Bancile sunt obligate sa modifice contractele de credit în termen de 90 zile anunta Casa de avocatura Coltuc

Ordonanta de urgenta privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata miercuri (9 iunie 2010) de guvern, îi obliga pe creditori sa modifice contractele existente în termen de 90 zile de la intrarea în vigoare a actului

normativ, se arata într-un comunicat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

‘În conditiile crizei financiare si economice, consumatorii ce acceseaza credite bancare sunt supusi unor restrictii care distorsioneaza mecanismele pietei si libera concurenta. Pâna în prezent, bancile au fost încurajate sa tina ‘captiv’ consumatorul, fie prin informare deficitara, fie prin comisioane de rambursare anticipate descurajante. Aceste distorsiuni au afectat mediul bancar si mediul de afaceri în general, prin îngradirea liberei circulatii a serviciilor.

Prezentul act normativ contribuie la întarirea cadrului concurential pe piata serviciilor, atât pe plan national, cât si la nivelul Uniunii Europene’, a declarat presedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Actul normativ transpune în legislatia nationala Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori si de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului, reglementeaza drepturile si obligatiile consumatorilor si ale creditorilor la promovarea, încheierea si derularea diverselor contracte de credit.

În baza ordonantei de urgenta, creditorii au dreptul de a percepe un comision de rambursare anticipata de maximum unu la suta în cazul în care perioada ramasa din contract este mai mare de un an si de cel mult 0,5 la suta pentru perioade sub un an.
În cazul rambursarii anticipate a creditului, creditorul este îndreptatit la o compensatie pentru eventualele costuri legate direct de rambursarea anticipata a creditului numai daca rambursarea anticipata intervine într-o perioada în care rata dobânzii aferente creditului este fixa.

Totodata, creditorii sunt obligati sa comunice consumatorilor, înainte de semnarea contractului, toate informatiile relevante printr-un formular standardizat. Formularul standardizat va permite consumatorilor sa analizeze si sa compare cu mai mare usurinta ofertele bancilor si sa poata lua o decizie informata.
Actul normativ impune creditorilor si, unde este cazul, intermediarilor de credit, sa ofere consumatorilor explicatii corespunzatoare pentru a permite acestora sa evalueze daca oferta este potrivita nevoilor lor si situatiei lor financiare.

Creditorii trebuie sa aiba în vedere explicarea informatiilor precontractuale, caracteristicile esentiale ale produselor propuse si efectele pe care acestea le pot avea asupra consumatorilor. Clarificarile privind calculul dobânzii anuale efective (DAE) permit compararea ofertele diferitilor creditori nationali sau din alte state europene, în vederea alegerii celei mai bune oferte.

Sursa: Financiarul

Lasă un comentariu