Societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub
forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.
Norme metodologice:
1.1. Fac parte din categoria angajatorilor prevazuti la art. 1 din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, denumita in cuprinsul prezentelor norme metodologice angajatori:
a) regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile comerciale, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate;
b) institutiile din sectorul bugetar, definite de legea privind finantele publice si de legea privind finantele publice locale, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, inclusiv cele care se finanteaza integral din venituri proprii;
c) institutiile financiare si institutiile de credit;
d) organizatiile cooperatiste, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica, organizatiile nonprofit, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane;
e) persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca.
1.2. Tichetele cadou si tichetele de cresa sunt bilete de valoare.
1.3. Imprimatul reprezentand tichetul cadou si tichetul de cresa se emite pe suport hartie pe care se imprima valoarea nominala si elementele obligatorii care asigura circulatia acestuia in conditii de siguranta.
1.4. Evidenta circulatiei tichetelor cadou si a tichetelor de cresa se tine la valoarea nominala imprimata pe tichet.
1.5. Modelul tichetului cadou si a tichetului de cresa, cu elementele minime obligatorii care se imprima pe acesta, este prevazut in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Legea nr. 193/2006
Art. 2
(1) Tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.
Norme metodologice:
2.1. Activitatile si destinatiile prevazute la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, sunt generatoare de cheltuieli care se incadreaza in prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.2. Angajatorii pot utiliza tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevazute in bugetele proprii, aprobate potrivit legii, in pozitii distincte de cheltuieli, denumite tichete cadou. In acest caz, regimul fiscal aplicabil contravalorii nominale a tichetelor cadou acordate de angajatori este cel stabilit prin dispozitiile Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cheltuielile efectuate de contribuabili.
2.3. Angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale. Angajatorii acorda angajatilor proprii tichete cadou, in limita sumei prevazute in bugetul de venituri de cheltuieli aprobat potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita îTichete cadou“ pentru cheltuieli sociale.
2.4. Potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 3 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, angajatii din cadrul unitatilor prevazute la art. 1 din aceasta lege, care beneficiaza de tichete cadou, pot beneficia si de tichete de cresa. Acordarea tichetelor cadou nu exclude acordarea concomitenta si a tichetelor de cresa pentru acelasi angajat.
2.5. Suma individuala sub forma tichetelor de cresa se acorda, conform art. 3 alin. (2) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 3 ani si se asigura integral din costuri de catre angajator.
Legea nr. 193/2006
Art. 4
(2) Tichetele de cresa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar si, potrivit prezentei legi, pentru celelalte categorii de angajatori, in limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.
Norme metodologice:
3.1. Institutiile din sectorul bugetar, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, exclusiv cele care se finanteaza integral din venituri proprii, acorda tichete de cresa, in limita sumelor destinate acoperirii nominale a tichetelor de cresa prevazute intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita „Tichete de cresa” in bugetele de venituri si cheltuieli proprii aprobate potrivit legii, potrivit prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale la articolul bugetar „Tichete de cresa”.
3.2. Pentru celelalte categorii de angajatori, inclusiv pentru institutiile din sectorul bugetar care se finanteaza integral din venituri proprii, tichetele de cresa se acorda in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de cresa prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita „Tichete de cresa”.
3.3. La determinarea sumelor destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de cresa se iau in calcul: valoarea lunara a tichetului de cresa, numarul de angajati care vor beneficia de tichete de cresa si numarul de luni aferent perioadei pentru care se acorda aceste tichete.
Legea nr. 193/2006
Art. 5
(1) Tichetele cadou si tichetele de cresa se emit de catre unitatile cu activitate specializata in domeniul care face obiectul prezentei legi, denumite in continuare unitati emitente.
Norme metodologice:
4.1. Unitatile emitente cu activitate specializata sunt persoane juridice infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitate de emitere a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si care asigura circulatia acestora in conditii de siguranta, in baza autorizatiei de functionare, acordata de Ministerul Finantelor Publice, potrivit criteriilor elaborate in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
4.2. In vederea desfasurarii activitatii prevazute la pct. 4.1, unitatea emitenta incheie direct, potrivit art. 8 din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, contracte pentru prestarea serviciilor cu crese sau alte unitati educationale, precum si cu operatori economici, denumiti in continuare operatori economici afiliati. Operatorii economici care pot fi afiliati la reteaua utilizata de unitatile emitente sunt cei care desfasoara activitati care fac posibila utilizarea tichetelor conform prevederilor Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare.
Legea nr. 193/2006
Art. 6
Fiecare tichet cadou sau tichet de cresa este valabil numai daca are inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si daca cuprinde cel putin urmatoarele:
Norme metodologice:
5. Imprimatul reprezentand tichetul cadou si, respectiv, tichetul de cresa emis de unitatea emitenta este valabil numai daca contine urmatoarele elemente obligatorii:
Legea nr. 193/2006
(1) Valoarea nominala a tichetelor de cresa, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, este in suma de 300 lei (RON) pentru o luna, pentru fiecare copil aflat la cresa.
(2) Valoarea sumei lunare acordate sub forma de tichete de cresa, prevazuta la alin. (1), se indexeaza semestrial cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica.
(3) Valoarea unui tichet cadou, precum si a unui tichet de cresa este de 10 lei (RON) sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei (RON).
Norme metodologice:
6.1. La fundamentarea valorii sumei lunare indexate semestrial, acordata sub forma de tichete de cresa, se vor utiliza urmatoarele reguli:
a) indicele inflatiei, respectiv indicele preturilor de consum realizat, cu perioada de referinta luna mai 2006, luna in care Legea nr. 193/2006 a intrat in vigoare;
b) semestrul este constituit din 6 luni calendaristice intregi, incepand cu luna iunie 2006;
c) valoarea sumei lunare acordate sub forma de tichete de cresa de 300 lei, valabila la data intrarii in vigoare a Legii nr. 193/2006.
6.2. tinandu-se seama de datele calendaristice la care se comunica indicii realizati ai preturilor de consum de catre Institutul National de Statistica, valoarea nominala a unui tichet de cresa, valabila in ultima luna a semestrului stabilit potrivit pct. 6.1, se utilizeaza si pentru urmatoarele doua luni calendaristice.
6.3. Valoarea sumei lunare indexate rezultata din calcul pentru tichetele de cresa se va rotunji din 10 in 10 lei.
6.4. Valoarea sumei lunare acordate de angajatori sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa este multiplu de 10.
6.5. Valoarea nominala inscrisa pe imprimatele reprezentand tichetul cadou si tichetul de cresa, emise de unitatile emitente, va fi de 10 lei, un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
Legea nr. 193/2006
Angajatorul distribuie salariatilor tichete de cresa lunar.
Norme metodologice:
7.1. Tichetele de cresa se distribuie salariatilor sau, dupa caz, angajatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, incredintat in vederea adoptiei sau dat in plasament, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, cu exceptia celor dati in plasament la asistentul maternal profesionist si a celor pentru care s-a dispus masura plasamentului de urgenta, pe baza urmatoarelor documente:
7.2. In aplicarea prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, si, respectiv, a prevederilor pct. 7.1, salariatii sau, dupa caz, angajatii vor solicita in scris cresei sau unitatii educationale actul doveditor care atesta inscrierea copilului in structura educationala respectiva. In cerere salariatul va preciza datele de identificare ale angajatorului, precum si datele de identificare ale unitatii emitente de tichete de cresa de la care angajatorul achizitioneaza tichetele de cresa.
Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, pot stabili ca cererile adresate cresei sau unitatii educationale sa fie intocmite si transmise de catre angajatori si nu de salariati.
7.3. Angajatorii sunt obligati sa organizeze lunar o evidenta proprie, potrivit modelelor de formulare prevazute in anexele nr. 2, 2a), 2b) si 2c) la prezentele norme metodologice.
Legea nr. 193/2006
(1) Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul salariatului.
(2) Tichetele de cresa pot fi utilizate in relatia cu cresele cu care unitatile emitente au contractat prestarea serviciilor respective.
Norme metodologice:
8.1. Tichetele de cresa acordate de angajatori pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele la care au inscrisi copiii si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii.
8.2. Sunt asimilate creselor, potrivit art. 11 alin. (3) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, si unitatile educationale care organizeaza distinct servicii de ingrijire si educatie pentru copiii in varsta de pana la 3 ani. Angajatii pot utiliza tichetele de cresa daca la aceste unitati educationale au inscrisi copiii in varsta de pana la 3 ani si unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii cu acestea.
8.3. In cazul in care cresa sau unitatea educationala prevazuta la pct. 8.1 si 8.2 nu are personalitate juridica, unitatile emitente vor incheia contractele de prestari de servicii cu persoana juridica, in structura careia este organizata cresa sau unitatea educationala.
8.4. In scopul evitarii unor eventuale disfunctionalitati in aplicarea Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, persoana juridica prevazuta la pct. 8.3 va incheia contracte de prestari de servicii cu unitatile emitente care au incheiate contracte de prestari de servicii cu angajatorii ai caror salariati au inscrisi copiii la cresa sau unitatea educationala din structura organizatorica a persoanei juridice. In acest sens, salariatii sau, dupa caz, angajatorii au obligatia respectarii prevederilor pct. 7.2, respectiv de a preciza in cererile lor adresate cresei sau unitatii educationale in vederea eliberarii actului doveditor, care atesta inscrierea copiilor lor la aceste structuri educationale si datele de identificare a unitatii emitente.
8.5. Pentru asigurarea desfasurarii corespunzatoare a serviciilor de cresa, contractele de prestari de servicii incheiate intre crese si unitatile educationale, pe de o parte, si unitatile emitente, pe de alta parte, vor cuprinde o clauza expresa referitoare la termenul calendaristic de decontare a contravalorii nominale a tichetelor de cresa. In cazul creselor sau unitatilor educationale care nu au personalitate juridica, persoana juridica va deschide un cont bancar distinct prin care se vor derula sumele corespunzatoare tichetelor de cresa in relatia contractuala cu unitatea emitenta. Contravaloarea tichetelor de cresa decontata de unitatile emitente va fi destinata in totalitate si cu operativitate cresei sau unitatii educationale.
8.6. Valoarea lunara a tichetelor de cresa acordata salariatilor si decontata cresei sau unitatii educationale de catre unitatile emitente nu poate fi fractionata de cresa ori unitatea educationala, pe perioade de utilizare, dependent de absenta de la cresa a copiilor in cursul unei luni calendaristice sau de cuantumul taxelor stabilit pentru copiii ai caror parinti achita taxele de cresa in numerar.
Eventualele sume neconsumate de cresa in luna curenta, ca urmare a absentei copiilor, vor fi utilizate de cresa in luna in care copiii in cauza vor fi prezenti la cresa. In aceste cazuri valoarea lunara a tichetelor de cresa acordata angajatilor pentru luna in care copilul va fi prezent la cresa in cauza se diminueaza, in mod corespunzator, de catre angajator. Informatiile privind prezenta lunara a copilului la cresa, confirmate de cresa, se comunica angajatorului, in scris, de catre angajatul beneficiar de tichete de cresa.
8.7. Sumele decontate de unitatile emitente si neconsumate de cresa sau unitatea educationala pana la sfarsitul lunii calendaristice se reporteaza in contul lunii urmatoare. La sfarsitul anului calendaristic, soldul contului bancar deschis pentru operatiunile cu tichetele de cresa va fi reportat pentru anul urmator.
8.8. In baza contractelor de prestari de servicii incheiate cu unitatile emitente de tichete de cresa, cresele si unitatile educationale au urmatoarele obligatii si interdictii:
8.9. Interdictiile prevazute la pct. 8.8 lit. c) si d) se vor imprima pe tichetul de cresa emis de unitatile emitente.
8.10. In baza prevederilor art. 10 si 13 din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, cresele si celelalte unitati educationale au urmatoarele obligatii si drepturi:
Legea nr. 193/2006
(1) Angajatorul impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantul salariatilor stabilesc de comun acord unitatea emitenta a tichetelor de cresa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare si a tichetelor cadou in cazul cheltuielilor sociale.
(2) Unitatile emitente au obligatia de a transmite angajatorilor lista unitatilor corespunzatoare retelei utilizate, la care salariatii pot folosi tichete cadou si tichete de cresa. La stabilirea acestor unitati va fi avuta in vedere calitatea serviciilor.
Norme metodologice:
9.1. Angajatorul impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, vor stabili prin Regulamentul intern de acordare a tichetelor de cresa si a tichetelor cadou prevederi referitoare la:
a) stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou si tichete de cresa si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente de tichete de cresa si de tichete cadou;
b) unitatea emitenta a tichetelor de cresa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare si a tichetelor cadou in cazul cheltuielilor sociale;
c) unitatile emitente de tichete de cresa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare, in cazul in care copiii salariatilor sunt inscrisi la crese care au incheiate contracte comerciale de prestari de servicii cu unitati emitente diferite, tinand seama de prevederile art. 10 alin. (1) si (2) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare. In acest caz are prioritate prevederea art. 10 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, respectiv cresa la care este inscris copilul salariatului;
d) valoarea lunara a tichetelor cadou;
e) valoarea lunara a tichetelor de cresa in limita valorii nominale prevazute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, si data la care se distribuie salariatilor;
f) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete cadou si/sau tichete de cresa, tinand seama de conditiile concrete de lucru in care isi desfasoara activitatea unele categorii de salariati, de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii;
g) documentatia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului in vederea acordarii de tichete de cresa;
h) criterii si perioade pentru care salariatii nu primesc tichete cadou si tichete de cresa;
i) criterii de stabilire a unitatii emitente cu care vor contracta achizitionarea tichetelor cadou si/sau a tichetelor de cresa.
9.2. La stabilirea valorii lunare a tichetelor cadou si, respectiv, a valorii lunare a tichetelor de cresa, potrivit pct. 9.1 lit. d) si e), partenerii de dialog social vor avea in vedere si prevederile art. 7 alin. (2) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare.
9.3. In mod corespunzator prevederilor pct. 9.1 si 9.2, pentru angajatii care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare in baza unei legi speciale, respectiv pentru angajatii din institutiile din sectorul bugetar, angajatorii vor stabili regulamente interne de acordare a tichetelor de cresa si a tichetelor cadou. Pentru stabilirea unitatii emitente cu care vor contracta achizitionarea tichetelor cadou si/sau a tichetelor de cresa, institutiile din sectorul bugetar, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, inclusiv cele care se finanteaza integral din venituri proprii, vor asigura respectarea prevederilor legale in vigoare referitoare la achizitiile publice.
9.4. Contractul pentru achizitionarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, incheiat intre angajator si unitatile emitente, va cuprinde clauze referitoare la:
Legea nr. 193/2006
(3) Decontarea tichetelor cadou/tichetelor de cresa intre magazine, crese sau alte unitati educationale, organizate potrivit prevederilor legale, si unitatile emitente ale tichetelor cadou/tichetelor de cresa se face numai prin intermediul unitatilor bancare. Acelasi regim de decontare se va aplica si in cazul relatiei dintre angajator si unitatea emitenta.
(4) Sumele corespunzatoare valorii nominale a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa trebuie derulate in conturi bancare specifice, cu garantie de disponibilitate imediata.
Norme metodologice:
10.1. Unitatile emitente sunt obligate:
a) sa deschida conturi sau subconturi bancare specifice si distincte atat pentru tichete cadou, cat si pentru tichete de cresa, prin care se vor derula sumele reprezentand incasarile si platile aferente valorii nominale a tichetelor, respectiv incasarea de la angajatori a contravalorii nominale a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa achizitionate in baza contractelor incheiate cu acestia si rambursarea catre unitatile prestatoare de servicii, de sume, in exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa prezentate in baza contractelor incheiate intre unitatea emitenta si unitatile prestatoare de servicii; inchiderea acestor conturi sau subconturi bancare se face numai dupa ce unitatea emitenta face dovada organului bancar ca valoarea nominala atat a tichetelor cadou, cat si a tichetelor de cresa emise si incasate de unitatea emitenta a fost decontata integral unitatilor prestatoare de servicii;
b) sa obtina din partea bancilor unde sunt deschise conturile specifice garantia disponibilitatii imediate, la cerere, a sumelor derulate in aceste conturi;
c) sa organizeze o evidenta operativa proprie, potrivit modelelor de formulare prevazute in anexele nr. 3a), 3b), 3c), 3d) si 3e) la prezentele norme metodologice, si sa transmita date centralizatoare Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si, dupa caz, Ministerului Finantelor Publice, potrivit modelului de formular prevazut in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
10.2. In situatia in care la unitatile emitente se constata ca nu sunt respectate prevederile pct. 10.1, in cazul constatarii nerespectarii criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice, in baza carora s-a acordat autorizatia de functionare, precum si in cazul constatarii de catre organele abilitate potrivit legii a unor incalcari ale prevederilor Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, in activitatea desfasurata de unitatea emitenta, Ministerul Finantelor Publice poate dispune suspendarea ori, dupa caz, retragerea autorizatiei de functionare eliberate unitatilor emitente in cauza.
10.3. Unitatile emitente inscriu in factura de livrare a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, in vederea decontarii de catre angajator:
a) numarul de ordine dintr-o serie continua, care caracterizeaza cronologia emisiei de tichete cadou si a tichetelor de cresa a unitatii emitente, din care cea corespunzatoare numarului de tichete livrate angajatorului;
b) pretul unitar al imprimatului reprezentand tichetul cadou si al imprimatului reprezentand tichetul de cresa sau valoarea totala a imprimatelor reprezentand tichetele cadou si, respectiv, tichetele de cresa;
c) valorile nominale ale tichetelor imprimate pe acestea si seriile livrate corespunzator fiecarei valori nominale imprimate pe tichet;
d) valoarea totala corespunzatoare numarului de tichete cadou si a numarului de tichete de cresa livrat; e) numarul contului bancar distinct si denumirea bancii la care isi are deschis contul unitatea emitenta.
10.4. In baza contractelor de prestari de servicii incheiate cu unitatile emitente, potrivit prevederilor pct. 4.2, operatorii economici afiliati au urmatoarele interdictii si obligatii:
a) interdictia de a acorda un rest de bani la tichetul cadou, prevazuta la art. 10 alin. (3) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare;
b) interdictia de a comercializa tichetele cadou, prevazuta la art. 13 din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare;
c) obligatia sa completeze pe versoul fiecarui tichet cadou nominal utilizat data primirii tichetului cadou si sa aplice stampila;
d) obligatia sa distribuie salariatilor produse, fara a diminua valoarea nominala a tichetului cadou cu eventuale sume rezultate din contractele lor incheiate cu unitatile emitente;
e) obligatia sa prezinte unitatii emitente, la termenele stabilite prin contract, tichetele cadou primite, datate si stampilate, in vederea decontarii lor;
f) alte obligatii stabilite in baza contractelor de prestari de servicii incheiate cu unitatile emitente.
Legea nr. 193/2006
(2) Sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
Norme metodologice:
11.1. Sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator, potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2006, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, potrivit Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, contravaloarea tichetelor de cresa este venit neimpozabil in sensul impozitului pe venit.
11.2. Asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile ulterioare. Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitii finale
12.1. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor privind emiterea, achizitionarea si utilizarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa se efectueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile entitatilor respective.
12.2. Sumele reprezentand pretul imprimatelor contractate cu unitatea emitenta si primite de catre angajator se suporta de catre angajatori din cheltuielile proprii. In cazul institutiilor publice, aceste sume se suporta de la articolul bugetar îAlte cheltuieli materiale“.
12.3. La nivelul angajatorilor, unitatilor emitente, operatorilor economici afiliati, creselor si al unitatilor educationale, gestionarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa se efectueaza, potrivit legii, de persoane imputernicite in scris de catre angajatorii lor.
12.4. Tichetele cadou si tichetele de cresa distribuite lunar de angajator angajatilor proprii nu se mai returneaza angajatorului. In cazul in care angajatul caruia i s-au distribuit tichete de cresa nu a prezentat angajatorului informatiile privind prezenta la cresa a copilului, in scris cu confirmarea cresei, potrivit prevederilor pct. 8.6, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatilor respectivi contravaloarea tichetelor de cresa acordate suplimentar, inclusiv pretul imprimatelor acestora, corespunzator cu numarul de zile absente din luna in care copilul a fost absent de la cresa.
12.5. La nivelul angajatorilor, tichetele cadou achizitionate intr-o luna calendaristica si nedistribuite salariatilor se reporteaza si pot fi utilizate in luna calendaristica urmatoare. Se interzice angajatorului returnarea catre unitatile emitente a tichetelor achizitionate de la acestea si neutilizate, precum si primirea acestor tichete de catre unitatile emitente, indiferent de motiv, cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 9.4 lit. f). Nerespectarea acestei interdictii de catre unitatile emitente constituie cauza pentru suspendarea sau, dupa caz, retragerea autorizatiei de functionare.
12.6. Unitatile emitente vor transmite lunar, pana la data de 20 a lunii urmatoare, Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, informari privind desfasurarea activitatii de acordare a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, anexand in copie formularul al carui model este prevazut in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, completat cu date centralizatoare la nivel de tara si separat pentru fiecare judet si municipiul Bucuresti.
12.7. In vederea monitorizarii aplicarii Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, in anul 2006 si in trimestrul I al anului 2007, angajatorii, unitatile emitente, cresele, unitatile educationale si operatorii economici afiliati vor transmite Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, precum si directiilor de munca, solidaritate sociala si familie teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, informari privind desfasurarea activitatii de acordare a tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.
12.8. Unitatile emitente vor stabili prin contractul comercial de prestari de servicii, incheiat cu angajatorii, care dintre cele doua parti contractante va completa numele, prenumele si codul numeric personal ale angajatilor, beneficiari de tichete de cresa. Se interzice completarea de catre angajati a imprimatelor reprezentand tichete cadou si tichete de cresa a spatiului destinat numelui, prenumelui si a codului numeric personal.
12.9. In cazul cumulului de functii, tichetele de cresa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde angajatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
12.10. Pe perioada acordarii tichetelor de cresa, angajatii nu beneficiaza, potrivit art. 4 alin. (3) din Legea nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, de concediul si de indemnizatia pentru cresterea copilului, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
12.11. Angajatorii, unitatile emitente, operatorii economici afiliati, cresele si unitatile educationale utilizate de unitatile emitente au obligatia de a pune la dispozitie organelor de control toate documentele necesare bunei desfasurari a actiunilor de control, sub sanctiunile prevazute de dispozitiile legale.
12.12. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei impreuna cu Ministerul Finantelor Publice pot emite precizari in aplicarea prezentelor norme metodologice.
12.13. In cuprinsul prezentelor norme metodologice, inclusiv al anexelor, notiunea de salariat este sinonima cu notiunea de angajat.
12.14. Anexele nr. 1, 2, 2a), 2b), 2c), 3, 3a), 3b), 3c), 3d), 3e), 4a), 4b), 4c) si 4d) fac parte integranta din prezentele norme metodologice.