Unele firme de leasing îsi obliga clientii sa plateasca dobânzi uriase, de 180% pe an, daca întârzie cu rata lunara.

Daca se renunta la un contract, firmele de leasing trebuie sa recupereze de la rau-platnici nu doar masina, ci si toate costurile aferente finantarii: avans, comisioane, dobânzi si alte taxe suplimentare. Daca nu se achita toate

 

aceste datorii, se poate trece la executarea altor garantii (bilete la ordin, în cazul companiilor), însa doar cu acordul judecatorilor, ceea ce înseamna taxe suplimentare, suportate în final tot de client.
Cumpararea unei masini în leasing s-a dovedit, în anii anteriori, foarte facila, atât pentru companii, cât si pentru persoanele fizice. S-a creat impresia falsa ca apelând la leasing închiriezi o masina si o poti restitui oricând, scapând de orice responsabilitate. „Cei mai multi au avut senzatia ca firmele de leasing sunt comercianti de autovehicule, când în realitate sunt institutii de creditare, care vând bani. Ele trebuie sa recupereze respectivele sume, nu doar masina, a carei valoare scade semnificativ din cauza uzurii“, spune Adriana Ahciarliu, reprezentanta Asociatiei societatilor de leasing. Asa se face ca, din cauza crizei, multe persoane au crezut ca pot scapa de un cost suplimentar înapoind masi-na firmei de leasing. Ele descopera însa ca renuntarea la masina se poate dovedi extrem de costisitoare. „De fapt, predarea masinii firmei de leasing este o afacere perdanta pentru ambele parti“, spune Ahciarliu.

si fara masina, si executat silit
Anularea contractului de leasing presupune, de fapt, rambursarea sumei finantate pentru achizitionarea autoturismului nou, cu cheltuielile suplimentare aferente: comisioane, dobânda si alte taxe suplimentare. Cu alte cuvinte, va trebui achitata valoarea noua a masinii, mai putin avansul, plus costurile de finantare. Din aceasta datorie, firma de leasing va scadea contravaloarea masinii second-hand înapoiate, dar al carei pret s-a redus substantial între timp. Valoarea acesteia scade si în urma revânzarii  la un pret mai mic decât cel al pietei, pentru a putea fi valorificata rapid. Diferenta rezultata poate fi destul de substantiala, iar în actualele conditii de criza multi ar putea fi pusi în situatia de a nu gasi resursele pentru achitarea tuturor datoriilor catre fima de leasing. Acestia nu scapa însa spunând „n-am bani“, pentru ca firma de leasing trece la valorificarea altor garantii (lichiditatile din conturi, în cazul firmelor) sau veniturile persoanelor fizice. „În multe cazuri bunurile nu sunt gasite de societatea de leasing atunci când încearca sa le recupereze, nu pot fi valorificate sau sumele obtinute din vânzarea acestora nu acopera creantele. Pentru satisfacerea creantelor certe lichide si exigibile, societatea de leasing are dreptul de a solicita executarea silita asupra debitorului si eventualilor garanti ai acestuia, printr-o cerere depusa la executorul judecatoresc“, spune Elena Iacob, Senior Associate la societatea de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu.
Sursa: SFIN

Lasă un comentariu