In cazul unui accident, asiguratorul CASCO este obligat prin lege sa plateasca repararea autovehiculului asigurat sau inlocuirea pieselor, astfel încat autovehiculul sa fie readus in starea dinaintea accidentului. Exista si cazuri cand dauna poate fi totala.
Dauna totala la un autovehicul se poate realiza prin doua modalitati: avarie totala sau furt total.
Avaria totala este in momentul in care autovehiculul nu mai poate fi reparat in conditiile de securitate specificate de producator sau valoarea reparatiilor este mai mare decat suma asigurata prin contractul de CASCO.
Despagubirea acordata in caz de avarie totala nu poate depasi cuantumul sumei asigurate.
Asiguratorul este obligat sa platească suma obtinuta prin scaderea din suma asigurata a:
—fransizei, daca exista;
—valorii ratelor ramase de achitat, daca este cazul;
—valorii epavei daca intra in atributul asiguratului.
În calculul despagubirii se iau in considerare cheltuielile de transport sau de limitare a pagubei la momentul producerii riscului asigurat din care se scade valoarea la aceeasi data a epavei vehiculului.
Epava se evalueaza din punct de vedere al partilor componente ce se mai pot valorifica sau intrebuinta.
Majoritatea societatilor de asigurare vor propune o suma pentru epava, această suma variaza intre 15 si 30 % din suma asigurata.
Nu esti obligat sa accepti propunerea lor, fa acest lucru doar daca esti de acord cu suma propusa.
In cazul in care refuzi oferta primita poti negocia cu ei valoarea sau ai posibilitatea sa cauti sa valorifici cat mai bine epava. Acest lucru implica spre exemplu, obtinerea de oferte de la cel putin 2-3 cimitire de masini, oferta de la Remat sau se pot da anunturi in ziar cu privire la potentialii cumparatori. Dupa ce obtii valori concludente, le vei prezenta asiguratorului oferindu-i totodată posibilitatea sa aleaga. Dacă acesta refuza oficial oricare dintre ofertele prezentate de tine si nu negociaza valoarea epavei, valorifica tu epava la cel mai bun pret obtinut si solicita asiguratorului sa despagubească diferenta pana la suma asigurata specificata in contractul de asigurare.
Nu exista cazuri in care asiguratorul sa ofere autoturism la schimb ca forma de despagubire.
Termenul legal de plata conform contractului de asigurare CASCO, este in medie de 15 zile lucratoare, acesta variind in functie de caz si de asigurator.
ATENTIE! Nu vei obtine despagubiri CASCO daca:
—pagubele au fost cauzate autivehiculului de întretinerea necorespunzatoare sau o utilizare improprie a destinatiei acestuia;
—pagubele produse dotarilor suplimentare montate la autovehicul, daca nu au fost declarate de asigurat;
—partea din paguba care s-a marit ca urmare a neluarii masurilor pentru limitarea acesteia;
—pagubele produse acelor parti componente ale autovehiculului ce erau avariate la incheierea asigurarii si sunt mentionate in raportul de inspectie al acestuia;
—pagubele cauzate de incendiu sau explozie produse prin folosirea flacarii deschise, inclusiv la repararea autovehiculului;
—furtul sau tentativa de furt, daca la politie nu s-a înregistrat o reclamatie în acest sens;
—cazurile in care asiguratul a incredintat, cu consimtamantul sau, autovehiculul asigurat unei persoane care refuza sa i-l restituie;
—cazurile in care persoana cuprinsa in asigurare a favorizat producerea riscurilor asigurate sau a diminuat posibilitatea de reducere a urmarilor acestora.
Primul pas in procedura de despagubire CASCO este notificarea societatii de asigurare. Pentru deschiderea dosarului de dauna exista o lista de acte care trebuie depuse la dosar, acestea pot diferi de la o societate la alta precum si in functie de asigurarea CASCO detinuta de client. Principalele acte din lista tuturor asiguratorilor sunt:
—constatul amiabil;
– asigurarea RCA auto vinovat, daca dauna a aparut ca urmare a unui accident;
– copie a politei de asigurare si a chitantei de plata a primei de asigurare;
– certificat de inmatriculare auto al asiguratului — copie;
– permis de conducere conducator auto asigurat — copie, daca asiguratul este persoana fizica; delegatie, daca asiguratul este persoana juridica; procura notariala daca se prezinta alta persoana decat asiguratul persoana fizica;
– act identitate delegat sau imputernicit — copie;
– originalul procesului verbal emis de Politia Rutiera (sau dupa caz Anexa 2) / Dovezii de furt / Constatului amiabil de accident/ Declaratiei de eveniment (in cazul in care sunt produse numai pagube materiale la autovehicul);
– actele necesare procedurii de regres, cand vinovat de eveniment este un tert;
– scrisoare de cesiune de la banca, in cazul în care polita a fost cesionata de catre titular in favoarea bancii;
Societatea de asigurare isi poate rezerva dreptul de a demara propria ancheta si va instiinta asiguratul in maxim 10 zile.