Statul a devenit avocat!Ministerul Finanţelor acordă asistenţă si îndrumare fiscală contribuabililor

Ministerul Economiei si Finanţelor  a emis un Ordin privind Procedura de îndrumarea si asistenţa contribuabililor de către organele fiscale (Ordinul nr. 1.338 din 30 septembrie 2008, publicat în Monitorul Oficial nr. 706 din 17 octombrie 2008).

 

Prin acest act normativ sunt stabilite structurile obligate să acorde asistenţă, procedura care trebuie urmată de către contribuabili, precum si modalităţile de îndrumare – direct la sediu, în scris, prin e-mail sau telefonic.
Îndrumarea si asistenţa contribuabililor constau în furnizarea de informaţii cu caracter general în legătură cu modul în care acestia trebuie să procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligaţii fiscale.
Sfera activităţii de îndrumare si asistenţă cuprinde impozitele, taxele, contribuţiile sociale si alte venituri bugetare administrate de ANAF.
Îndrumarea si asistenţa oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informaţii care se încadrează într-una dintre categoriile următoare:
a) informaţii solicitate în perioada în care contribuabilul este supus inspecţiei fiscale si în legătură cu aceasta;
b) informaţii în legătură cu soluţionarea unor problematici care fac obiectul unor contestaţii formulate împotriva actelor administrative fiscale;
c) informaţii prin care se sugerează sau se prezintă modalităţi de optimizare a sarcinii fiscale;
d) informaţii care nu intră în sfera de competenţă a ANAF;
e) informaţii care contravin principiului secretului fiscal;
f) informaţii în legătură cu reclamaţiile privind încălcarea prevederilor codurilor de conduită de către personalul angajat în cadrul unităţilor fiscale;
g) informaţiile de interes public solicitate în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările si completările ulterioare;
h) alte informaţii a căror furnizare este interzisă, conform legislaţiei în vigoare.
Procedura de urmat pentru a beneficia de asistenTA
Structurile de îndrumare si asistenţă a contribuabililor
Îndrumarea si asistenţa contribuabililor în domeniul fiscal se asigură de către următoarele structuri:
a) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC), prin serviciul de asistenţă pentru mari contribuabili;
b) DGFP judeţene si a municipiului Bucuresti, prin serviciile/birourile de asistenţă a contribuabililor;
c) administraţiile finanţelor publice, denumite AFP, municipale/orăsenesti/comunale si AFP ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin serviciile/birourile/compartimentele de asistenţă a contribuabililor sau serviciile/ birourile/compartimentele cu atribuţii în domeniul asistenţei, potrivit regulamentului de organizare si funcţionare, după caz;
d) AFP pentru contribuabili mijlocii, prin birourile/compartimentele de asistenţă a contribuabililor;
e) Centrul de asistenţă a contribuabililor.

Cui se adresează cererea
Contribuabilii se pot adresa cu cereri următoarelor organe fiscale:
– Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC), prin serviciul de asistenţă pentru mari contribuabili;
– Administraţiile finanţelor publice (AFP), municipale/orăsenesti/comunale si AFP ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin serviciile/birourile/compartimentele de asistenţă a contribuabililor sau serviciile/birourile/compartimentele cu atribuţii în domeniul asistenţei, potrivit regulamentului de organizare si funcţionare, după caz;
– AFP pentru contribuabili mijlocii, prin birourile/compartimentele de asistenţă a contribuabililor;

Cum sunt analizate solicitările
Organele fiscale vor analiza cererile contribuabililor si, în situaţia în care răspunsul la problematica fiscală solicitată există în baza de date cu întrebări si răspunsuri a ANAF, îl vor comunica contribuabililor. În situaţia în care răspunsul nu există în baza de date, dar se regăseste în mod explicit în reglementările legale, organele fiscale vor formula răspunsul si îl vor comunica contribuabilului.
Asistenţa privind contribuţiile sociale si alte venituri bugetare administrate de ANAF se acordă conform dispoziţiilor de mai sus. În celelalte situaţii asistenţa se acordă pe baza punctelor de vedere solicitate instituţiilor care au elaborat reglementările specifice domeniilor respective, după caz.
În situaţia în care contribuabilii consideră că răspunsurile primite nu rezolvă problematica solicitată, acestia se pot adresa biroului de asistenţă a contribuabililor din cadrul DGFP judeţene si a municipiului Bucuresti, anexând copia întrebării si a răspunsului primit. DGFP judeţene vor formula si vor transmite răspunsul contribuabililor.

Modalităţi de îndrumare si acordare a asistenţei
Îndrumarea si asistenţa acordate direct la sediul unităţii fiscale – care se realizează de către structurile care au aceste obligaţii si care au fost arătate mai sus;
Îndrumarea si asistenţa acordate în scris – cererile formulate de contribuabili în vederea acordării asistenţei în scris vor include în mod obligatoriu următoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societăţii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscală. Cererile vor fi semnate de contribuabili sau de reprezentanţii legali ai acestora.
Organele fiscale pot solicita contribuabililor informaţii, explicaţii, precum si documentele necesare formulării de răspunsuri la solicitările acestora. Toate adresele privind problematica fiscală primite la nivel central, de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală de la diferite autorităţi publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consilii locale etc.), sindicate sau patronate, prin care se solicită soluţionarea problematicii fiscale ridicate de contribuabili, vor fi transmise, în vederea soluţionării serviciilor de asistenţă pentru mari contribuabili din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili sau DGFP judeţene si a municipiului Bucuresti (prin serviciile/birourile de asistenţă a contribuabililor)
După soluţionare, acestea vor transmite la ANAF copia răspunsului către contribuabil, în vederea informării corespunzătoare a autorităţii solicitante.
Îndrumarea si asistenţa acordate prin e-mail – structurile care coordonează activitatea de îndrumare si asistenţă sunt obligate să mediatizeze adresele de e-mail de la care se acordă asistenţa, prin mijloace adecvate de difuzare în presa scrisă si audiovizuală, inclusiv pe site-ul propriu si pe portalul ANAF.
În cazul în care structura căreia contribuabilul trebuie să i se adreseze, în conformitate, nu are la dispoziţie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmând a primi răspuns direct de la aceasta.
Pentru a beneficia de asistenţă prin e-mail, contribuabilii vor formula solicitarea în mod clar si concis si vor include datele de identificare. În situaţia în care mesajul nu respectă condiţiile menţionate, contribuabilii vor fi înstiinţaţi în aceeasi zi despre necesitatea reformulării acestuia.
Îndrumarea si asistenţa prin telefon – pentru a beneficia de asistenţă prin telefon, contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice alocate în acest scop, astfel:
a) centrului de asistenţă a contribuabililor;
b) serviciilor/birourilor/compartimentelor de îndrumare si asistenţă enunţate în paragrafele anterioare.
Liniile telefonice alocate asistenţei contribuabililor vor fi mediatizate prin toate mijloacele disponibile.

http://www.sfin.ro/articol_14415/ministerul_finantelor_acorda_asistenta_si_indrumare_fiscala_contribuabililor_.html

Lasă un comentariu