CLAUZE ABUZIVE BANCI : Cele mai multe clauze abuzive au fost identificate de ANPC in contractele Bancii Comerciale Romane

ANPC a chemat in instanta opt banci dupa data de 1 octombrie 2013, dupa ce legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre consumatori si profesionisti a fost modificata. Noile prevederi spun ca o clauza dintr-un contract preformulat declarata ca fiind abuziva va fi eliminata din toate contractele profesionistului care a propus aceste contracte, la initiativa ANPC sau a unei asociatii de consumatori.

Dupa ce a publicat lista bancilor chemate de ANPC in instanta, ECONOMICA.NET va prezinta, in serial, si clauzele pe care ANPC le considera abuzive in functie de banca.

Banca Comerciala Romana are deja trei procese cu ANPC – deschise la sectia de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti – si este banca cu cele mai multe clauze reclamate, dat fiind faptul ca BCR a utilizat mai multe tipuri de contracte preformulate, in functie de destinatia creditului.

Juristii ANPC remarca, in notele interne, ca BCR a denuntat unilateral actele aditionale de aliniere la OUG 50, astfel ca o decizie a instantei va afecta toate contractele bancii care contin respectivele clauze.

„Pentru o mai buna intelegere, reiteram faptul ca aceste contracte inaintate instantei de judecata sunt contracte a caror acte aditionale au fost denunatate in temeiul art II din legea 288/2010, de catre Banca Comerciala Romana urmand ca dvs prin structurile teritoriale sa informati consumatorii care depun reclamatii referitoare la contractele de credit incheiate de catre BCR, care a incheiat cu petentii acelasi tip de contracte de credit si ale caror acte aditionale incheiate in temeiul OUG 50/2010 au fost denuntate despre trimiterea in instanta pentru a se pronunta asupra caracterului abuziv al clauzelor mentionate anterior. In cazul in care din analizarea reclamatilor la BCR identificati si alte clauze care prezinta indicii de clauza abuziva, sau alte tipuri de contracte va recomandam sa transmiteti reclamatiile catre ANPC – D.C.S.P. in vederea analizarii si inaintarii acestora in instanta”, se arata in nota de informare interna a ANPC.

Toate clauzele reclamate se refera la dobanzi si comisioane. Cele mai multe au in vedere modul de calcul al dobanzii – principalul aspect reclamat de clientii BCR pana acum. BCR a utilizat dobanzi variabile interne in contracte, calculate dupa formule neprecizate. ANPC ataca clauzele referitoare la calculul dobanzii, fie ca vorbim de dobanda de referinta variabila, dobanda de referinta administrata, dobanda revizuibila semestrial – aplicabile la formula de calcul a dobanzii curente dupa ce, in general, dobanda era fixa intr-o perioada limitata a creditului.

Lasă un comentariu