Modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului

In dezbaterea Camerei Deputatilor se afla propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Legii camerelor de comert nr. 335/2007 (PL 624/2008). Senatul, in sedinta

 

 Plenului din data de 7 octombrie 2008, a respins aceasta initiativa. Reglementarea propusa vizeaza, in esenta, transformarea statutului Oficiului National al Registrului Comertului (in continuare, ONRC), din institutie publica, aflata in subordinea Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti (in continuare, MJLC), in structura fara personalitate juridica pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

Transferul registrului comertului la camerele de comert a facut obiectul mai multor initiative legislative, promovate de deputati si senatori in perioada 2005-2007. Dupa respingerea a doua dintre propuneri si declararea ca neconstitutionala  a celei de-a treia (promovata de domnii deputati Ovidiu Silaghi si Viorel Arion), solutia de compromis la nivelul partidelor politice a fost adoptarea Legii nr.335/2007, care a eliminat ideea transformarii statutului ONRC, dar a prevazut obligatia acestei din urma institutii de a asigura accesul gratuit al camerelor la acele informatii din registru care sunt necesare exercitarii atributiilor acestora. In acest scop, a fost deja incheiat un protocol de colaborare intre MJLC si Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

MJLC a sustinut, in mod constant, ca nimic nu justifica transformarea statutului ONRC, argumentele prezentate fiind atat de nelegalitate, cat si de absenta a oportunitatii masurii.

2.  Argumente ce sustin mentinerea actualului statut al registrului comertului

2.1. Argumente legate de implementarea normelor comunitare in domeniul societatilor comerciale

Ministerul Justitiei a fost integratorul capitolului 5 de negocieri Dreptul societatilor comerciale de la inceperea negocierilor de aderare in februarie 2000. In aceasta calitate, MJLC, ca institutie succesoare a Ministerului Justitiei, are obligatia de a monitoriza angajamentele asumate de Romania la acest capitol.

De asemenea, aplicarea normelor comunitare privind dreptul societatilor comerciale stricto sensu  se afla in responsabilitatea directa a Ministerului Justitiei . Majoritatea prevederilor directivelor si regulamentelor comunitare in domeniu sunt puse in practica prin Oficiul National al Registrul Comertului. Normele europene nu stabilesc modul de organizare a registrului, dar institutia care controleaza aceasta structura trebuie sa isi asume angajamente si sa raspunda efectiv pentru aplicarea conforma a acquis-ului comunitar.

In Raportul Comisiei Europene de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in procesul de aderare, dat publicitatii la data de 25 octombrie 2005, se apreciaza ca „structurile de implementare (a directivelor comunitare in materie) au fost create si functioneaza adecvat.” Se subliniaza insa ca ” Registrul Comertului trebuie sa isi asigure continuitatea personalului si sa se pregateasca pentru inregistrarea entitatilor legale europene.” Se arata, de asemenea, ca „trebuie continuate eforturile de imbunatatire atat a raportarilor financiare a societatilor romanesti, cat si a supravegherii eficiente a societatilor care nu se conformeaza prevederilor legale.”
O dovada in plus a bunei functionari a registrului o constituie si recenta initiativa de modificare a procedurii de inregistrare a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, asociatiilor familiale, in sensul transferului competentei de inregistrare/autorizare de la primarii la oficiile registrului comertului (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2008), motivarea masurii fiind tocmai de a permite si acestor categorii de comercianti sa beneficieze de procedura rapida oferita de ONRC.

Comisia Europeana a criticat functionarea Registrului Comertului anterior preluarii acestuia de catre Ministerul  Justitiei.

Astfel, in rapoartele institutiei europene vizand perioada respectiva se arata ca: „(…) oficiile nu-si indeplinesc functiunile de baza si, de facto, Romania nu aplica in mod corespunzator acquis-ul comunitar care a fost transpus.” (…)  „Romania trebuie sa-si concentreze eforturile in sensul asigurarii aplicarii acquis-ului, in special in ceea ce priveste activitatile de baza ale Registrului Comertului.”(…) „masuri mai energice trebuie luate pentru a stopa situatia in care 70-80% din societatile comerciale inregistrate pana in 2002 nu isi indeplinesc obligatia de a-si depune situatiile financiare la Registrul Comertului.”

Critici similare au fost formulate si de alte organisme europene. 
Cu titlu de exemplu, notam ca Raportul de evaluare al GRECO  pentru Romania, adoptat in 14 – 15 octombrie 2005, retine ca Registrul Comertului a fost transferat de la Camerele de comert si industrie la Ministerul Justitiei in 2002, pentru a consolida caracterul public al registrului. Persoanele intervievate de expertii GRECO au confirmat ca Registrul functioneaza mult mai eficient dupa transferul la Ministerul Justitiei.

Lasă un comentariu