Acţiune în răspundere patrimonială a personalului silvic. Inadmisibilitate. – Jurisprudenta ICCJ 2014
Faţă de dispoziţiile art. 58 alin. (1) din O.U.G. nr. 59/2000, potrivit cărora personalului silvic, în măsura în care prin această ordonanţă de urgenţă nu se dispune altfel, i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, o acţiune având ca obiect obligarea unei persoane, ce are calitatea de pădurar, la plata contravalorii arbuştilor tăiaţi ilegal din fondul forestier aflat în paza acestuia este inadmisibilă, atâta timp cât potrivit dispoziţiilor art.78alin.(1) din Legea nr.188/2000 cu referire la dispoziţiile art.77 lit.a) din aceeaşi lege, repararea pagubelor produse ca urmare a angajării răspunderii civile a funcţionarului public şi aduse autorităţii sau instituţiei publice, se dispune prin emiterea de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice a unui ordin sau a unei dispoziţii de imputare în termen de 30 de zile de la constatarea pagubei.
Decizia nr.697 din 12 februarie 2013
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Botoşani, reclamanta Regia Naţională a Pădurilor Romsilva – Direcţia Silvică Botoşani a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul PI, obligarea la plata sumei de 764,82 lei, reprezentând contravaloarea arborilor tăiaţi ilegal din fondul forestier aflat în paza pârâtului, constatată cu ocazia încheierii actelor de control de fond nr.4768/ 7.11.2007 şi nr.4941/ 21.11.2007.
Prin sentinţa civilă nr.1756/16.12.2009 pronunţată de Tribunalul Botoşani, irevocabilă prin Decizia Curţii de Apel Suceava nr.507/ 15.04.2010, s-a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Bucureşti, apreciindu-se că în speţă calitate de reclamantă are Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, care are sediul în Bucureşti, Direcţia Silvică Botoşani fiind doar mandatar al regiei, neavând personalitate juridică.
De asemenea, prin sentinţa civilă nr.3162 din 31.03.2011, Tribunalul Bucureşti a admis excepţia de necompetenţă materială şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Bucureşti, reţinând că potrivit art.1 alin.1, art.4 lit. b şi c şi art.7 lit.d din O.U.G. nr.59/2000 privind statutul personalului silvic, gradul profesional de pădurar este specific personalului silvic cu pregătire medie sau de bază. Totodată, art.58 alin.1 din O.U.G. nr.59/2000 prevede că personalului silvic i se aplică dispoziţiile Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în măsura în care prezenta ordonanţă de urgenţă nu dispune altfel, astfel că pârâtul a avut calitatea de funcţionar public.
Prin Sentinţa civilă nr.6254 din 28 octombrie 2011 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII a contencios administrativ şi fiscal a fost admisă excepţia inadmisibilităţii, fiind respinsă în consecinţă acţiunea formulată.
Pentru pronunţa această hotărâre, prima instanţă a reţinut că pârâtul a fost salariatul reclamantei Regia Naţională a Pădurilor Romsilva – Direcţia Silvică Botoşani, în calitate de pădurar.
S-a mai reţinut că potrivit art.1 alin.1, art.4 lit. b) şi c) şi art. 7 lit.d) din O.U.G. nr.59/2000 privind statutul personalului silvic, gradul profesional de pădurar este specific personalului silvic cu pregătire medie sau de bază, iar în conformitate cu art.58 alin.1 din O.U.G. nr.59/2000, personalului silvic i se aplică prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în măsura în care ordonanţă de urgenţă nu dispune astfel.
Prin acţiune, reclamanta a solicitat obligarea pârâtului la plata sumei de 764,82 lei, reprezentând contravaloarea arbuştilor tăiaţi ilegal din fondul forestier aflat în paza pârâtului.
A apreciat instanţa fondului că în cauză sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr.188/1999, privind Statutul funcţionarului public, în condiţiile în care O.U.G. nr.59/2000, privind Statutul personalului silvic, nu reglementează răspunderea civilă a funcţionarului public, cuprinzând dispoziţii numai în ceea ce priveşte raportul de serviciu al funcţionarului public cu statut de personal silvic.
A constatat prima instanţă că în cauză sunt incidente dispoziţiile art.77 lit. a), coroborate cu cele ale art.78 alin.(1) şi (2) din Legea nr.188/1999, reclamanta având la dispoziţie pentru repararea pagubei, emiterea unui ordin sau a unei dispoziţii de imputare.
În atare context, cum reclamanta nu a procedat la repararea pagubei în sensul impus de dispoziţiile legale incidente, instanţa a apreciat inadmisibilă acţiunea formulată.
Prin recursul declarat, întemeiat pe prevederile art. 304 pct.9 şi art.304 1 din Codul de procedură civilă, recurenta Regia Naţională a Pădurilor ROMSILVA – Direcţia Silvică Botoşani a învederat că prin acţiunea introductivă formulată a solicitat atragerea răspunderii patrimoniale a intimatului, în temeiul art.270 din Codul Muncii, cu aplicarea art. 271 din acelaşi act normativ.
În ceea ce priveşte temeiul de drept invocat, recurenta a arătat că într-adevăr, potrivit art.59 alin. 1 din O.U.G. nr.59/2000, personalului silvic i se aplică dispoziţiile Legii nr.188/1999, însă numai în măsura în care ordonanţa nu dispune altfel.
S-a mai precizat că, în completarea acestei dispoziţii, art.20 din acelaşi act normativ dispune în sensul că personalul silvic are drepturi şi obligaţii care decurg din legislaţia în vigoare, din prevederile statutului, precum şi din prevederile contractului colectiv de muncă, în unităţile în care acesta se încheie.