Legislatia privind publicitatea TV-schimbari 2013

In Monitorul Oficial nr. 208 de vineri, 12 aprilie 2013, a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 25/2013 (“OUG nr. 25/2013″) prin care se aduc anumite modificari foarte importante cu privire la Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Astfel, in primul rand, se introduce in Legea audiovizualului un nou articol (art.29 indice 1) prin care  se modifica substantial conditiile de achizitionare de spatiu publicitar televizat si, implicit, modul de desfasurare a activitatii de catre agentiile de publicitate.

Conform OUG nr. 25/2013, achizitionarea de publicitate TV nu va mai putea fi facuta de catre un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii. Prin urmare, agentiile de publicitate nu vor mai putea achizitiona publicitate TV decat daca vor face dovada unei imputerniciri, cu drept de reprezentare, din partea beneficiarului final al publicitatii.

Mai mult, noile prevederi adoptate prin OUG nr. 25/2013 scot rabatul si alte avantaje tarifare din bugetul agentiilor de publicitate. Astfel, conform OUG nr. 25/2013:

orice oferta de pret pentru achizitionarea de publicitate TV, prezentata de intermediari catre beneficiarii finali ai publicitatii,  va fi confirmata in prealabil, in scris, cu postul TV (radiodifuzorul);
pretul achizitionarii de publicitate TV va fi platit catre postul TV direct de catre beneficiarul final al publicitatii, pe baza de factura fiscala;
orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre postul TV (radiodifuzor) va trebui sa figureze pe factura emisa de acesta catre beneficiarul final al publicitatii;
se interzice in mod expres ca intermediarii de publicitate sa primeasca alta remuneratie sau contraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii.

Conform OUG nr. 25/2013, orice act care va fi incheiat cu nerespectarea prevederilor de mai sus va fi lovit de nulitate.

Totodata, prin OUG nr. 25/2013 se modifica anumite prevederi din Legea audiovizualului cu privire la procedura de eliberare, modificare si cesionare a licentelor audiovizuale.

Astfel, conform noului act normativ, cei care solicita licenta audiovizuala vor trebui sa depuna:

declaratii notariale din partea societatii care solicita licenta si a actionarilor/asociatilor care detin mai mult de 20% din capitalul social ori din drepturile de vot la aceasta societate, prin care sa arate daca acestia detin calitate de investitor sau actionar direct sau indirect la alte societati de comunicatie audiovizuala si
certificate din care sa rezulte ca societatea nu inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, cu exceptia societatilor care beneficiaza de inlesniri sau reesalonari.

De asemenea, potrivit OUG nr. 25/2013, licenta audiovizuala va putea fi cedata doar cu acordul CNA si nu mai devreme de un an de la data intrarii in difuzare, atat timp cat nici societatea cedenta, nici cea cesionara nu au restante la bugetul de stat.

Potrivit HotNews.ro, reprezentantii principalelor doua organizatii ale industriei de comunicare (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) si IAA Romania), dar si unii membri ai CNA s-au declarat surprinsi de faptul ca a fost publicata aceasta ordonanta. Ei au declarat ca organizatiile lor nu au fost consultate, in pofida promisiunilor de dialog primite anterior si a faptului ca aceste asociatii si-au manifestat deschiderea pentru discutii pe teme legate de subiectele atinse in ordonanta de urgenta care a starnit valuri de reactii la sfarsitul anului trecut.

Versiunea oficiala a OUG nr. 25/2013 poate fi consultata timp de 10 zile de la publicare, in mod gratuit, folosind serviciul e-monitor administrat de catre Monitorul Oficial. Acceseaza aici caseta Monitorului Oficial din Centrul de Informare Pro-Legal pentru a vizualiza gratuit OUG nr. 25/2013 si alte acte normative importante prin intermediul serviciului e-monitor.

Lasă un comentariu