Mai multe acte normative adoptate în cursul acestui an, sau chiar în urmă cu mai mulţi ani, urmează să intre în vigoare în 2010

În general, aceste legi presupun o anumită dificultate în ceea ce priveşte aplicarea lor şi de aceea necesită o perioadă de pregătire atât din partea organismelor statului care au sarcina să le aplice, cât şi din partea cetăţenilor, care au nevoie de timp pentru a se organiza în vederea respectării unor astfel de normative.

Plata anticipată a impozitului pe profit
Începând cu anul 2010, toţi con­tri­buabilii plătitori de impozit pe pro­fit urmează să aplice sistemul plă­ţilor anticipate efectuate trimestrial, actualizate cu indicele de in­fla­ţie (decembrie faţă de luna decembrie a anului anterior). În prezent, sistemul plăţilor anticipate efectuate trimestrial se aplică numai societă­ţi­lor co­mer­ciale bancare, persoane ju­ridice române şi sucursalelor din România ale băncilor, persoane juri­dice străi­ne. De anul viitor, toţi con­tri­buabilii vor avea obligaţia de a de­cla­ra şi a plăti impozitul pe profit tri­mestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul. (OUG nr. 109/7 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal)
Deductibilitatea cheltuielilor
Vor intra în categoria cheltuie­li­lor deductibile limitat cheltuielile re­prezentând tichetele de vacanţă a­cordate de angajatori. Vor fi de­duc­tibile, de asemenea,  dobânzile afe­ren­te creditelor angajate pentru a­chi­ziţionarea de imobilizări corporale de natura mijloacelor fixe în ca­zul în care dobânda este cuprinsă în valoarea de intrare a imobilizării corporale.
Au fost scoase din categoria cheltuielilor deductibile limitat şi dobân­zile aferente împrumuturilor de la ins­tituţiile care desfăşoară activita­tea de creditare cu titlu profesional. (OUG nr. 109/7 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal)

Eliminarea accizelor la produsele de lux
Produsele pentru care accizele sunt stabilite în cote procentuale vor fi eliminate din sfera de aplicare a ac­cizelor. Acestea sunt produsele de lux: bijuterii din aur şi/sau din pla­tină, confecţii din blănuri naturale, parfumuri, articole din cristal, iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni cu sau fără motor pentru agrement, ar­me şi arme de vânătoare, altele decât cele de uz militar, motoare cu putere peste 25 CP pentru iahturi şi alte ambarcaţiuni pentru agrement. (OUG nr. 109/7 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal)

Impozitarea veniturilor din activităţi independente
Contribuabilii care obţin venituri din anumite activităţi independente, pentru care impozitul se calculează sub formă de plăţi anticipa­te, apli­când o cotă de impunere de 10% la ve­nitul brut, vor putea opta pentru im­punerea veniturilor cu o cotă de 16% impozit final. Persoanele ca­re optea­ză pentru impozit final nu mai intră în procedura de regula­rizare.
Persoanele fizice care realizează ve­nituri din cedarea folosinţei bu­nu­rilor din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârşitul anului fiscal, începând cu a­nul fiscal următor califică aceste ve­nituri în categoria venituri din acti­vi­tăţi independente şi le supun regu­lilor de stabilire a venitului net pen­tru această categorie. (OUG nr. 109/7 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal)

Impozitarea salariilor
De la 1 ianuarie 2010, anumite ca­tegorii noi de venituri  urmează să fie supuse regulilor de impunere proprii veniturilor din salarii. Vor fi asimilate salariilor în vederea impu­nerii şi următoarele venituri:
– remuneraţia obţinută de directori în baza unui contract de mandat conform prevederilor Legii societă­ţi­lor comerciale;
– remuneraţia primită de pre­şe­dintele asociaţiei de proprietari sau de alte persoane, în baza con­trac­tu­lui de mandat, potrivit Legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţio­narea asociaţiilor de proprietari;
– sume reprezentând salarii sau diferenţe de salarii stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, precum şi actualizarea acestora cu indicele de inflaţie;
– indemnizaţiile lunare plătite conform legii de angajatori pe pe­rioada de neconcurenţă, stabilite con­form contractului individual de muncă. (OUG nr. 109/7 octombrie 2009 pentru modificarea şi comple­tarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal)

Cresc taxele şi impozitele locale
Administraţiile locale vor actua­liza nivelurile minime şi maxime ale valorilor impozabile, impozitelor, ta­xelor locale şi altor taxe asimilate a­cestora, precum şi ale amenzilor, cu inflaţia pe anii 2007, 2008 şi 2009.
Această dispoziţie, prevăzută în HG 956/2009, va duce la creşterea cu 15-20% a impozitelor pe clădiri, tere­nuri, apartamente şi auto. (HG nr. 956/19 august 2009 privind nive­lu­rile pentru valorile impozabile, im­po­zitele şi taxele locale şi alte taxe a­si­milate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2010)

Salarizarea unică a bugetarilor
Legea salarizării unice se va aplica personalului din autorităţi şi ins­tituţii publice; inclusiv al celor finan­ţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bu­ge­tele locale, bugetul asigurărilor so­cia­le de stat, bugetele fondurilor speciale; personalului din autorită­ţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.
Aplicarea legii se va realiza pe e­ta­pe, prin modificarea succesivă a salariilor de bază în plată, a soldelor funcţiilor de bază sau a indemni­za­ţiilor lunare de încadrare. 
Raportul între salariul de bază mi­nim şi cel maxim în sectorul bu­getar va fi de 1 la 12.
În anul 2010, majorarea salarii­lor, a soldelor funcţiilor de bază şi a indemnizaţiilor se va face numai pen­tru acelea care au un nivel mai mic de 705 lei/lună şi fără a depăşi această valoare.
Valoarea coeficientului de ierar­hizare 1,00 pentru anul 2010 este de 705 lei, iar creşterea coeficientului de ierarhizare 1,00 după anul 2010 va fi condiţionată de reducerea nu­mă­rului de angajaţi, necesară reali­zării ţintelor anuale privind ponde­rea cheltuielilor de personal în pro­du­sul intern brut, în vederea atingerii unui nivel al coeficientului de ierarhizare 1,00 de 1.100 lei în 2015.
În anul 2010, personalul aflat în funcţie la 31 decembrie 2009 îşi va păs­tra salariul avut, fără a fi afectat de măsurile de reducere a cheltuie­lilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:
a) noul salariu de bază, solda func­ţiei de bază sau, după caz, in­dem­nizaţia lunară de încadrare va fi cel/cea corespunzătoare funcţiilor din luna decembrie 2009, la care se adaugă sporurile care se introduc în acesta/aceasta potrivit anexelor legii;
b) sporurile prevăzute în anexele legii rămase în afara salariului de ba­ză, soldei funcţiei de bază sau, după caz, indemnizaţiei lunare de înca­dra­re se vor acorda într-un cuantum care să conducă la o valoare egală cu suma calculată pentru luna decembrie 2009.
Începând cu 1 ianuarie 2010, spo­ru­rile, acordate prin legi sau hotă­râri ale Guvernului şi, după caz, in­demnizaţiile de conducere care, po­tri­­vit legii, făceau parte din salariul de bază, din soldele funcţiilor de ba­ză, respectiv din indemnizaţiile lu­na­re de încadrare, prevăzute în no­te­le din anexele la prezenta lege, se in­troduc în salariul de bază, în soldele func­ţi­ilor de bază, respectiv în in­dem­ni­za­ţiile lunare de încadrare co­respun­zătoare funcţiilor din luna de­cembrie 2009, atât pentru perso­na­lul de execuţie, cât şi pentru func­ţiile de conducere. (Legea nr. 330/5 noiembrie 2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice).

Asigurarea obligatorie a locuinţelor
Teoretic, Legea nr. 260/4 noiembrie 2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor este în vigoare din martie 2009. Însă Ministerul Administraţiei şi Interne­lor, în calitate de minister iniţiator, şi Comisia de Supraveghere a Asigură­ri­lor au propus amânarea legii la o da­tă ce va fi stabilită de către auto­ri­t­ăţile competente, după cum se a­ra­tă în comunicatul de presă. După cum declara Constantin Toma, pre­şe­dintele PAID, este posibil ca a­ceastă dată să fie 1 iulie 2010, în­trucât trebuie cuprinşi în sistemul in­for­matic 8,3 milioane de proprietari.

Legea pensiilor pentru agricultori, amânată
Teoretic, de la 1 ianuarie 2010, agricultorii ar trebui să aibă propriul sistem de pensii, ca­re să le permită plata unei contribuţii foarte reduse în condiţii de mutualitate cu sta­tul. Mutualitatea se referă la o participare a agricultorului cu o treime din contribuţia lu­na­ră şi a bugetului de stat cu două treimi din aceasta. Este însă foarte probabil ca a­ceastă lege să fie amânată din cauza lipsei resurselor financiare. În cadrul Casei Na­ţio­­nale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale ar trebui să se înfiinţeze Depar­ta­mentul de pensii pentru agricultori, ce presupune resurse financiare şi umane care nu există în momentul de faţă. Acest departament ar urma să administreze, să gestioneze, să coordoneze şi să controleze activitatea privind asigurările sociale, pensiile şi alte drep­turi de asigurări sociale ale agricultorilor. (Legea nr. 263/7 noiembrie 2008 privind sistemul de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor programată să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2010)

Concordat preventiv pentru evitarea insolvenţei
Concordatul este un mecanism de evitare a insolvenţei şi constă într-o înţelegere între debitor şi creditori cu privire la modul în care debitorul aflat în dificultate financiară îşi va plăti datoriile. Debitorul trebuie să-şi anunţe din timp creditorii cu privire la faptul că are dificultăţi şi să le ceară şansa de a se redresa, propunându-le un plan concret în acest sens. Creditorii trebuie convinşi să accepte planul, precum şi faptul că şi-ar putea primi banii în condiţii mai avantajoase decât în cazul falimentului. Dacă această procedură eşuează, se va trece la faliment.
Debitorul poate introduce la tribunalul competent o cerere de deschidere a procedurii de concordat preventiv, prin care va propune şi un conciliator provizoriu, dintre practicienii în insolvenţă. În termen de 30 de zile de la numirea sa de către judecătorul sindic, conciliatorul elaborează, împreună cu debitorul, lista creditorilor şi oferta de concordat preventiv.
Debitorul va putea să ajungă la o înţelegere cu toţi creditorii săi sau cu o majoritate cali­ficată a acestora. Creditorii disidenţi nu vor putea fi obligaţi să accepte concordatul, însă publicarea acestuia le va opri dreptul unei urmăriri silite individuale pe perioada de executare a concordatului. (Legea nr. 381/10 decembrie 2009 privind introducerea concordatului preventiv şi mandatului ad-hoc va intra în vigoare pe 13 ianuarie 2010)

sfin

Lasă un comentariu