Dispar cărţile de muncă in 2011

De la 1 ianuarie, cărţile de muncă tradiţionale devin istorie, locul lor fiind luat

 

 

de baze de date electronice în care angajatorii vor regăsi „cazierul profesional” al salariaţilor. Mi­nis­terul Muncii susţine că în a­cest fel scăpăm de birocraţia excesivă care obliga atât fir­me­le, cât şi autorităţile statului să piardă timp pentru a completa carnete de muncă pe suport din hârtie.

Tradiţionalele cărţi de muncă existente în acest moment vor a­junge, până la jumă­ta­­tea anului viitor, la titulari, care ar face bine să le păstreze dacă nu vor să se trezească în situaţia de a nu mai avea cum dovedi că au un anumit is­toric în câmpul muncii.
Potrivit datelor furnizate de reprezentanţii Inspectora­tu­lui Teritorial de Muncă Bu­cu­reşti, certificarea şi contra­semnarea pentru legalitate a înscrierilor efectuate în carnetele de muncă de către an­ga­jatorii cărora li s-a aprobat păstrarea şi completarea acestora la sediu se va efectua pâ­nă la 31 martie. De asemenea, inspectoratele teritoriale de muncă trebuie, la rândul lor, să completeze şi să certifice înscrierile efectuate în cărţile de muncă pe care le au în custodie până la aceeaşi dată. După ce această operaţiune a fost făcută, cărţile de muncă tradiţionale trebuie virate către titulari până la sfârşitul lunii iunie.
Bază de date electronice
Firesc, apare întrebarea ce se va întâmpla după 1 ianua­rie dacă nu vor mai exista cărţi de muncă. Hotărârea de Gu­vern 161/2006 stabileşte că evidenţa salariaţilor din Ro­mâ­nia se va face prin întoc­mi­rea şi completarea unui re­gistru electronic în care sunt cuprinse următoarele ele­men­te: numele, prenumele, co­dul numeric personal al salariatului; data angajării; funcţia/ocupaţia conform spe­cificaţiei Clasificării Ocu­paţiilor din România sau a altor acte normative; tipul con­tractului individual de muncă; data şi temeiul în­ce­tării contractului individual de muncă. „Registrul se păs­trea­ză în forma electroni­că la sediul angajatorului. În conformitate cu prevederile Or­dinului MMSSF nr. 20/2007, privind aprobarea Procedurii de transmitere a registrului ge­neral de evidenţă a sa­la­ria­ţilor în format electronic, Re­gis­trul general de evidenţă se înfiinţează şi se completează de către angajatori cu ajutorul a­plicaţiei informatice distri­buite gratuit de Inspecţia Muncii sau cu ajutorul aplica­ţiilor informatice proprii ale angajatorilor”, ne-a decla­rat ing. Constantin Bujor, inspectorul-şef al ITM Bucureşti.

Cum dovedim vechimea în muncă
Gestionarea „online” a an­gajaţilor ridică mai multe pro­ble­me care în timp se pot trans­forma în adevărate dra­me. Cea mai importantă dintre ele este, din punctul de ve­dere al preşedintelui CNS Car­tel Alfa, Bogdan Hossu, cea referitoare la vechimea în muncă. Liderul sindical ne-a declarat că înainte de a se de­ci­de scoaterea cărţilor de mun­că tradiţionale ar trebui stabilit foarte clar modul în care o persoană angajată din ţara noastră poate dovedi că într-o lună a avut un anumit venit salarial pentru care compania la care activează a achitat contribuţiile aferente.
Hossu face această preci­zare în contextul în care în Ro­mânia sunt foarte multe si­tuaţii în care angajatorii în­cal­că legea, uitând să vireze la bugetul de stat plăţile pentru mâna de lucru. „Cred că lună de lună sau cel puţin trimestrial firmele ar trebui să le eli­bereze angajaţilor o adeverin­ţă din care să rezulte foarte clar cât a cotizat omul respectiv la pensie, şomaj, asistenţă medicală. Altfel riscăm ca peste ani să ne trezim că ve­chi­­mea ne-a fost ciuntită, iar pensia pe care o primim nu re­flectă istoricul nostru în câmpul muncii”, a precizat reprezentantul sindicatelor. În replică, ing. Constantin Bujor spune că după 1 ianua­rie 2011 vechimea în muncă prestată până la 31 decembrie 2010 se va dovedi cu carnetul de muncă, iar vechimea în mun­că prestată după această dată se va dovedi cu adeverin­ţe­le eliberate de angajatori.

Lasă un comentariu