Se modifica procedura autorizarii constructiilor

Procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii va fi modificata, prin includerea etapelor specifice pentru evaluarea impactului investitiilor asupra mediului,conform unui proiect de lege elaborat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor (MDLPL).

 

MDLPL a elaborat un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care transpune Directiva Consiliului 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului (Directiva EIA).

O noua procedura de autorizare a lucrarilor de constructii

Proiectul de lege stabileste urmatoarele etape ale procedurii de autorizare a executarii lucrarilor de constructii, pentru includerea etapelor specifice pentru evaluarea impactului investitiilor asupra mediului, respectiv:
emiterea certificatului de urbanism, in baza cererii solicitantului pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Prin certificatul de urbanism se comunica solicitantului obligatia de a contacta autoritatea teritoriala de mediu pentru ca aceasta sa analizeze si sa decida, dupa caz, incadrarea sau neincadrarea proiectului investitiei publice sau private in lista proiectelor supuse evaluarii impactului asupra mediului;
evaluarea initiala a investitiei si stabilirea necesitatii evaluarii efectelor acesteia asupra mediului de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului;
notificarea de catre solicitant a autoritatii administratiei publice locale cu privire la mentinerea solicitarii de autorizare a executarii lucrarilor de constructii, in situatia in care autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste necesitatea evaluarii efectelor investitiei asupra mediului.

„In aplicarea prevederilor Directivei EIA 85/337/CEE, etapa de evaluare a impactului investitiei asupra mediului se realizeaza dupa depunerea notificarii, prin care solicitantul confirma autoritatii locale cererea de emitere a autorizatiei de construire a investitiei”, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.

„In aceste conditii, procedura de evaluare a investitiei si emiterea actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, care poate fi dupa caz, declaratia autoritatii pentru protectia mediului (daca investitia nu are efecte asupra mediului), decizia etapei de incadrare (in una dintre procedurile specifice de evaluare de mediu), acordul de mediu (EIA), avizul Natura 2000, se va desfasura dupa emiterea certificatului de urbanism si anterior elaborarii documentatiei tehnice, respectiv anterior depunerii documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatea administratiei publice competente”, se explica in aceeasi expunere de motive.

Totodata, se instituie atat mecanismul informarii si consultarii publice cu privire la investitia supusa evaluarii de mediu si autorizarii de construire, cat si obligatiile autoritatii competente pentru emiterea autorizatiei cu privire la centralizarea optiunilor populatiei si formularea unui punct de vedere oficial referitor la realizarea investitiei, in acord cu rezultatele consultarii publice.

emiterea avizelor si acordurilor stabilite prin certificatul de urbanism;
emiterea actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, dupa caz;
elaborarea documentatiei tehnice pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii;
depunerea documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatea administratiei publice locale competente;
emiterea autorizatiei de construire.

Ca urmare a modificarilor incluse in proiectul de lege, in tot cuprinsul legii nr. 50/1991 termenul Proiect din sintagmele “Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii”, “Proiect de organizare a executiei lucrarilor” si “Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare” se inlocuieste cu termenul “Documentatie tehnica”. Astfel, vor fi eliminate si sintagmele “PAC”, “POE” si “PAD”.

Potrivit legislatiei actuale, procesul autorizarii este strucurat in doua etape: emiterea Certificatului de urbanism si emiterea autorizatiei de construire.

Intre cele doua etape se desfasoara activitatea tehnica de proiectare care are in vedere satisfacerea cerintelor din certificatul de urbanism, din reglementarile tehnice ale domeniului constructiilor, precum si ale celorlalte autoritati sectoriale care avizeaza utilitatile urbane (apa, canalizare, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii, salubritate, transport urban, inclusiv pentru restrictiile impuse de retelele de transport energetic sau tehnologic din zona de amplasament, dupa caz), respectiv al institutiilor deconcentrate prevazute de lege (pentru securitatea la incendiu, protectia civila, protectia mediului si a sanatatii populatiei) si altele, dupa caz.

Documentatia necesara autorizarii

Pentru obtinerea autorizatiei de construire, solicitantii vor trebui sa includa in documentatie si actul administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, pe langa celelalte documente prevazute de legislatia actuala.

Astfel, documentatia va cuprinde:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra imobilului, teren si/sau constructii, in cazul in care legea nu dispune altfel;
c) actul administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului;
d) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism;
e) documentatia tehnica;
f) dovada privind achitarea taxelor legale.

 

avocat@coltuc.ro

www.coltuc.ro

Lasă un comentariu