Achizitii publice mai simplu de interpretat

Două acte normative recent publicate aduc noutăţi importante în domeniul achiziţiilor publice. Pe de o parte, se relaxează cerinţele referitoare la documentaţia de atribuire prin măsuri care să limiteze solicitările abuzive din partea autorităţilor contractante. Pe de altă parte, se înăspresc

 

 

 

controalele şi se prevăd modalităţile de selecţie a celor care vor fi supuşi acestor controale.
Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monito­ri­za­rea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a stabilit criteriile de calificare şi selecţie în procedura de achiziţie publică, prin Or­dinul nr. 509/2011, intrat în vigoa­re pe 28 septembrie. Acestea se referă la cerinţele minime pe care trebuie să le îndeplinească un operator economic pentru a se califica în vederea selectării sau a preselectării.
Ideea care stă la baza acestui or­din este ca aceste cerinţe să nu con­du­că la restricţionarea abuzivă a par­ticipării operatorilor economici la procedura de atribuire, având în ve­dere că legislaţia dă dreptul auto­ri­tăţii contractante de a solicita acestora să facă dovada situaţiei perso­nale, a capacităţii de exercitare a acti­vi­tăţii profesionale, a situaţiei econo­mice şi financiare, a capacităţii teh­ni­ce şi/sau profesionale, precum şi a standardelor de asigurare a calităţii.
Ordinul face o listă exemplificativă a formulărilor care se acceptă şi care nu se acceptă în documentaţia de atribuire, anunţul sau invitaţia de participare. Într-un tabel pe două co­loa­ne, una „aşa da” şi cealaltă „aşa nu”, sunt exemplificate aspecte pri­vind forma şi conţinutul formu­lă­rilor acceptabile şi neacceptabile din documentaţia de atribuire, anunţul sau invitaţia de participare. De exemplu, nu se acceptă solicitări de documente precum cazierul judiciar şi fiscal al personalului operatorului economic sau istoricul litigiilor. În locul acestor acte sunt preferabile declaraţiile pe propria răspundere. Practic, solicitantul trebuie să facă dovada că va putea executa contractul, fără să i se impună cerinţe cum ar fi acelea ca echipamentele necesare să fie în proprietatea acestuia sau personalul să fie angajat permanent la data depunerii ofertelor.
O altă anexă a ordinului prevede exemple de solicitări eronat impuse o­peratorilor economici de către au­torităţile contractante în privinţa criteriilor de calificare şi selecţie, a fac­to­­rilor de evaluare, a cerinţelor de na­tură tehnică ale caietului de sarcini.

Pe cine pică verificările
Pe de altă parte, pe 23 septembrie a intrat în vigoare şi o hotărâre de guvern (HG nr. 921/2011) pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guver­nu­lui nr. 30/2006 privind funcţia de ve­rificare a aspectelor procedurale afe­rente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii. Aceasta prevede  ve­rificarea procedurilor de atri­buire a contractelor, în mod selectiv, indiferent de valoare.
Metodologia de selecţie a celor su­puşi verificării are la bază ur­mătoarele criterii:
a) sursa de finanţare a contractului ce urmează a fi încheiat. Se se­lectează cu prioritate procedurile ini­ţiate de autorităţile contractante pentru atribuirea contractelor finan­ţa­te din fonduri comunitare nerambursabile;
b) tipul procedurii de atribuire;
c) tipul contractului ce urmează a fi încheiat. Se selectează procedurile de atribuire în ordinea complexităţii, astfel: contracte de lucrări, contracte de servicii, contracte de furnizare

Lasă un comentariu