Ce trebuie sa faci daca ai semnat actul aditional si ai acceptat conditiile bancii va invata Casa de avocatura Coltuc

In acelasi timp insa, avocatii consultati de Pro TV si incont.ro au opinii nuantate la intrebarea: Ce

 

mai poti face daca ai semnat actul aditional?Marius Coltuc spune ca ai la dispozitie trei ani ca sa ataci banca in instanta pe acest temei si ca altfel nu se poate obtine anularea actului aditional la contractul semnat intre cele doua parti.

Mai departe, Gheorghe Piperea este de parere ca depinde foarte mult de actul aditional semnat daca a fost unul tip sau unul personalizat. Potrivit lui Piperea, ai mai multe sanse sa obtii anularea actului aditional – tip decat a celui personalizat.

Pe de alta parte, si Piperea spune acelasi lucru ca si Coltuc: anularea se poate obtine numai in instanta.

Cum se poate modifica dobanza fixa in dobanda variabila?

Potrivit reprezentantilor ANPC, transformarea dobanzii fixe intr-una variabila nu poate fi facuta decat cu acordul creditorului adica nu poate exista situatia in care banca ti-a trimis notificarea, tu nu ai raspuns la ea in termenul legal si in actul aditional in cauza, care se considera “acceptat tacit”, sa fie trecuta aceasta schimbare fara voia ta.

“Nu este legal sa se modifice tipul dobanzii ca efect al conformarii la OUG 50. Singura modalitate legala a creditorului de a modifica tipul dobanzii este de a propune clientului un act aditional de modificare a contractului de credit, pe care clientul isi da acordul explicit prin semnatura”, au mai spus oficialii ANPC.

Pot fi majorate dobanzile/marjele?

Oficialii ANPC spun ca OUG 50 interzice explicit majorarea dobanzii si prevede ca marja fixa nu poate fi majorata pe durata contractului, dar ca depinde foarte mult cat de iscusit a fost scris contractul tau.

Daca marja nu era specificata inainte explicit in contract, de acum inainte va trebui mentionata explicit.

Ce se intampla cu cei care nu au fost notificati?

ANPC mai anunta ca obligatia de notificare cade in sarcina exclusiva a creditorului, acesta trebuind sa demostreze la sfarsitul perioadei de 90 de zile ca a facut toate diligentele necesare pentru informarea clientilor (si nu sunt suficiente niste sms-uri sau telefoane).

“Daca nu a reusit este in culpa. Clientii care nu au fost informati se pot prevala de culpa creditorului, in cazul in care nu le convin modificarile facute de banca in conventia de credit”, au mai punctat oficialii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor – ANPC.

Exista mai multe informatii, conform carora sunt banci care nu si-au notificat intentionat clientii, sperand ca in felul acesta actele aditionale pregatite vor fi considerate ca fiind acceptate tacit.

Reprezentantii ANPC spun ca acest scenariu nu va deveni realitate intrucat institutiile de credit sunt obligate sa-si informeze clientii, sa-i notifice asa ca daca nu au facut asta vor fi sanctionate si obligate sa rezolve problema, putandu-se merge chiar pana la suspendarea activitatii.

Sursa: Incont

Lasă un comentariu