GarantiBank – CLAUZE ABUZIVE CONTRACTE GarantiBank

Clienţii nu trebuie să se lase descurajaţi de presiunile puse asupra lor! Banca poate fi chemată în judecată chiar dacă consumatorul a semnat contractul ce conţine clauze abuzive
Paşii sunt uşor de parcurs, fiind nevoie ca, după câştigarea procesului, petentul să se adreseze unui executor pentru a i se restitui banii plătiţi pe comisioanele percepute abuziv
Litigiul poate fi iniţiat şi în faza de executare silită a imobilului ipotecat, prin contestarea executării sau a solicitării suspendării acesteia

Persoanele care au observat în contractele de împrumut încheiate cu băncile existenţa unor clauze abuzive, precum perceperea unor comisioane de risc sau de administrare, trebuie să se adreseze urgent instanţelor, existând şanse imense de a câştiga procesele, a declarat ieri avocat Marius Vicenţiu Coltuc, reprezentantul C.A. „Coltuc”, precizând că dintre cele aproximativ 3.000 de procese iniţiate în toată ţara, faţă de şapte bănci, doar 22 au fost câştigate de acestea.

Citiți și CE SĂ FACEŢI dacă riscaţi să fiţi EXECUTAŢI de bancă

„Oamenii nu trebuie să fie descurajaţi de presiunile care se fac asupra lor. Procedurile sunt extrem de simple, putând fi iniţiate şi în cazul în care banca a trecut la executarea silită a imobilului ipotecat. Toate căile trebuie parcurse, chiar dacă împrumutatul a semnat contractul sau actul adiţional ce conţine clauzele abuzive”, a precizat av. Coltuc.
În ceea ce priveşte paşii de urmat, acesta a explicat că persoana împrumutată se poate adresa instanţei, iar după obţinerea unei sentinţe definitive şi irevocabile ar trebui să se adreseze executorului judecătoresc pentru executarea silită a băncii.
În cazul în care banca a cesionat creanţa şi s-a ajuns în faza de executare silită, împrumutatul se poate adresa instanţei pentru a contesta executarea sau a cere suspendarea acesteia.
„Dacă în cazul iniţierii procesului pentru scoaterea din contract a clauzelor abuzive şi a cererii de restituire a sumelor percepute abuziv, clienţii băncilor au câştigat în 90 la sută dintre litigii, situaţia este puţin mai sumbră în cazul executărilor”, a mai spus avocat Coltuc.
„Doar 10% dintre procese au fost câştigate de clienţi şi asta doar în cazul în care apărătorii împrumutaţilor au descoperit greşeli ale executorilor judecătoreşti. (…) Sunt insuficiente procesele derulate până acum pentru a determina autorităţile să ia măsuri”, a explicat avocatul.
Acesta a menţionat că, în paralel cu derularea procesului, este indicat ca împrumutatul să-şi plătească ratele, urmând ca diferenţele percepute abuziv prin diferite comisioane să-i fie restituite la finalul procedurilor judecătoreşti.
Cele 3.000 de procese au fost iniţiate împotriva băncilor Volksbank, BCR, OTP, Piraeus, Banca Transilvania, Bancpost şi UniCredit Ţiriac.

Care sunt comisioanele percepute abuziv

Potrivit datelor furnizate de Casa de Avocatură „Coltuc”, băncile au perceput diferite comisioane abuzive, precum comisioane de administrare, de rezervă sau de risc. „Banca a prevăzut comision de risc asupra creditului, comision care este ilegal şi care trebuie restituit, chiar dacă banca se apără invocând că acest comision este perceput pentru a elimina riscul dat de portofoliul de clienţi sau credite neprofitabile”, a declarat ieri Anca Margineanu, colaborator al C.A.COLTUC, explicând că aplicarea acestui comision înseamnă că nu banca îşi asumă riscul, ci împrumutaţii care plătesc la timp. „Mai mult, contractul este un credit ipotecar, ceea ce înseamnă că acest contract este dublu garantat. Faptul că acest comision este stabilit printr-o clauză abuzivă rezultă şi din faptul că, deşi clienţii îşi îndeplinesc obligaţiile, acest comision nu li se restituie, fiind înregistrat de bănci drept venituri din dobânzi”

Un alt comision perceput abuziv este cel de urmărire a riscurilor, calculat la valoarea iniţială a creditului, nu la sold, aşa cum ar trebui. „De exemplu, un comision lunar de 0,35% reprezintă un comision anual de 4,2%, ceea ce poate fi uneori un cost mai mare chiar decât costul cu dobânda. Este evident că ne aflăm în prezenţa unui alt tip de dobândă mascată, disimulată sub denumirea de comision. De aceea, toate argumentele relative la comisionul de administrare sunt valabile, mutatis mutandis, şi în cazul acestui tip de comision”, a precizat av. Ioana Sturza, colaborator al aceleiaşi C.A.COLTUC, precizând că nici acest comision nu este returnat de bancă la achitarea integrală a împrumutului, nici măcar în cazul în care consumatorul a fost bun-platnic şi nu au existat incidente pe tot parcursul contractului.

Altfel spus, chiar în situaţia în care consumatorul îşi îndeplineşte întocmai obligaţiile de plată, băncile se vor îmbogăţi „fără justă cauză în defavoarea clienţilor care, cu toate că şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale, vor plăti lunar un comision de urmărire a riscului, fără ca riscul să fie materializat”.

Un comentariu la „GarantiBank – CLAUZE ABUZIVE CONTRACTE GarantiBank”

  1. Nu cred ca este off topic, dar totusi se refera la Garanti Bank si la aceste abuzuri facute de banca. Acesta este un mail trimis catre banca in cauza:

    „O sa spun de la inceput si doresc sa fiu lamurit cu privire la aceste aspecte.
    La data de 07.04.2014 am scos un extras al contului susmentionat pentru perioada 01.10.2013 – 07.04.2014.
    La data de 01.10.2013 am acumulat o restanta la overdraftul contului de mai sus, in suma de 505.61 lei, iar la data de 08.10.2013 am depus suma de 525 lei. Tot pe data de 08.10.2013, mi s-au retras sumele de 18.21 lei respectiv 505.61 lei, ramand in cont de plata 13,998,82 lei. Sa inteleg ca eram la zi???
    Nu pot preciza sigur cand anume, dar in luna noiembrie sau decembrie, mi s-a facut poprire pe cont, insa nu am cunoscut acest aspect pana la inceputul lunii martie 2014. Intradevar aveam cunostinta de aceasta poprire de la locul de munca, unde mi se oprea din salariu suma de 100 lei, dar de poprirea pe cont, chiar nu stiam, cu toate ca am un cont deschis si la alta banca, cealalta banca nu mi-a blocat contul. Oricum nu asta e problema.
    Apoi la datele de 01.11.2013, 01.12.2013, 01.01.2014, 01.02.2014 s-au acumulat de platit in total suma de 359 lei.
    Din cate cunosc creditul devine exigibil anticipat dupa 120 zile de la data ultimei luni ramase neachitate, respectiv termenul se scurge de la 01.12.2013.
    La inceputul lunii februarie 2014, am fost anuntat prin SMS ca am de platit suma de 359 lei pentru a evita ca acest credit sa devina exigibil anticipat. La data de 13.02.2014, am depus in cont suma de 370 lei pentru a acoperi datoria, inclusiv cea din luna in curs. (atentie, la aceasta data nu cunosteam ca acest cont este blocat).
    La data de 01.03.2014 s-a adaugat de plata suma de 83.65 lei, dobanda lunii in curs, respectiv martie 2014. Si totodata, din ce cred, s-a deschis un dosar de recuperare la S.C. Top Factoring S.R.L. Atat banca cat si aceasta societate m-au anuntat prin SMS ca am de plata suma de aproximativ 450 lei (nu pot preciza cat anume, pentru ca nu mai am SMS-urile, dar in baza dumneavoastra de date banuiesc ca exista si va rog sa verificati). Ulterior am fost anuntat de catre un lucrator al sucursalei Buzau, despre faptul ca pe contul meu s-a instituit o poprire si a fost blocat. Mi s-a solicitat o adeverinta de la locul de munca prin care sa atest ca s-a eu achit aceasta poprire, adeverinta ce am prezentat-o la sucursala (nu pot preciza data, dar a fost la inceputul lunii martie). Ulterior, tot primind mesaje ca am aceasta datorie, am luat din nou legatura la banca si mi s-a spus ca trebuie sa prezint o adeverinta de la ANAF prin care sa se ridice poprirea. Am platit toata suma catre ANAF si mi-au eliberat o adeverinta pe care am dus-o la sucursala in data de 14.03.2014. In aceeasi zi, din ce am discutat cu lucratorii bancii, mi s-a spus ca trebuie sa achit inclusiv restanta pe luna in curs, respectiv aproximativ 90 lei. Am depus si suma de 90 lei, pentru a fi la zi, si dupa cum se vede in extras dobanda pentru luna martie in suma de 83.65 lei a fost achitata. De asemenea, intrucat contul a fost deblocat, tot in 14.03.2014 din cont mi-a fost retrasa suma de 359.19 lei, dobanda restanta pentru lunile noiembrie, decembrie, ianuarie si februarie. PRECIZEZ ca la data de 14.03.2014, aveam un numar de 104 ZILE INTARZIERE!!! Deci ma incadram in numarul de 120 zile, iar eu AVEAM LA ZI TOATE DOBANZILE. Mentionez si faptul ca, in mesajele trimise de catre banca dumneavoastra la inceputul lunii martie, se specifica clar suma de aproximativ 450 lei, nici mai mult nici mai putin.
    Acum vine partea interesanta. In momentul cand dumneavoastra ati dat spre recuperare suma de 359 lei societetii TOP FACTORING, nu ati spus acestora ca pe contul meu a fost instituita poprirea si ca in cont aveam suma restanta, dar ca este blocata. Din discutiile cu lucratorii acestei societati, am constatat ca ei aveau inregistrate ca platita doar suma de 90 lei in 14.03.2014, neavand cunostinta de suma incasata de banca tot la 14.03.2014. Le-am explicat acestora problema contului blocat, dar mai mult de atat nu am avut ce sa le spun, intrucat comunicarea intre banca si TOP FACTORING, nu depinde de mine. Dar concret, TOP FACTORING nu au luat la cunostinta de faptul ca banca si-a recuperat si suma pe care o daduse spre recuperarea societatii. La data de 24.03.2014, am primit un nou SMS, de la TOP FACTORING prin care mi se comunica astfel „Prin plati constante puteti evita avansarea procedurilor de colectare pe dosarul DVS. Garanti BAnk. Sunati la tel etc..” . Am luat legatura cu cei de la TOP FACTORING, si mi-au spus din nou ca sunt restant cu suma de 359 lei. A doua zi am fost la sucursala Buzau, ocazie cu care mi s-a comunicat ca mai restant doar suma de 20 bani, adica 0,20 lei, motiv pentru care am depus suma de 10 lei in cont. Lucratorii bancii mi-au spus ca sunt la zi cu dobanzile.
    In aceeasi zi am luat legatura din nou cu TOP FACTORING, le-am spus din nou ca eu sunt la zi cu dobanzile, mai mult ca am depus 10 lei in cont. Acestia mi-au facut cunoscut ca ei au inregistrate ca achitate, doar platile de 90 lei, respectiv 10 lei si ca nu cunosc de cei 359 retrasi de banca. Le-am spus ca nu este problema mea cum colaboreaza banca cu societatea.
    Cu toate ca eu mai aveam de depus 0,18 lei, la data de 25.03.2014, cand mi s-a retras si aceasta restanta, aveam un numar de 115 zile intarziere.
    La data de 31.03.2014, am primit din nou mesaj de la TOP FACTORING, prin care mi s-a spus „Termenul de plata pentru debitul catre GARANTI BANK nu a fost respectat! Achitati astazi suma de 356,94 RON”. CE SUMA DOMNILOR DE LA BANCA?? DACA DUMNEAVOASTRA ATI RETRAS ACEASTA SUMA PE DATA DE 14.03.2014???? ESTE PROBLEMA MEA CA NU COMUNICATI CU SOCIETATEA DE RECUPERARE??? MAI MULT, PE 31.03.2014, mi-ati trecut ca neachitata si dobanda de 90.18 lei!!!CE DOBANDA, DIN CE LUNA??? ACEASTA DOBANDA NU CUMVA TREBUIA SA FIE VALABILA INCEPAND CU DATA DE 01.04.2014???SI MI-ATI DECLARAT CREDITUL EXIGIBIL ANTICIPAT pentru suma de 14,080.36 lei!!! Lamuriti-ma si pe mine, pentru ca ceilalti lucratori ai bancii dumneavoastra nu au putut. Astept ca aceasta problema sa fie solutionata cat mai urgent posibil.”

    Si inca astept… Acesta este un abuz al bancii si al societatii de recuperare? Exista vreo posibilitate legala sa ii dau in judecata pentru ceea ce au facut ei? Sau sa fac plangere si in penal? BNR si Protectia Consumatorului? Multumesc. Astept un raspuns. Multumesc.

Lasă un comentariu