In acest fel, s-a creat o categorie de privilegiati – rudele si afinii de gradul I ai executorilor judecatoresti prezenti deja in profesie, care, prin scutirea de la plata acestei taxe, sunt avantajati in raport cu ceilalti potentiali executori judecatoresti, creandu-se toate premisele consolidarii ideii de casta profesionala bazata pe legaturi de familie.
,,Un anumit grad de control, privind accesul pe piata bazat pe competenta, este acceptabil, daca are ca unic scop asigurarea unui standard ridicat de calitate, insa reglementarile excesive la intrare duc la o reducere a ofertei de servicii, cu consecinte negative pentru concurenta, dar si pentru calitatea serviciilor respective”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
De asemenea, UNEJ a identificat si a stabilit o lista a cheltuielilor de executare silita aplicabile tuturor membrilor profesiei. Aceste cheltuieli excedau cadrul legal (Legea nr.188/2000), fiind diferentiate de onorariile stabilite de ministrul Justitiei.
Membrii UNEJ care trebuiau sa respecte lista cu ,,cheltuieli” reprezinta intreaga piata a executorilor judecatoresti si in acest fel nu a mai existat niciun fel de presiune concurentiala care sa mentina aceste cheltuieli la un nivel mai mic.
,,Astfel de restrictii sunt cu atat mai nocive pentru mediul concurential atunci cand organizatia profesionala joaca un rol important, mai exact atunci cand accesul pe piata este conditionat de intrarea in respectiva asociatie, cum este si in cazul de fata in care nu poti fi executor judecatoresc decat daca esti membru UNEJ”, a mai spus presedintele autoritatii de concurenta.
Totodata, pe langa aplicarea sanctiunii, Consiliul Concurentei a impus UNEJ sa elimine din statutul profesiei lista cu ,,cheltuieli de executare silita”.