Art. 1. – Fondul pentru mediu este un instrument economico-financiar destinat sustinerii si realizarii proiectelor si programelor pentru protectia mediului, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare in domeniul
protectiei mediului.
Art. 2. – Fondul pentru mediu se constituie si se gestioneaza in conformitate cu prevederile legale.
Art. 21. – Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului pentru mediu si al Administratiei Fondului pentru Mediu se aproba anual prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
CAPITOLUL II
Administrarea Fondului pentru mediu
Art. 3. – (1) Unitatea care raspunde de gestionarea Fondului pentru mediu este Administratia Fondului pentru Mediu, denumita in continuare Administratia Fondului, institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, in coordonarea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Administratia Fondului are sediul in municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, corp A, sectorul 6.
(3) Administratia Fondului are in principal, urmatoarele atributii:
a) urmareste constituirea si gestionarea Fondului pentru mediu;
b) intocmeste planul anual de lucru si bugetul de venituri si cheltuieli;
c) analizeaza, selecteaza si finanteaza proiectele pentru protectia mediului aprobate in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta si conform cu procedurile prevazute in Manualul de operare al Fondului pentru mediu;
d) urmareste si controleaza implementarea proiectelor aprobate si finantate din Fondul pentru mediu;
e) finanteaza lucrari destinate prevenirii, inlaturarii si/sau diminuarii efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase la lucrarile de gospodarire a apelor, conform dispozitiilor art. 13.
Art. 4. – (1) Administratia Fondului este condusa de un presedinte cu rang de subsecretar de stat.
(2) Presedintele este numit, suspendat si revocat din functie, in conditiile legii, prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(3) In exercitarea conducerii Administratiei Fondului, presedintele emite dispozitii.
(4) Presedintele are calitatea de ordonator de credite pentru fondurile pe care le gestioneaza, reprezinta Administratia Fondului in relatiile cu tertii, precum si in justitie, numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul acesteia.
(5) Administratia Fondului are personal propriu contractual care asigura functiile de conducere, de executie si de control, potrivit regulamentului de organizare si functionare propriu.
(6) Salarizarea personalului Administratiei Fondului se face conform contractului colectiv de munca incheiat la nivelul institutiei.
(7) In indeplinirea atributiilor prevazute la art. 3 alin. (3), Administratia Fondului are urmatoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.
Art. 5. – (1) Comitetul de avizare are urmatoarea componenta:
a) doi reprezentanti din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, imputerniciti prin ordin al ministrului;
b) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, imputernicit prin decizie a presedintelui;
c) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu, imputernicit prin decizie a comisarului general;
d) cate un reprezentant din cadrul autoritatii publice centrale pentru economie si finante, autoritatii publice centrale pentru transporturi, autoritatii publice centrale pentru dezvoltare, lucrari publice si locuinte, autoritatii publice centrale pentru sanatate publica, autoritatii publice centrale pentru agricultura si dezvoltare rurala, autoritatii publice centrale pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale, autoritatii publice centrale pentru interne si reforma administrativa, imputerniciti prin ordin al ministrului de resort;
e) Abrogat;
f) un reprezentant al confederatiei patronale din domeniul proiectului supus avizarii, desemnat de aceasta;
g) un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale din domeniul protectiei mediului, desemnat de acestea;
h) presedintele Administratiei Fondului.
(2) Comitetul de avizare este condus de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte. Presedintele si vicepresedintele sunt numiti de conducatorul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(3) Comitetul de avizare analizeaza si aproba prin vot:
a) manualul de operare, inclusiv metodologia de selectare, aprobare si finantare a proiectelor;
b) planul anual de lucru, inclusiv categoriile de proiecte eligibile pentru finantare;
c) proiectele ce urmeaza sa fie finantate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director;
d) modalitatile de sustinere financiara a proiectelor.
(4) Membrii Comitetului de avizare, exclusiv demnitarii, primesc o indemnizatie de participare pentru activitatea desfasurata in cadrul sedintelor acestuia, in cuantumul si in conditiile stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Fondului.
(5) Componenta nominala a Comitetului de avizare se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 6. – (1) Comitetul director este constituit din presedintele Administratiei Fondului si conducatorii directiilor de specialitate ale acesteia.
(2) Abrogat.
(3) Comitetul director are urmatoarele atributii:
a) avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului pentru mediu si al Administratiei Fondului;
b) avizeaza manualul de operare elaborat de catre directiile de specialitate si il supune spre aprobare comitetului de avizare;
c) avizeaza planul anual de lucru elaborat de catre directiile de specialitate si il propune spre aprobare Comitetului de avizare;
d) avizeaza si propune spre aprobare Comitetului de avizare proiectele selectionate pentru a fi finantate din Fondul pentru mediu;
e) propune spre aprobare Comitetului de avizare modalitatile de sustinere a proiectelor;
f) aproba situatiile financiare si conturile de executie trimestriale si anuale, pe care le inainteaza autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
g) urmareste constituirea si gestionarea Fondului pentru mediu;
h) urmareste implementarea proiectelor finantate;
i) aproba raportul anual privind gestionarea Fondului pentru mediu, pe care il face public, conform prevederilor legale.
j) avizeaza ghidurile de finantare aferente fiecarui program si proiect pentru protectia mediului, finantate din taxa pe poluare pentru autovehicule.
Art. 7. – Cheltuielile curente si de capital ale Administratiei Fondului se asigura din Fondul pentru mediu, in limita a 3% din veniturile acestuia.
Art. 8. – (1) Operatiunile financiare ale Administratiei Fondului, care privesc constituirea, gestionarea si utilizarea resurselor financiare, se deruleaza prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitatile financiare ale Fondului pentru mediu se pastreaza in Trezoreria Statului intr-un cont distinct si sunt purtatoare de dobanzi.
(3) Fondurile financiare provenite din surse externe se gestioneaza pe baza contractelor incheiate cu partenerii externi in conformitate cu scopul pentru care au fost acordate si cu destinatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL III
Veniturile Fondului pentru mediu
Art. 9. – (1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a) o contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii, obtinute de catre detinatorul deseurilor, respectiv detinatorul bunurilor, persoana fizica sau juridica.
Sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici autorizati potrivit legislatiei in vigoare pentru colectarea si/sau valorificarea deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu;
b) taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, datorate de operatorii economici detinatori de surse stationare a caror utilizare afecteaza factorii de mediu, in cuantumul prevazut in anexa nr. 1;
c) taxele incasate de la operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile, in limitele prevazute in anexa nr. 2;
d) o contributie de 2 lei/kg, datorata de operatorii economici responsabili, pentru diferenta dintre obiectivele anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie a deseurilor de ambalaje prevazute in legislatia in vigoare si cantitatile efectiv valorificate sau incinerate cu recuperare de energie;
e) o contributie de 2% din valoarea substantelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piata de catre producatori si importatori, cu exceptia celor utilizate la producerea medicamentelor;
f) in cazul vanzarii de catre proprietarul sau administratorul padurii, dupa caz, a masei lemnoase pe picior sau a sortimentelor de lemn brut obtinute in urma exploatarii, contributia la Fondul pentru mediu se stabileste prin aplicarea unui procent de 1% la valoarea de vanzare si se achita de catre cumparatorul operator economic, care introduce masa lemnoasa intr-un proces de prelucrare;
g) Abrogat;
h) Abrogat;
i) o taxa de 1 leu (RON)/kg anvelopa, incasata de la producatorii si importatorii care introduc pe piata anvelope noi si/sau uzate destinate reutilizarii;
j) o contributie de 3% din suma care se incaseaza anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, platita de catre gestionarii fondurilor de vanatoare;
k) donatii, sponsorizari, asistenta financiara din partea persoanelor fizice sau juridice romane ori straine si a organizatiilor sau organismelor internationale;
l) sumele incasate din rambursarea finantarilor acordate, dobanzi, penalitati de intarziere, alte operatiuni financiare derulate din sursele financiare ale Fondului pentru mediu;
m) sumele incasate de la manifestari organizate in beneficiul Fondului pentru mediu;
n) cuantumul taxelor pentru emiterea avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu;
o) dobanzi si penalitati de orice fel datorate de catre debitorii Fondului pentru mediu.
p) o contributie de 100 lei/tona datorata de unitatile administrativ-teritoriale incepand cu data de 1 iulie 2010, in cazul neindeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale si asimilabile, colectate si incredintate spre eliminare finala, plata facandu-se pentru diferenta dintre obiectivul anual de diminuare si obiectivul efectiv realizat;
q) o taxa, denumita in continuare ecotaxa, in valoare de 0,2 lei/bucata pentru pungile de tip sacosa – banana, cu maner aplicat, sau maieu -, din materiale care nu sunt biodegradabile, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, incasata de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere. Ecotaxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza la loc vizibil in vederea informarii consumatorilor finali;
r) taxa pe poluare pentru autovehicule.
(2) Administratia Fondului gestioneaza si alte venituri aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 10. – (1) In cazul utilizarii de catre operatorii economici a deseurilor industriale reciclabile, ca materii prime secundare, in proportie de cel putin 50%, sumele stabilite la art. 9 alin. (1) lit. b) nu se platesc.
(2) Taxele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. d) si i) se platesc numai in cazul neindeplinirii obiectivului de valorificare a deseurilor de ambalaje, respectiv obiectivul de gestionare a anvelopelor uzate prevazute in legislatia in vigoare, plata facandu-se pe diferenta dintre obiectivul anual si obiectivul realizat efectiv de catre operatorii economici responsabili.
(3) Operatorii economici producatori si importatori de bunuri ambalate si de ambalaje de desfacere si operatorii economici responsabili pentru gestionarea anvelopelor uzate sunt obligati sa calculeze si sa declare lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea, diferenta dintre obiectivul calculat utilizand procentajul stabilit prin legislatia in vigoare ca obiectiv de valorificare anual si obiectivul efectiv realizat.
(4) Nivelul contributiilor si taxelor prevazute la art. 9 alin. (1) lit. a)-j) se actualizeaza prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(5) Baza de calcul la care se aplica procentele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. a), e), f) si j) reprezinta valoarea de vanzare, exclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta.
(6) Contributia la Fondul pentru mediu, prevazuta la art. 9 alin. (1) lit. f), nu se calculeaza si nu se plateste daca masa lemnoasa pe picior sau sortimentele de lemn brut obtinute provin din paduri certificate.
(7) Administratia Fondului publica anual, pe pagina de internet proprie, registrul operatorilor economici inregistrati ca si contribuabili la Fondul pentru mediu, care cuprinde denumirea operatorului economic si tipul de contributie si/sau taxa cu care acesta este inregistrat.
Art. 11. – (1) Sumele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. a), b), c), e), f) si q) se declara si se platesc lunar de catre persoanele juridice si fizice care desfasoara activitatile respective, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.
(2) Sumele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. d), i), j) si p) se declara si se platesc anual de catre persoanele juridice care desfasoara respectivele activitati, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
(3) Declaratia se depune sau se transmite la Administratia Fondului, iar plata se realizeaza intr-un cont distinct deschis la trezorerie pe numele acesteia.
(4) Modelul si continutul declaratiilor la Fondul pentru mediu, prevazute la art. 10 alin. (3) si la alin. (1) si (2) din prezentul articol, se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ANEXA Nr. 1
TAXELE
pentru emisiile de poluanti in atmosfera, provenite de la surse fixe si
mobile, incasate de la operatori economici@
__________
@Titlul anexei nr. 1 a fost modificat prin art. unic pct. 10 din Legea nr. 105/2006.
-------------------------------------------------------------------------------- Nr. crt. Emisii de poluanti in atmosfera Taxa de incasat -------------------------------------------------------------------------------- 1. Pulberi 0,02 lei (RON)/kg 2. Oxizi de azot 0,04 lei (RON)/kg 3. Oxizi de sulf 0,04 lei (RON)/kg 4. Poluanti organici persistenti 20 lei (RON)/kg 5. Metale grele: - plumb 12 lei (RON)/kg - cadmiu 16 lei (RON)/kg - mercur 20 lei (RON)/kg --------------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 2
TAXELE
incasate de la operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru
depozitarea urmatoarelor categorii de deseuri valorificabile
-------------------------------------------------------------------------------- Nr. crt. Categorii de deseuri valorificabile Taxa de incasat -------------------------------------------------------------------------------- 1. Provenite de la extractia si prelucrarea titeiului 4 lei (RON)/m2/an 2. Provenite din prelucrarea primara a lemnului 1,2 lei (RON)/m2/an 3. Provenite de la producerea alcoolului 0,2 lei (RON)/m2/an 4. Slamuri carbonifere 4 lei (RON)/m2/an 5. Zgura de furnal 4 lei (RON)/m2/an 6. Cenusa de termocentrala 4 lei (RON)/m2/an 7. Cenusa de pirita 4 lei (RON)/m2/an 8. Fosfogips 4 lei (RON)/m2/an 9. Zguri provenite din metalurgie 4 lei (RON)/m2/an --------------------------------------------------------------------------------