Ordonanţa de urgenţă nr. 14/2014 stabileşte că diminuarea (faţă de nivelul standard prevăzut în Codul fiscal) este de 40 de euro/1.000 de litri de motorină, respectiv 47,34 euro/tonă.
Nivelul diferenţiat se aplică pentru motorina folosită drept carburant pentru motor în următoarele scopuri:
• transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone;
• transportul de persoane regulat/ocazional, exclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3.
Sumele reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizei şi nivelul diferenţiat vor fi restituite transportatorilor. Însă acest lucru se va putea face după stabilirea – prin hotărâre de Guvern – condiţiilor, a procedurii şi a termenelor de restituire.
Potrivit actului normativ, măsura se aplică – cu respectarea procedurilor specifice în domeniul ajutorului de stat – pentru motorina cumpărată după data de 4 aprilie 2014 şi până la 31 martie 2019.
Măsura a fost luată pentru a evita posibilele efecte negative ale creşterii accizei la motorină – de la 1 aprilie 2014 – cu 70 de euro pe mia de litri.
De la 1 aprilie 2014, accizele la carburanţi au fost crescute după cum urmează:
• benzină cu plumb – 637,91 euro/tonă, 491,19 euro/1.000 de litri;
• benzină fără plumb – 557,91 euro/tonă, 429,59 euro/1.000 de litri;
• motorină – 473,85 euro/tonă, 400,395 euro/1.000 de litri;
• petrol lampant (kerosen) utilizat drept combustibil pentru motor – 557,39 euro/tonă, 445,91 euro/1.000 de litri.
Totodată, ministrul finanţelor, Ioana Petrescu, a declarat că astfel se va combate evaziunea fiscală: “Măsura va contribui la combaterea evaziunii fiscale, întrucât vor avea posibilitatea să recupereze o parte din acciza suplimentară doar operatorii de transport care vor dovedi cu documente că au cumpărat motorină în mod legal.“