Imobil intrat în proprietatea statului în baza unui certificat de vacanță succesorală. Desființarea actului. Titlu nevalabil. Inaplicabilitatea Legii nr. 10/2001 în lipsa unei ”preluări abuzive”. Valorificarea pretențiilor pe calea dreptului comun. Jurisprudenta ICCJ 2014
Cuprins pe materii : Drept civil. Drepturi reale. Drept de proprietate.
Index alfabetic : imobil
– revendicare
– vacanță succesorală
Legea nr. 10/2001, art. 2
Legea nr. 213/1998, art. 6
C.civ., art. 680
Notă : Au fost avute în vedere dispozițiile Codului civil, astfel cum era în vigoare la data investiri instanței cu cererea de chemare în judecată.
Noţiunea de „preluare abuzivă” este strâns legată de politica de abolire a proprietăţii private şi de întărire a proprietăţii socialiste de stat, care a marcat perioada regimului comunist, scop în care s-au luat măsuri de naţionalizare, expropriere, confiscare sau chiar preluare în fapt a unor bunuri proprietate privată, trecute ulterior în proprietate statului. Astfel, un imobil intrat în proprietatea statului în temeiul unei proceduri succesorale, finalizată cu emiterea unui certificat de vacanţă succesorală, act care nu are caracter abuziv, nu intră sub incidenţa Legii nr. 10/2001.
Însă, în condițiile în care certificatul de vacantă succesorală a fost anulat prin hotărâre judecătorească, nu se poate susţine că statul a avut un titlu valabil. Cu toate acestea, nu orice situaţie în care titlul de proprietate al statului este desfiinţat, atrage aplicabilitatea dispoziţiilor Legii nr. 10/2001, lege care are în vedere doar modalităţile abuzive de preluare, în acest caz neputând fi utilizată calea derogatorie prevăzută de legea specială pentru redobândirea imobilului sau pentru a se solicita de la stat eventuale despăgubiri, efectele anulării certificatului de vacanţă succesorală putând fi valorificate pe calea dreptului comun.
Secția I civilă, decizia nr. 1046 din 28 februarie 2013
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, reclamanta B.S., în calitate de soţie supravieţuitoare a defunctului B.V., a solicitat obligarea pârâţilor Municipiul Bucureşti, prin primarul General, SC F. SA, Asociaţia ”F.”, M.M. şi M.G.G. să lase reclamantei şi intervenienţilor principali B.T. şi B.N., descendenţi ai aceluiaşi defunct, introduşi în cauză pe calea intervenţiei forţate, în deplină proprietate şi posesie, imobilul situat în Bucureşti, constând în teren în suprafaţă de 712 mp şi construcţii. Totodată, reclamanta a solicitat radierea din cartea funciară a dreptului de proprietate înscris de către pârâta SC F. SA.
Prin întâmpinare, intervenienţii au arătat că nu îşi însuşesc cererea de chemare în judecată şi nu sunt de acord cu revendicarea imobilului, deoarece acesta este supus prevederilor Legii nr. 10/2001, sens în care au solicitat respingerea acţiunii formulate de reclamantă.
Intervenienţii B.T. şi B.N. au formulat cerere reconvenţională în contradictoriu cu Municipiul Bucureşti, prin Primarul General, solicitând obligarea acestuia de a se pronunţa prin decizie/dispoziţie motivată asupra cererii de restituire în natură sau în echivalent a imobilului, urmând ca emiterea acestei dispoziţii să fie realizată numai în privinţa lor, conform dispoziţiilor art. 4 alin. (4) şi art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, întrucât numai ei au formulat notificare. Intervenienţii au arătat că reclamanta B.S. nu a formulat notificare în temeiul Legii nr. 10/2001, astfel încât este decăzută din dreptul de a solicita în instanţă măsuri reparatorii în natură sau în echivalent.
Prin încheierea din 9 februarie 2009, tribunalul a dispus disjungerea cererii reconvenţionale formulate de B.T. şi B.N.
În şedinţa publică din 10 septembrie 2010, a fost respinsă ca inadmisibilă cererea de intervenţie în interes propriu formulată de numitul O.I.
Prin sentinţa civilă nr. 1416 din 5.11.2010, Tribunalul Bucureşti, Secţia a V-a civilă a respins cererea de chemare în judecată formulată de B.T. şi B.N. în contradictoriu cu Municipiul Bucureşti, prin Primarul General, ca neîntemeiată.
Pentru a hotărî astfel, instanţa a reţinut că imobilul situat în Bucureşti, a aparţinut în coproprietate soţilor B.D. şi B.M.
Ca urmare a decesului lui B.D., cota de 1/2 din dreptul de proprietate ce aparţinuse acestuia a revenit soţiei B.M., conform menţiunilor certificatului de moştenitor din 25.02.1955 eliberat de fostul Notariat de Stat al Raionului 23 August.
După decesul soţiei supravieţuitoare, B.M., survenit la data de 02.03.1962, întreagă masă succesorală rămasă de pe urma acesteia şi în care era inclus întregul imobil situat în Bucureşti, a fost culeasă de Stat, în temeiul certificatului de vacanţă succesorală nr. 1xx/1962.
În cuprinsul acestuia, s-a precizat că moştenitoarea testamentară B.A. a renunţat la succesiune, conform declaraţiei de renunţare înregistrată sub nr. 12x/1962, în timp ce autorul reclamanţilor din prezenta cauză, B.V., la rândul său moştenitor testamentar, a fost considerat străin de succesiune în temeiul dispoziţiilor art. 700 C.civ.
Prin decizia civilă nr. 246 A din 06.02.2003, pronunţată de Tribunalul Bucureşti, Secţia a IV-a civilă, definitivă şi irevocabilă, a fost admisă cererea de repunere în termenul de acceptare a succesiunii defunctei B.M. şi s-a dispus anularea certificatului de vacanţă succesorală nr. 1xx/1962 şi a deciziei nr. 53679/357 din 24.10.1962 a Secţiunii Financiare a Sfatului Popular al Capitalei.
Ca urmare a acestei hotărâri judecătoreşti, pentru defuncta B.M. a fost emis certificatul de legatar nr. 1x/2004, potrivit cu care succesiunea acesteia a fost culeasă de B.V., în calitate de legatar, în temeiul testamentului autentificat sub nr. 4xx/62/1955 de fostul Notariat de Stat al Raionului 23 August.
Aşa fiind, din examinarea situaţiei de fapt expuse, tribunalul a constatat că modalitatea de trecere a imobilului în proprietatea statului nu se circumscrie ipotezelor avute în vedere de dispoziţiile art. 2 din Legea nr. 10/2001, nefiind vorba de o preluare abuzivă, astfel cum a fost definită de textul legal evocat.
Tribunalul a avut în vedere că imobilul a fost preluat ca urmare a declarării vacanţei succesorale în privinţa defunctei B.M., împrejurare care nu a fost de natură a fi apreciată ca abuzivă.
În consecinţă, apreciind că imobilul a cărui restituire s-a solicitat nu se circumscrie domeniului de aplicaţie al Legii nr. 10/2001, a respins acţiunea ca neîntemeiată.
Împotriva încheierii de şedinţă din 10.09.2010 a declarat apel intervenientul O.I., iar împotriva sentinţei civile nr. 1416 din 5.11.2010, au declarat apel reclamanţii B.T. şi B.N.
În motivarea cererii lor, apelanţii reclamanţi au arătat în mod netemeinic şi nelegal prima instanţă a respins cererea principală, motivând că imobilul a cărui restituire se solicită nu se circumscrie domeniului de aplicare al Legii 10/2001.
Imobilul solicitat se află sub incidenţa art. 2 al Legii 10/2001, text care acoperă sfera tuturor modalităţilor de preluare, fie o preluare abuzivă fără titlu, fie o preluare cu titlu valabil, aşa cum este şi în cazul de fată.
Prin motivele de apel, intervenientul O.I. a criticat soluţia de respingere a cererii sale de intervenţie. Ulterior, la data de 17.05.2012, apelantul intervenient a depus cerere de renunţare la cererea de intervenţie. La aceeaşi dată a formulat şi cerere de intervenţie accesorie, prin care a arătat că înţelege să susţină apărarea intimatei pârâte Primăria Municipiul Bucureşti, prin Primarul General, solicitând respingerea apelului, ca fiind nefondat şi menţinerea sentinţei civile apelate, ca fiind temeinică şi legală.
Prin decizia nr. 288A din 5 iulie 2012 a Curţii de Apel Bucureşti, Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie, s-a respins apelul declarat de apelanţii reclamanţi, s-a admis cerere de intervenţie accesorie formulată în apel de intervenientul O.I., s-a admis apelul declarat de acesta împotriva încheierii de şedinţă din data de 10.09.2011 şi s-a schimbat în parte sentinţa, în sensul că s-a luat act de renunţarea la cererea de intervenţie, fiind menţinute celelalte dispoziţii ale sentinţei.
Pentru a pronunţa această decizie, instanţa de apel a reţinut următoarele:
În ceea ce priveşte apelul declarat de apelanţii reclamanţi, Curtea a reţinut că prin notificarea trimisă către Primăria Municipiului Bucureşti sub nr. 21xx/2001, B.A. şi reclamanţii B.T. şi B.N. au solicitat, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 10/2001, restituirea în natură sau măsuri reparatorii (băneşti) prin echivalent pentru imobilul, fost proprietatea B.M., situat în Bucureşti, ce se compunea din teren în suprafaţă de 712 m.p. şi o casă alcătuită dintr-o sală, 11 camere parter, 3 camere mansardă, o cameră subsol, 5 holuri, o bucătărie, o magazie.
Această notificare nu a fost soluţionată până la data introducerii cererii cu care a fost învestită instanţa de B.T. şi B.N.
Invocând decizia în interesul legii nr. XX din 9 martie 2007 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, instanţa de apel a procedat la analiza pe fond a notificării, reţinând că, potrivit probelor administrate, pentru corpul D (C4) identificat prin expertiza efectuată în cauză de expert M.A.S., precum şi pentru o cotă indiviză de teren de 233,95 m.p., Primăria Municipiului Bucureşti, entitatea învestită cu soluţionarea notificării, nu are calitatea de unitate deţinătoare.
Cât priveşte restul imobilului – teren şi construcţii – , pentru care intimata pârâtă are calitate de unitate deţinătoare, instanţa a constatat că, în principiu, acesta ar putea fi restituit în natură, conform art. 1 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, cu excepţia părţii ce a ieşit din patrimoniul său în temeiul Legii nr. 112/1995 prin contract de vânzare cumpărare şi cele două acte adiţionale (teren în suprafaţă de 125,85 m.p. şi construcţie) încheiate cu M.M. şi respectiv prin contractul de vânzare cumpărare cu actul adiţional corespunzător (teren în suprafaţă de 74,93 m.p. şi construcţie) încheiate cu M.G.G., pentru care s-ar putea propune acordarea de măsuri reparatorii în condiţiile Titlului VII al Legii nr. 247/2005, conform art. 18 lit. c) din acelaşi act normativ.
Instanţa de apel a apreciat că, dacă ar fi întrunite condiţiile ce fac aplicabile prevederile Legii nr. 10/2001, intimata pârâtă ar putea să dispună restituirea în natură a cotei de 54,63% din suprafaţa de teren de 515,22 m.p. (rămasă neînstrăinată în proprietate exclusivă în temeiul Legii nr. 112/1995) şi a construcţiilor corp A (CI) şi C5; să propună acordarea de măsuri reparatorii prin echivalent în condiţiile Titlului VII din Legea nr. 247/2005 pentru terenul şi construcţiile care au făcut obiectul celor două contracte de vânzare cumpărare încheiate în temeiul Legii nr. 112/1995 şi să direcţioneze notificarea către S.C. F. S.A. pentru cota de 45,37% din suprafaţa de teren de 512,22 m.p. şi pentru construcţia corp D (C4).
Verificând calitatea apelanţilor reclamanţi de persoane îndreptăţite a obţine măsuri reparatorii în condiţiile Legii nr. 10/2001, instanţa de apel a reţinut că notificarea a fost formulată numai de către doi dintre moştenitorii lui B.V., astfel că ar fi incidente prevederile art. 4 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 potrivit cărora: „De cotele moştenitorilor legali sau testamentari care nu au urmat procedura prevăzută la cap. III profită ceilalţi moştenitori ai persoanei îndreptăţite care au depus în termen cererea de restituire”.
S-a mai reţinut că, potrivit actelor de vânzare încheiate în perioada 1924-1928 de B.D. şi B.M., apelanţii reclamanţi au dovedit calitatea de proprietari a autorilor lor numai cu privire la o cotă indiviză de 6/8 din imobilul în litigiu.
Referitor la încadrarea imobilului în categoria celor preluate în mod abuziv de stat în perioada 6 martie 1945 -22 decembrie 1989, Curtea a avut în vedere că prin art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001 au fost calificate astfel de către legiuitor orice imobile preluate fără respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.