pe aceste vehicule, prevazute de Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, vehicule, cu exceptia masinilor montate pe aceste vehicule, prevazute de Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, vehicule destinate exclusiv competitiilor si mijloacelor de transport aerian, naval si feroviar, cu exceptia masinilor montate pe aceste mijloace de transport;
f) navelor maritime si platformelor maritime, inclusiv echipamentelor instalate la bordul acestor nave si/sau platforme;
g) masinilor special proiectate si construite in scop militar sau de mentinere a ordinii publice;
h) masinilor special proiectate si construite in scop de cercetare pentru utilizare temporara in laboratoare;
i) ascensoarelor care echipeaza puturile de mina;
j) masinilor special destinate deplasarii artistilor in timpul spectacolelor;
k) produselor electrice si electronice, in masura in care acestea sunt reglementate de Hotararea Guvernului nr. 457/2003 privind asigurarea securitatii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune, republicata, cu modificarile ulterioare: aparate electrocasnice, echipamente audio si video, echipamente pentru tehnologia informatiei, echipamente pentru birouri, mecanisme de joasa tensiune pentru conexiuni si control, motoare electrice;
l) echipamentelor electrice de inalta tensiune: aparataje pentru conexiuni si control transformatoare.
Art. 3. – (1) In sensul prezentei hotarari, prin masini se intelege produsele prevazute la art. 1, cu exceptia cvasimasinilor.
(2) In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. masina:
a) un ansamblu de parti sau componente legate intre ele, dintre care cel putin una este in miscare, care sunt reunite de o maniera solidara in vederea unui anumit scop, in special montat ori destinat montarii cu un sistem de actionare, altul decat forta umana sau animala, aplicata direct;
b) un ansamblu prevazut la lit. a), caruia ii lipsesc numai componentele care sa il conecteze la locul de utilizare sau conexiunile la surse de energie si de miscare;
c) un ansamblu prevazut la lit. a) si b), pregatit sa fie instalat si care nu poate sa functioneze decat montat pe un mijloc de transport sau instalat intr-o cladire ori structura;
d) un ansamblu de masini prevazute la lit. a)-c) sau o cvasimasina prevazuta la pct. 7, care, in scopul de a ajunge la acelasi rezultat, sunt dispuse si comandate astfel incat sa functioneze ca un intreg;
e) un ansamblu de parti sau componente legate intre ele, dintre care cel putin una este in miscare, care sunt reunite in scopul ridicarii sarcinilor si a caror singura sursa de energie este forta umana, aplicata direct;
2. echipament interschimbabil – un dispozitiv care, ulterior punerii in functiune a unei masini sau a unui vehicul-tractor, este asamblat pe aceasta chiar de catre operator, in scopul de a modifica functia sa ori de a asigura o functie noua, in masura in care acest echipament nu este o piesa de schimb ori o unealta;
3. componenta de securitate – componenta care este introdusa separat pe piata si este destinata sa asigure o functie de securitate, a carei defectare sau functionare necorespunzatoare pericliteaza securitatea si/sau sanatatea persoanelor expuse si care nu este necesara pentru functionarea masinii ori care poate fi inlocuita cu alte componente ce permit functionarea normala a masinii. Lista indicativa a componentelor de securitate, prevazuta in anexa nr. 5, este actualizata periodic potrivit procedurii reglementate la art. 8 alin. 1 lit. a) din Directiva 2006/42/CE a Parlamentului European si Consiliului din 17 mai 2006 privind masinile industriale si modificarea Directivei 95/16/CE;
4. dispozitiv de prindere pentru ridicarea sarcinii – o componenta sau un echipament nefixat la masina de ridicat, care este amplasat intre masina si sarcina ori pe sarcina, in scopul prinderii ei, sau care este destinat sa faca parte integranta a sarcinii si este introdus separat pe piata; elementele care servesc la realizarea unei legaturi si componentele lor sunt considerate dispozitive de prindere pentru ridicarea sarcinii;
5. lanturi, cabluri si chingi – lanturile, cablurile si chingile proiectate si construite in scopul de a ridica, fiind parte a masinilor de ridicat sau a dispozitivului de prindere pentru ridicarea sarcinii;
6. arbore de transmisie cu articulatie cardanica – un dispozitiv amovibil pentru transmisie mecanica; o componenta amovibila destinata transmisiei de putere intre o masina autopropulsata sau un vehicul-tractor si masina receptoare, prin primul lagar fix al acesteia. Daca acest dispozitiv este introdus pe piata impreuna cu un protector, ansamblul este considerat un singur produs;
7. cvasimasina – masina partial finalizata; un ansamblu care se constituie ca o masina, dar care nu poate sa asigure el insusi un scop definit. Un sistem de actionare este o cvasimasina. Cvasimasina este destinata a fi incorporata sau asamblata cu alte masini ori alte cvasimasini sau echipamente in vederea constituirii unei masini careia i se aplica prezenta hotarare;
8. introducere pe piata – prima punere la dispozitie, in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, a unei masini ori cvasimasini in vederea comercializarii sau utilizarii sale, contra cost ori gratuit;
9. producator – orice persoana fizica sau juridica ce proiecteaza si/sau construieste o masina ori o cvasimasina careia i se aplica prezenta hotarare si care este responsabila de conformitatea acestei masini sau cvasimasini cu prezenta hotarare, in vederea introducerii pe piata sub numele sau ori marca sa sau pentru propria utilizare. In absenta unui producator, asa cum este definit mai sus, este considerat ca fiind producator orice persoana fizica sau juridica ce introduce pe piata ori pune in functiune o masina sau cvasimasina careia i se aplica prezenta hotarare;
10. reprezentant autorizat – orice persoana fizica sau juridica stabilita in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, care a primit un mandat scris din partea producatorului pentru a actiona in numele acestuia, integral ori partial, pentru formalitati si obligatii reglementate de prezenta hotarare;
11. punere in functiune – prima utilizare, in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, a unei masini careia i se aplica prezenta hotarare, in conformitate cu destinatia sa;
12. standard armonizat – o specificatie tehnica, fara caracter obigatoriu, adoptata de un organism de standardizare, si anume Comitetul European de Standardizare (CEN), Comitetul European de Standardizare Electrotehnic (CENELEC) sau Institutul European pentru Standarde in Telecomunicatii (ETSI), in baza unui mandat acordat de Comisia Europeana, denumita in continuare Comisie, potrivit procedurii reglementate de Directiva 98/34/CEE, transpusa in legislatia nationala prin Hotararea Guvernului nr. 1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana.
SECŢIUNEA a 2-a
Reglementari specifice
Art. 4. – In situatia in care, pentru o masina, riscurile prevazute de anexa nr. 1 sunt reglementate, total sau partial, in alte reglementari specifice armonizate, prezenta hotarare nu se aplica ori inceteaza sa se aplice de la data intrarii in vigoare a acestora pentru masina in cauza, in ceea ce priveste acele riscuriCAPITOLUL II
Conditii de introducere pe piata
SECŢIUNEA 1
Supravegherea pietei
Art. 5. – (1)Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in calitate de autoritate competenta in domeniu, trebuie sa adopte toate masurile necesare pentru ca masinile sa fie introduse pe piata si/sau puse in functiune numai daca acestea satisfac prevederile prezentei hotarari si nu compromit sanatatea si securitatea persoanelor si, daca este cazul, a animalelor domestice sau bunurilor, atunci cand ele sunt instalate si intretinute corespunzator si utilizate in conformitate cu destinatia lor sau in conditii rezonabil previzibile.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse trebuie sa adopte toate masurile necesare pentru ca cvasimasinile sa fie introduse pe piata numai daca acestea satisfac prevederile prezentei hotarari.
(3) Autoritatea competenta in domeniul masinilor este Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse. Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari si este responsabil pentru supravegherea pietei este Inspectia Muncii.
(4) Sarcinile si competentele organului de control sunt stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor masuri de supraveghere a pietei produselor din domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata. Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse informeaza Comisia si celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la orice modificare ulterioara.
(5)Pentru indeplinirea prevederilor alin. (3) si (4), Inspectia Muncii, organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, desemneaza personal cu atributii specifice, pentru realizarea supravegherii pietei.
SECŢIUNEA a 2-a
Introducerea pe piata si punerea in functiune
Art. 6. – (1) Inainte de introducerea pe piata si/sau punerea in functiune a unei masini, producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie:
a)sa se asigure ca aceasta satisface cerintele esentiale de sanatate si securitate care ii sunt aplicabile, prevazute in anexa nr. 1;
b) sa se asigure ca este disponibil dosarul tehnic prevazut in anexa nr. 7 lit. A;
c) sa puna la dispozitie, in special, informatiile necesare, cum ar fi instructiunile;
d) sa aplice procedurile specifice de evaluare a conformitatii, potrivit prevederilor art. 13;
e)sa intocmeasca declaratia CE de conformitate, potrivit prevederilor anexei nr. 2 lit. A pct. 1, si sa se asigure ca aceasta insoteste masina;
f) sa aplice marcajul CE in conformitate cu prevederile art. 16.
(2)Inainte de introducerea pe piata a unei cvasimasini, producatorul sau reprezentantul sau autorizat se asigura ca a fost indeplinita procedura prevazuta la art. 14.
(3) In sensul procedurilor mentionate la art. 13, producatorul sau reprezentantul sau autorizat dispune ori are acces la mijloacele necesare pentru a se asigura de conformitatea masinii cu cerintele esentiale de sanatate si securitate prevazute in anexa nr. 1.
Art. 7. – (1) In cazul in care masina face obiect si al altor reglementari armonizate, care se refera la alte aspecte si care prevad, de asemenea, aplicarea marcajului CE, acest marcaj trebuie sa indice si conformitatea masinilor cu prevederile respectivelor reglementari.
(2) In situatia in care una sau mai multe dintre reglementarile armonizate prevazute la alin. (1) lasa producatorului ori reprezentantului sau autorizat, intr-o perioada tranzitorie, posibilitatea alegerii regimului de aplicare, marcajul CE indica conformitatea numai cu dispozitiile respectivelor reglementari aplicate de catre producator sau de reprezentantul sau autorizat. Declaratia CE de conformitate trebuie sa mentioneze referintele reglementarilor aplicabile, astfel cum au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
SECŢIUNEA a 3-a
Libera circulatie
Art. 8. – (1) Introducerea pe piata si punerea in functiune a masinilor care sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari nu pot fi interzise, restranse sau impiedicate.
(2) Introducerea pe piata si punerea in functiune a cvasimasinilor nu pot fi interzise, restranse sau impiedicate in cazul in care producatorul ori reprezentantul sau autorizat stabileste, prin declaratia de incorporare prevazuta in anexa nr. 2 lit. B pct. 1, ca aceste cvasimasini sunt destinate a fi incorporate intr-o masina sau asamblate cu alte cvasimasini in vederea constituirii unei masini.
(3) Cu ocazia targurilor, expozitiilor, demonstratiilor tehnice si a altor manifestari similare, masinile si cvasimasinile care nu sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari pot fi expuse cu conditia ca un indicator vizibil sa indice clar neconformitatea acestora, precum si imposibilitatea vanzarii inainte de punerea lor in conformitate cu prevederile prezentei hotarari. In timpul demonstratiilor cu aceste masini si cvasimasini neconforme, expozantul ia masuri de securitate corespunzatoare pentru asigurarea protectiei persoanelor.
SECŢIUNEA a 4-a
Prezumtia de conformitate si standardele armonizate
Art. 9. – (1) Se considera ca fiind conforme cu prevederile prezentei hotarari masinile care poarta marcajul CE si care sunt insotite de declaratia CE de conformitate ale carei elemente sunt prevazute in anexa nr. 2 lit. A la pct. 1.
(2) O masina fabricata in conformitate cu un standard roman si/sau un standard national al unui alt stat membru al Uniunii Europene, care adopta un standard european armonizat al carui numar de referinta este publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se presupune ca este conforma cu cerintele esentiale de sanatate si securitate acoperite de standardul respectiv.
(3) Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate referitoare la masini se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Aceasta lista se actualizeaza ori de cate ori este necesar.
(4) Asociatia de Standardizare din Romania trebuie sa asigure conditiile pentru a permite partenerilor sociali sa participe si sa isi exprime punctul de vedere la nivel national asupra procesului de elaborare si urmarire a standardelor armonizate.
SECŢIUNEA a 5-a
Masuri particulare legate de masinile potential periculoase
Art. 10. – (1) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse poate solicita Comisiei sa examineze necesitatea adoptarii masurii de interzicere, restrangere, impiedicare a introducerii pe piata sau de supunere a masinilor la conditii speciale atunci cand, prin caracteristicile lor tehnice, aceste masini prezinta riscuri din cauza unor lacune ale standardului armonizat.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse trebuie sa adopte masurile indicate de Comisie ca urmare a solicitarii prevazute la alin. (1), in scopul asigurarii, la nivel comunitar, a unui nivel ridicat de protectie pentru sanatatea si securitatea persoanelor.
SECŢIUNEA a 6-a
Procedura de contestare a unui standard european armonizat
Art. 11. – (1) In cazul in care se considera ca un standard armonizat nu satisface in intregime cerintele esentiale de sanatate si securitate care fac obiectul acestuia si care sunt enuntate in anexa nr. 1, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004, care transpune in legislatia nationala Directiva 98/48/CE, sesizeaza comitetul reglementat de prevederile Directivei 98/34/CE, caruia ii expune motivele sale.
(2) Decizia Comisiei in legatura cu publicarea, nepublicarea, publicarea cu restrictii, mentinerea, mentinerea cu restrictii sau retragerea referintelor standardului armonizat prevazut la alin. (1), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se cuprinde, cu referire la acel standard, in ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse prevazut la art. 9 alin. (3).
SECŢIUNEA a 7-a
Clauza de salvgardare
Art. 12. – (1) In cazul in care Inspectia Muncii constata ca o masina, supusa prevederilor prezentei hotarari, poarta marcajul CE, este insotita de declaratia CE de conformitate si este utilizata conform destinatiei sale sau in conditii rezonabil previzibile prezinta riscul de a compromite sanatatea si securitatea persoanelor si, daca este cazul, a animalelor domestice ori bunurilor, aceasta ia masuri pentru retragerea de pe piata, interzicerea introducerii pe piata si/sau punerii in functiune a respectivei masini ori restrangerea liberei sale circulatii.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) si in conditiile precizate la alin. (3) si (5), Inspectia Muncii informeaza in scris Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse despre masurile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziilor sale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse informeaza imediat Comisia si celelalte state membre ale Uniunii Europene in legatura cu aceasta masura si indica motivele care au stat la baza deciziei sale, precizand, in special, daca neconformitatea se datoreaza:
a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a);
b) aplicarii incorecte a unui standard armonizat prevazut la art. 9 alin. (2);
c) unor deficiente ale standardelor armonizate prevazute la art. 9 alin. (2).
(4) In baza comunicarii Comisiei cu privire la oportunitatea masurii luate la nivel national, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse informeaza Inspectia Muncii cu privire la decizia luata de catre aceasta, in vederea adoptarii masurilor corespunzatoare. Inspectia Muncii informeaza producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu privire la decizia Comisiei.
(5) In cazul in care masurile prevazute la alin. (1) se datoreaza unor deficiente ale standardelor armonizate si daca se mentine pozitia cu referire la aceste masuri, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse declanseaza procedura prevazuta la art. 11.
(6) In situatia in care o masina este neconforma si poarta marcajul CE, Inspectia Muncii trebuie sa ia masuri impotriva celui care a aplicat marcajul, informand in scris Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse despre decizia sa. Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse informeaza Comisia