Proiectul de norme metodologice privind aplicarea Legii 353/2007 încalcă grav legislaţia în vigoare

Federaţia Sindicatelor Artiştilor Interpreţi din România şi Uniunea Sindicatelor din Instituţiile de Spectacole resping categoric forma actuală a proiectului de norme metodologice privind aplicarea Legii 353/2007. Documentul elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor este

 

anticonstituţional, încalcă legile din domeniul dreptului muncii şi, în plus, a fost conceput să servească strict interesele administratorilor instituţiilor de spectacole şi concerte.
Mai jos gasiti un prim comunicat de presa trimis de Federaţia Sindicatelor Artiştilor Interpreţi din România şi Uniunea Sindicatelor din Instituţiile de Spectacol:

Indiferent de eforturile pe care va trebui să le depunem (respectând prevederile legale) şi oricât de mult timp ne-ar lua, vom face tot posibilul pentru ca această aberaţie legislativă să ajungă acolo unde îi este locul: la coşul de gunoi.

NU acceptăm proiectul elaborat de Ministerul Culturii pentru că:

  • Este în contradicţie chiar cu Legea pe care trebuie să o aplice (O.G. 21/2007 modificată prin Legea 353/2007) şi încalcă din start prevederile Codului Muncii pentru că transformă contractele pe perioadă determinată din excepţie în regulă. Potrivit art.12, alin.1 din Lege, “Funcţionarea instituţiilor de spectacole sau concerte se asigură de către personalul artistic, tehnic şi de către personalul administrativ care, de regulă, îşi desfăşoară activitatea în baza contractelor individuale de muncă”. Aceste contracte ar trebui să fie încheiate – conform art.13, alin.1 din lege – pe perioadă nedeterminată de timp, şi, ca excepţie, acolo unde specificul activităţii impune, pe perioadă determinată (inclusiv pe stagiune ori producţie artistică) cu condiţia respectării prevederilor din Codul Muncii1. Normele elaborate de Ministerul Culturii desfiinţează practic contractele pe perioadă nedeterminată.
  • Acordă puteri discreţionare angajatorului şi introduce dictatura la locul de muncă. Conform acestor norme, angajatorul are dreptul să facă o evaluare anuală şi să decidă oricând diminuarea salariului, forţând indirect angajatul să accepte o desfacere a contractului individual de muncă. Drept variantă “de compromis”, normele sugerează la art.35, alin.6 posibilitatea încheierii unor convenţii civile în cazul în care se ajunge la o astfel de situaţie, adică o reţetă sigură pentru desfiinţarea contractelor pe termen nedeterminat şi trecerea la un sistem de bazat exclusiv pe convenţii.
  • Dă instituţiilor posibilitatea de a-i obliga pe salariaţi să facă activităţi suplimentare faţă de cele stipulate în contract (Art.41). Dacă în ceea ce priveşte numărul acestor sarcini suplimentare ce pot fi impuse angajaţilor nu există nicio limitare, în ceea ce priveşte remuneraţia aferentă acestora Ministerul Culturii a avut grijă să introducă o limită de maxim 50% din punctajul care stă la baza stabilirii salariilor artiştilor şi personalului tehnico-administrativ.
  • Încalcă grav legislaţia muncii (în special Codul Muncii). Articolul 40 din aceste norme permite Consiliilor de administraţie ale instituţiilor de spectacole şi concerte să reducă salariile unilateral, fără acordul angajatului: “în cazul în care cheltuielile de personal… depăşesc estimările bugetare pentru anul în curs şi pentru anul următor valoarea punctelor de salariu se poate diminua în mod corespunzător, în baza hotărârii consiliului administrativ”. Proiectul propus de Ministerul Culturii urmăreşte de fapt să reducă toate cheltuielile făcute cu personalul artistic şi să dea mână liberă instituţiilor de spectacole să ia orice măsuri doresc sub acest pretext!
  • Interzice contractele pe perioadă nedeterminată pentru personalul artistic, tehnic şi administrativ şi dereglementează relaţiile de muncă din domeniul instituţiilor de spectacole. Forţat să se orienteze spre contracte aflate în afara sferei dreptului muncii (contracte de drept de autor şi contracte civile), personalul instituţiilor de spectacole şi concerte este expus abuzurilor din partea angajatorilor. În plus, se pierd o parte din drepturile/avantajele unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată, precum concediul de odihnă sau posibilitatea de a accesa credite.
  • Încalcă flagrant legislaţia muncii şi Constituţia României! Articolul 38 al acestui proiect de norme neagă puterea juridică a contractului colectiv de muncă la nivelul ramurii cultură şi dă posibilitatea Consiliilor de Administraţie să elimine sporurile2 la care angajaţii au dreptul conform CCMR3. Mai mult, prin articolul 42 se anulează dreptul salariaţilor de a primi un spor în cazul în care îşi depăşesc norma de servicii dar nu depăşesc procentul de 15% activităţi în plus faţă de cele stabilite la evaluare. Cei care au lucrat suplimentar şi au depăşit acest prag de 15% pot primi bani în plus pentru munca prestată însă nu ca spor adăugat la salariu ci în baza unui contract de drept de autor sau contract civil.
  • Diminuează valoarea indemnizaţiilor de şomaj, a pensiilor, asigurărilor de sănătate şi a altor prestaţii sociale pentru artişti şi personalul tehnico-administrativ (consecinţă directă a eliminării sporurilor prevăzute de CCMR, a refuzului de a se plăti munca suplimentară dar şi a încheierii de convenţiil civile în loc de contracte de muncă pe perioadă nedeterminată).
  • Inventează o situaţie juridică atipică şi nereglementată de lege prin includerea drepturilor de autor în contractul individual de muncă (art. 32). Cele două tipuri de contracte au natură juridică diferită iar “amestecarea” lor este o inepţie4 ce duce la încălcarea prevederilor legale care le reglementează pe fiecare în parte.

În concluzie, considerăm că proiectul de norme metodologice privind aplicarea Legii 353/2007 este o veritabilă armă îndreptată împotriva artiştilor şi angajaţilor din instituţiile de spectacole şi concerte şi vom apela la toate mijloacele pe care le avem la dispoziţie pentru ca acesta să fie modificat. Legile, reglementările europene şi Constituţia României sunt valabile inclusiv pentru Ministerul Culturii şi Cultelor!

Explicatii:

  1. Codul Muncii menţionează la articolul art.81, lit.e “în alte cazuri prevăzute expres de legi speciale ori pentru desfăşurarea unor lucrări, proiecte, programe, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncă încheiat la nivel naţional şi/sau la nivel de ramură.
  2. “Sporul pentru condiţii grele şi sporurile prevăzute în contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură, se pot acorda numai în limitele bugetului aprobat, conform hotărârii consiliului de administraţie”
  3. În mod ciudat, normele fac referire doar la Contractul colectiv la nivel de ramură, nu şi la cel la nivel naţional sau la contractele colective de la nivel de unitate!
  4. De exemplu contractul pe drepturi de autor se impozitează altfel decât contractul de muncă

Lasă un comentariu