Avocat timbru de mediu-Normele Metodologice de aplicare a timbrului de mediu

Timbrul de mediu, denumit in continuare timbru, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, denumita in continuare ordonanta de urgenta, se aplica, potrivit prevederilor art. 4 din ordonanta de urgenta, autovehiculelor din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, autovehicule in cazul carora in rubrica 1 „Categoria“ din cartea de identitate a vehiculului este inscris unul dintre codurile: M1, M1G, M2, M2G, M3, M3G, N1, N1G, N2, N2G, N3 sau N3G.

Normele-Metodologice-de-aplicare-a-timbrului-de-mediu

Pentru autovehiculele inmatriculate in Romania dupa data de 1 ianuarie 2007, pentru care se solicita transcrierea dreptului de proprietate, timbrul se achita si in cazul in care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.

Timbrul se achita si in situatia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri in baza careia s-a realizat inmatricularea, potrivit reglementarilor in vigoare la momentul inmatricularii.

Timbrul se achita si in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.

Exceptarea de la plata taxei

Exceptarile de la plata taxei, prevazute la art. 3 alin. (1) din ordonanta, se acorda pe baza mentiunilor speciale inscrise in cartea de identitate a vehiculului.

Pentru exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta, in cazul autovehiculelor special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, Regia Autonoma „Registrul Auto Roman“ mentioneaza la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“ din cartea de identitate a vehiculului tipul dispozitivului cu care este echipat autovehiculul, in conformitate cu prevederile RNTR-7, numai daca dispozitivul este certificat si numai dupa verificarea modului de fixare si functionare a acestuia. In sensul art. 3 alin. (5) din ordonanta de urgenta, echiparea autovehiculului cu o cutie de viteze care poate functiona in regim automat nu constituie o modificare speciala a acestuia si nu determina singura exceptarea de la plata timbrului. In cazul autovehiculelor special construite/modificate in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat in scaune rulante, Regia Autonoma „Registrul Auto Roman“ inscrie in cartea de identitate a vehiculului urmatoarele: la rubrica 1 „Categoria“ – „Autovehicul special M1“ si la rubrica 2 „Caroseria“ – „SH vehicul accesibil scaunelor rulante“.

Pentru exceptarile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. d) din ordonanta de urgenta, mentiunile speciale inscrise de Regia Autonoma „Registrul Auto Roman“ in cartea de identitate a vehiculului sunt, dupa caz:

a) la rubrica 1 „Categoria“ este inscris textul „Autovehicul special“, iar la rubrica 2 „Caroseria“ este inscris textul „SC ambulanta“;

b) la rubrica 1 „Categoria“ este inscris textul „Autovehicul special“, la rubrica 2 „Caroseria“ este inscris textul „SG alte activitati“ sau „SG 99 alte activitati“, iar la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“ este inscris textul „Echipament servicii de medicina“;

c) la rubrica 1 „Categoria“ este inscris textul „Autovehicul special“, la rubrica 2 „Caroseria“ este inscris textul „SG alte activitati“ sau „SG 99 alte activitati“, iar la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“ este inscris textul „Echipament ajutor de urgenta“;

d) la rubrica 1 „Categoria“ este inscris textul „Autovehicul special“, la rubrica 2 „Caroseria“ este inscris textul „SG alte activitati“ sau „SG 99 alte activitati“, iar la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“ este inscris textul „Echipament descarcerare“;

e) la rubrica 1 „Categoria“ este inscris textul „Autovehicul special“, la rubrica 2 „Caroseria“ este inscris fie textul „SG pompiera“ sau „SG 31 pompiera“, fie textul „SG alte activitati“ sau „SG 99 alte activitati“, iar in acest caz la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“ este inscris textul „Echipament de stingere a incendiilor“.

Calculul timbrului

Timbrul se stabileste in baza unei formule care cuprinde elementele de mai jos:

a) norma de poluare Euro se regaseste codificata in cartea de identitate a vehiculului la rubrica 5 „Numarul de omologare“, prin ultimele doua caractere din numarul de omologare, dupa cum urmeaza:

Norma de poluare Euro

Codificare

Non-Euro E0 sau R0
Euro 1/Euro E1/R1
Euro 2/Euro II E2/R2
Euro 3/Euro III E3/R3
Euro 4/Euro IV E4/R4
Euro 5/Euro V E5/R5 sau RE
Euro 6/Euro VI E6/R6

1. In cazul autovehiculelor electrice, codificarea este EE. Autovehiculele hibride au inscris in cartea de identitate a vehiculului, la rubrica 10 „Motorul – Sursa de energie“, un text care include cuvantul „hibrid“;

2. autovehiculelor speciale a caror deplasare pe drumurile publice este in general limitata numai la si de la locul de munca, ale caror motoare respecta normele privind poluarea chimica si care, conform legii, sunt incadrate in categoria N3, avand numar de omologare inscris in cartea de identitate a vehiculului H0, H1, H2, H3, H4 si H5, le corespund normele de poluare dupa cum urmeaza:

Codul specific autovehiculelor cu motoare care respecta normele de poluare chimica aplicabile masinilor mobile nerutiere

Norma Euro de echivalare

H0 Non-Euro
H1 Euro II
H2 Euro III
H3 Euro IV
H4 Euro V
H5 Euro VI

b) nivelul emisiilor de CO2, exprimat in g/km, este valoarea inscrisa in cartea de identitate a vehiculului la rubrica „Modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului“, pentru categoria „M1“ sau „M1G“, incadrat in norma de poluare Euro 3/III, Euro 4/IV, Euro 5/V sau Euro 6/VI.

Pentru autovehiculele din categoria „M1“ sau „M1G“ a caror norma de poluare mentionata in cartea de identitate a vehiculului este Euro 3/III, Euro 4/IV, Euro 5/V sau Euro 6/VI si care nu au fost omologate CE de tip sau CEE-ONU de tip in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon (CO2), Regia Autonoma „Registrul Auto Roman“ determina emisiile combinate de dioxid de carbon (CO2) prin echivalare:

1. cu valorile disponibile pentru tipuri de autovehicule similare din punct de vedere constructiv si tehnic care au fost omologate CE de tip sau CEE-ONU de tip in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon (CO2); ori

2. cu valorile disponibile pentru tipuri de autovehicule similare din punct de vedere constructiv si tehnic pentru care sunt accesibile rapoartele de incercari efectuate in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la autovehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor sau ale Regulamentului CEE-ONU nr. 101, dupa caz.

In cazul in care echivalarea nu este posibila, emisiile combinate de dioxid de carbon (CO2) se determina utilizand formulele specifice indicate in regulamentele UE.

La cererea solicitantului, daca acesta considera ca valoarea emisiilor combinate de dioxid de carbon (CO2), determinate in conformitate cu prevederile de mai sus, nu reflecta performantele autovehiculului in cauza, aceasta valoare se masoara, prin efectuarea incercarilor specifice, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 715/2007, dupa caz, daca aceasta masurare este posibila din punct de vedere tehnic. In aceasta situatie, valoarea obtinuta prin masurare este valoarea care va fi mentionata in cartea de identitate a vehiculului.

La determinarea sau masurarea emisiilor combinate de dioxid de carbon (CO2), Regia Autonoma „Registrul Auto Roman“ aplica tarifele stabilite de consiliul sau de administratie;

c) cilindree/capacitatea cilindrica, exprimata in cm3, se regaseste inscrisa in cartea de identitate a vehiculului la rubrica „10. Motorul – Cilindree“;

d) vechimea autovehiculului, calculata ca diferenta intre data la care se efectueaza calculul si data primei inmatriculari.

In cazul autovehiculelor rulate care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania, data primei inmatriculari utilizata la calculul timbrului este data inscrisa la rubrica corespunzatoare a documentului de inmatriculare strain, iar in cazul autovehiculelor rulate care se transcriu, data primei inmatriculari se regaseste inscrisa in cartea de identitate a vehiculului la rubrica 19 „Data primei inmatriculari/Numarul de inmatriculare“. In cazul in care din documentele de mai sus nu reiese data exacta a primei inmatriculari, se va considera data de referinta prima zi a anului de fabricatie;

e) autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scanteie sunt cele pentru care se regaseste inscris in cartea de identitate a vehiculului la rubrica „10. Motorul – Sursa de energie“ unul dintre urmatoarele texte: „benzina“, „GPL“, „GNC“, „benz/GPL“, „benz/GNC“, „benz-E85“, „etanol“, iar autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare sunt cele pentru care se regaseste inscris in cartea de identitate a vehiculului la rubrica „10. Motorul – Sursa de energie“ textul „motorina“.

Lasă un comentariu