Contractul de franciza este un contract sinalagmatic, cu titlu oneros , intuitu personae , ce implica colaborare stransa intre parti, independente din punct de vedere financiar. Acest document reprezinta temelia unui parteneriat solid intre cele doua parti beneficiare : francizorul si francizatul (beneficiarul) .
Calitatea de francizor : Pentru ca un agent economic sa devina francizor , trebuie sa indeplineasca, conform legislatiei trei conditi de baza: – sa aiba o marca inregistrata la OSIM
afacerea francizabila sa fie derulare
– sa aiba experienta necesara in a pune la dispozitia viitorului francizat un set de cunostiinte elementare in demararea afacerii ( know-how)
Prima operatie pentru incheierera unui contract de franciza o reprezinta faza pre-contractuala , care permite fiecarei parti sa-si confirma decizia de a colabora .
Au loc schimb de informatii si discutii preliminare, in care ambele parti incearca sa stabileasca termenii si conditiile unei viitoare cooperari . Francizorul trebuie sa puna la dispozitia beneficiarului informatii, cum ar fii :
– experienta dobandita si transferabila
– conditiile financiare ale contractului ( taxa de intrare in retea, redevente anuale , alte contributii finaciare)
– lista cu actualii francizati si date de contact ale ecestora. Beneficiarul poate asfel sa afle de la sursa cat de viabila va fi viitoarea cooperare.
In cazul in care cele doua parti cad la un acord echitabil, faza precontractuala se incheie cu semnarea unui contract de rezervare . Acesta reprezinta un document prin care francizatul se angajeaza sa nu divulge nici o informatie care ar putea dauna imaginii sau bunei derulari a relatiilor dintre parti. In acelasi timp, francizorul are obligatia de a nu cauta alt partener in aceeasi zona, fara acordul actualului partener. Cea mai importanta parte a contractului de rezervare o reprezinta clauza de confidentialitate si non-concurenta , prin care ambele parti se obliga, indiferenta de rezultatele negocierilor sa nu foloseasca informatii intr-un mod care ar dezavantaja cealalta parte.
Dupa acordul de vointa din partea celor doua parti, urmeaza intalnirea la masa tratativelor. Negocierea contractului in vederea semnarii are in vedere o serie de termene si conditii asupra carora cele doua parti trebuie sa cada de acord. Important de mentionat , negocierea contractului reprezinta o parte esentiala cu efecte pe toata durata derularii contractului.. Reprezentantii trebuie sa fie insotiti de o echipa de specialisti capabili sa rezolve orice problema aparuta:
– un jurist , bun cunoscator al legislatiei si procedurilor legale in vigoare
– un expert contabil, pentru a evalua forta financiata si capacitatea partenerului de a-si respecta obligatiile contractuale
– un consultant in domeniul francizei , experimentat si familiarizat cu termenii din contract.
Conform art.6 – Legea 79/1998 , contractul de franciza trebuie sa contina :
– obiectul contractului
– drepturile si obligatiiler partilor
– conditiile financiare
– durata contractului.
– garantii
– clauze de neconcurenta
– cesiunea drepturilor contractuale
– forta majora
– litigii
– conditii de modificare, prelungire si reziliere
– dipozitii generale.
Drepturile si obligatiile partilor reprezinta partea cea mai importanta a contractului. In acest capitol sunt stipulate expres conditiile de functionare a contractului.
Obligatiile francizorului:
1. Transmiterea know-how-ului . Pentru a fi eligibil, acesta trebuie sa indeplineasca trei conditii :
– sa apartina francizorului .
-sa reprezinte un ansamblu de cunostiinte noi, aplicabile si probate de francizor in intreprinderea proprie.
– sa fie transmisibil francizatului.
2. Asistenta tehnica si comerciala . Francizorul este obligat pe tot parcursul contractului sa acorde asistenta pentru a permite francizatului implemantarea si dezvoltarea cu succes a retetei afacerii si a cunostiintelor implicare de know-how.
3. Obligatia de aprovizionare . Daca, in temeiul conventiei, francizatul vinde produse pe care trebuie sa le procure de la francizor , acesta din urma trebuie sa livreze primului produsele care ii sunt comandate. Francizorul se va afla in pozitia unui vanzator si isi va asuma responsabilitatiile.
4. Exclusivitate teritoriala . Prin folosirea unor firme ,embleme sau marci francizatul beneficiza de o clientela preconstituita, dar instalarea unui alt francizat in apropiere, va duce la diluarea pietei. De aceea ,contractul de franciza trebuie sa contina clauze privind exclusivitatea teritoriala in beneficiul francizatului, insa aceasta este conditionata de cifra minima de afaceri, numarul consumatorilor si perspectiva cresterii acestora.
Obligatiile francizatului
1. Respectarea regulilor propuse de francizor.
Eficacitatea retelei de franciza depinde de modul in care francizatii se prezinta consumatoriilor. Un astfel de rezultat presupune ca francizorul si-a stabilit si definit conceptia nu doar in ansamblu, ci pana la detalii : alegerea locatiilor, forma acestora, amenajarea interioara si exterioara, lista produselor si serviciilor oferite, prezentarea generala a marfurilor , tinuta vestimentara a personalului.
2. Pastrarea secretului know-how-lui.
Valoarea comerciala a acestuia este data de faptul ca nu este cunoscut publicului, iar legea romana instituie pentru francizat obligatia de a nu divulga la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior
3. Plata taxelor si redeventelor : francizatul datoreaza, in schimbul serviciilor si drepturilor de folosinta :
– Taxa de intrare ( front money) . aceasta suma, exigibila de regula la incheierea contractului sau la un termen stabilit prin contract, remunereaza transmitarea know-how-lui si asistenta la demararea afacerii.
– Redevente ( royalties) , remunerearea pentru formarea si asistenta continua asigurata pe durata contractului . Reprezinta un procent din cifra de afaceri anuala.
4. Obligatia de non-concurenta . Contractul de franciza nu trebuie sa conduca la impartirea pietei intre membrii retelei de franciza . Concurenta este benefica pentru o economie, dar in cazul francizei, aceasta ar putea pune piedici in dezvoltare ambelor parti. De aceea , in contract se stipuleaza clar termenele de non-concurenta.
5. Realizarea cifrei minime de afaceri -clauza are menirea sa asigure francizorului un venit minim cert , atunci cand redeventa datorata de francizat se stabileste proportional cu cifra de afaceri. Realizarea cifrei de afaceri minime poate avea valoarea unei conditii rezolutorii sau poate permite francizatului exercitarea dreptului de reziliere anticipata a contractului.
Drepturile si obligatiile partilor sunt rezumate de articolul 4 aliniatul 1 din Ordonanata nr.52/1997
Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza , protejnad drepturile de proprietate intelectuala si industriala ale francizorului prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei, si trebuie sa defineasca, fara ambiguitate, obligatiile si responsabilitatiile fiecarei parti.
Manualul de franciza reprezinta un ansamblu de regului, informatii, instructiuni cuprinse intr-un document mai larg, care permit francizatului sa-si creeze o imagine de ansamblu asupra intregii afacerii de franciza, si in acelasiu timp ajuta la implemantarea acestora in dezvoltarea viitoare.
Scopul – sa prezinte intr-o forma scrisa modul in care este condusa activitatea in cadrul francizei- adica lucrare utila concesionarilor dupa scolarizare .
– sa il ajute pe proprietar sa isi protejeze ideile, know-how-ul si secretele comerciale.
Continutul – o introducere care sa prezinte , in general, ceea ce doreste proprietarul de la concesionar.
– descriere a sistemului de functionare.
– Un inventar al echipamentelor necesare si modul lor de intretinere.
– Indicatii detaliate privind functionarea:
– ora de deschidere.
– descrierea activitatii pe posturi
– Politici de achizie a marfurilor
– standarde pentru produse si servicii
-Metode contabile
-Tehnici privind marketingul si publicitatea
– Formulare care trebuie utilizate pentru diversele operatiuni, precum si pentru alte situatii .
– Persoanele si organizatiile cu care se poate lua legatura in cazul unor probleme specilale.
Potrivit articolului 7 din Ordonanta nr 52/ 1997, contractul de franciza va respecta urmatoarele principii :
– Termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei . In majoritatea cazurilor, 5 ani este perioada minima de amortizare
– Francizorul va instiinta pe beneficiar, cu un preaviz suficient de mare, asupra intentiei de a nu reinoi contractul la data expirarii.
– Obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.
Incetarea contractului de franciza .
1. Incetarea existentei uneia dintre parti. Intervine in cazul decesului uneia dintre parti, sau ,in cazul persoanelor juridice, al faimentului declarat de instanta de drept .
2. Expiratea termenului pentru care a fost incheiat contractul de franciza
Potrivit articolului 6 OU 52 /1997 , contractul de franciza trebuie sa cuprinda si durata acestuia, si conditiile de modificare , prelungire si reziliere. Dar in articolul 7 se prevede ca francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii. Cu alte cuvinte, un contract de franciza ajuns la termen este considerat prelungit de drept daca francizorul nu si-a exprimat opunerea, intr-un termen suficient de mare.
3 . Anularea contractului de franciza. Poate fi anulat in conditiile dreptului comun. Are in vedere vicii de consimtamant, dol sau eroare in momentul semnarii. Potrivit art 14 din OU 52 /1997 , contractul se anuleaza la cererea uneia dintre parti daca sunt prezente vicieri de consimtamant sau daca contractul contine informatii eronate sau ambiguue.
4 Reazilierea contrectului de franciza.
Sanctiune care intervine in cazul neexecutarii culpabile a obligatiilor izvorate din contracte sinalagmatice
Efectele incetarii contractului de franciza
Atunci cand contractul de franciza inceteaza, drepturile incorporate transmise spre folosinta francizatului vor fi restituite francizorului. Francizatul nu va mai putea folosi nici marca, nici alte semne distinctive si nu va mai putea uza de know-how-ul transmis.