Ce trebuie sa stii daca vrei sa INCHIZI o afacere(firma) in Romania 2020

Ce trebuie sa stii daca vrei sa INCHIZI o afacere(firma) in Romania 2020

(COLTUC SI ASOCIATII)*Va raspunde Coltuc si asociatii care va invata tot Ce trebuie sa stii daca vrei sa INCHIZI sau REDIEZI o afacere(firma) in Romania 2020,inclusiv PFA .
https://coltucsiasociatii.ro/

Cum se închide o firmă în România?

__________________________________________________________________________________

Ce obligatii am daca vreau sa inchid un srl/firma/afacere in Romania ?
VA RASPUNDE COLTUC MARIUS VICENTIU,CEO COLTUC SI ASOCIATII,COMPANIE DE CONSULTANTA LEGALA FIRME ROMANIA

Inchiderea acesteia reprezintă un proces îndelungat, costisitor şi încarcat de „hârtii”.

Acest proces complicat şi de durată depinde foarte mult şi de modalitatea de desfiinţare (voluntară sau impusă), de forma societăţii respective . (cu răspundere limitată, pe acţiuni, cu asociat unic sau cu mai mulţi asociaţi), precum şi de motivele care stau la baza deciziei de închidere.
Aceste motive sunt, de regulă:
–       la împlinirea timpului stabilit drept durată a societăţii (art. 7 pct. h) şi art. 8 pct. j) din Legea nr. 31/1990 republicată – denumită Lege, în continuare- , dacă s-a stabilit altfel decât nelimitată)
–       prin decizia asociatului unic sau prin hotărârea adunării generale în acest sens;
–       prin imposibilitatea realizării obiectului de activitate al firmei;
–       la cererea oricarui asociat – pentru motive temeinice (un exemplu ar fi neînţelegeri grave între asociaţi, care perturbă activitatea firmei sau dispariţia unuia sau a mai multor asociaţi)
–       prin declararea nulitatii societatii;
–       printr-o hotarare a tribunalului in acest sens;
–       prin falimentul societatii;
–       pentru alte cauze prevazute de lege ori in actul constitutiv al societatii. (de exemplu, decesul asociatului unic sau prevederile art. 237 din Lege, asupra cărora vom reveni).

Desfiinţarea unei firme are loc în urma parcurgerii a 2 etape: dizolvarea. Radierea şi în cazul în care este necesar, din cauza neînţelegerilor dintre asociaţi, etapa intermediară a lichidării.

Atenţie! Deoarece desfiinţarea unei firme reprezintă o măsură radicală, prin Lege s-a creat şi posibilitatea suspendării activităţii pentru o perioadă de 3 ani. Deşi intenţia legiuitorului a fost de a găsi o măsura de compromis. Mulţi patroni au preferat să se folosească de această măsură pentru a scuti formalităţile şi costurile pentru desfiinţarea firmei. Având în vedere că la trecerea celor 3 ani, aceasta este desfiinţată din oficiu. Potrivit legii, pentru a suspenda activitatea societăţii . Este necesar ca aceasta să nu aibă nici o datorie şi să înregistreze la Registrul Comerţului cererea de suspendare temporară. Totodată, semestrial, în acest interval de 3 ani, societatea este obligată să depună semestrial la ANAF declaraţia de inactivitate.
Încheierea activităţii unei societăţi presupune, de obicei, înainte de procedurile de dizolvare, lichidare şi radiere achitarea contributiilor la bugetul de stat. La bugetul asigurărilor sociale, achitarea impozitelor şi taxelor locale, valorificarea imobilizărilor. Stocurilor şi bunurilor, precum şi rambursarea creanţelor neplătite până la acel moment.

Dizolvarea

Dizolvarea reprezintă prima etapă în desfiinţarea unei firme şi poate fi de drept sau se poate face voluntar, prin hotărârea asociaţilor (respectiv decizia asociatului unic). Cauzele de dizolvare a societătii comerciale sunt reglementate de lege sau stabilite în actul constitutiv. O situaţie de dizolvare de drept am întâlnit-o mai sus, când am vorbit despre expirarea celor 3 ani de suspendare a activităţii firmei. In urma căreia se dispune de către tribunal desfiinţarea (art. 237 actualizat, din Lege).
Dintre toate tipurile de societăţi, cel mai uşor (procedural) şi rapid se pot desfiinţa S.R.L.-urile, în special cele cu asociat unic, iar la polul opus se situează societăţile pe acţiuni.

1. Dizolvarea S.R.L. cu asociat unic

Asociatul unic trebuie să se prezinte la sediul Registrului Comerţului în raza căruia firma işi are sediul social, cu un dosar care va include:
– cerere de radiere (original);
– decizia asociatului unic prin care se ia act de dizolvarea de drept a societăţii ca urmare a expirării duratei de functionare sau decizia de dizolvare voluntară şi se decide radierea societatii (original);
– certificatul de înregistrare şi anexa/anexele (originale);
– certificatul emis de organul fiscal competent care dovedeşte că societatea nu are datorii la bugetul de stat consolidat (copie);
– situatia financiară de lichidare si de repartizare a activului aprobată de asociatul unic (copie);
După caz:
–  avizele prevăzute in legile speciale (copie);
– împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru cel împuternicit (original);
– dovezile privind plata taxei de registru.
– în situaţia decesului unicului asociat, certificatul de deces (copie)

Costurile se ridică la aproximativ 250-300 lei şi presupun taxa judiciară de timbru. Taxa de registru, taxa de publicare în Monitorul Oficial etc.)

Dizolvarea societătii înainte de expirarea termenului fixat pentru durata sa are efect fata de terţi numai după trecerea unui termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României. Transmiterea patrimoniului firmei are loc (şi firma îşi încetează existenţa) la urmatoarele date:
* pe data expirării termenului de introducere a opoziţiei, dacă nu s-a făcut opoziţie;
* dacă s-a făcut opoziţie, pe data la care a devenit irevocabilă hotărârea de respingere a opoziţiei sau, după caz, hotărârea prin care se constată că societatea sau asociatul unic a plătit datoriile ori a oferit garanţii acceptate de creditori sau a convenit cu aceştia un aranjament pentru plata debitelor.

2. Dizolvarea societăţilor cu mai mulţi asociaţi (S.R.L., S.A. etc.)

Atunci când firma are mai mulţi asociaţi, există situaţii în care se poate solicita dizolvarea societăţii înainte de expirarea termenului din actul constitutiv (dacă există menţionat expres).
Dacă nu există unanimitate şi nu se poate ajunge la încheierea unei hotărâri AGA prin care să se stabilească dizolvarea. Asociaţii având interese contrare, se recurge instanţa de judecată. Aceasta poate reprezenta cea mai indelungată procedură de dizolvare. Care se poate întinde pe mai mulţi ani. Există situaţia în care asociaţii se pot înţelege în privinţa lichidatorului. Insă  de asemenea, se poate ajunge în instanţă, care va numi lichidatorul.
În cazul în care. Insă, asociaţii ajung să se înţeleagă, procedura este următoarea, la oficiul Registrului Comerţului:
– cerere de înregistrare (original);
– hotărârea AGA prin care se ia act de dizolvarea de drept a societăţii ca urmare a expirării duratei de functionare şi se decide numirea lichidatorilor; se face totodată menţiunea încetării mandatului administratorului/consiliului de administraţie şi/sau de conducere (original);
– datele de identificare pentru lichidatorul persoană juridică (copie);
– specimenele de semnătură ale lichidatorilor (original);

Dacă e cazul:

– avize cerute prin legi speciale;
– împuternicire (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie (original);
–  în caz de deces al unui asociat/unor asociaţi care au redus numărul la unul singur, împiedicând buna desfăşurare conform actului constitutiv şi conform legii, certificatul/ele de deces (copie);
– declaraţiile moştenitorilor care renunţă la continuarea activităţii societăţii, plus certificatele de moştenitor (copii)
– dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale (taxa de registru, tariful de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei).
În situaţia în care numirea lichidatorului a fost făcută prin hotărâre judecătorească, la dosar se mai adaugă:
– hotărârea judecătorească de numire a lichidatorului;
– hotărârea judecătorească prin care s-a respins opoziţia, rămasă irevocabilă.
În această situaţie, trebuie asteptată trecerea a 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a modificării actului constitutiv pentru a trece la etapa radierii.

Radierea

După scurgerea celor 30 de zile, se poate demara radierea, care este desfiinţarea efectivă a firmei. În funcţie de problemele ivite la verificarea situaţiilor financiare, a datoriilor, raportului auditorilor, daca este cazul, procedurile pot dura destul de mult.
Lichidatorul are obligaţia ca, mai înainte de solicitarea radierii, să depună la Oficiul Registrului Comertului, cu cerere de depunere şi menţionare acte, situaţia financiară finală pentru a fi menţionată în registrul comerţului şi publicată în Monitorul Oficial al României în vederea asigurării dreptului fiecărui acţionar/asociat de a face opoziţie.
Proiectul de repartizare a activelor trebuie să cuprindă descrierea detaliată şi datele de identificare ale activelor repartizate, în vederea transmiterii dreptului de proprietate. Situatia financiara de lichidare va fi certificata de un lichidator.
Radierea se va efectua după trecerea a 15 zile de la data publicării situaţiei financiare pe site-ul Registrului Comerţului.

Un comentariu la „Ce trebuie sa stii daca vrei sa INCHIZI o afacere(firma) in Romania 2020”

  1. Ce trebuie să știi dacă vrei să închizi o afacere (firmă) în România în 2024
    Închiderea unei firme în România este un proces complex care implică parcurgerea mai multor etape și respectarea unor cerințe legale specifice. Iată ce trebuie să știți în 2024:

    Etapele principale:

    Dizolvarea și lichidarea:

    Adunarea generală a asociaților (AGA) sau asociatul unic adoptă o hotărâre de dizolvare și lichidare a societății.
    Se numește un lichidator care se va ocupa de lichidarea activului și pasivului societății.
    Se întocmește un bilanț de lichidare care reflectă situația financiară a societății la data dizolvării.
    Se achită toate datoriile societății.
    Se vând bunurile societății și se recuperează creanțele.
    Se distribuie lichidatorul soldul rămas creditorilor sociali și asociaților.
    Radierea din Registrul Comerțului:

    Se depune la Registrul Comerțului o cerere de radiere, însoțită de actele doveditoare a finalizării lichidării.
    Se achită taxa de radiere.
    Registrul Comerțului verifică documentele și, dacă totul este în regulă, emite certificatul de radiere.
    Documente necesare:

    Hotărârea de dizolvare și lichidare
    Bilanțul de lichidare
    Dovada achitării datoriilor
    Dovada vânzării bunurilor și recuperării creanțelor
    Cererea de radiere
    Chitanța de achitare a taxei de radiere
    Costuri:

    Taxa de radiere: aproximativ 150 lei
    Onorariul lichidatorului: stabilit prin negociere
    Alte cheltuieli: notariale, de publicare în Monitorul Oficial etc.
    Durata:

    Durata totală a procedurii poate varia între 2 și 6 luni, în funcție de complexitatea cazului.
    Recomandări:

    Este recomandat să apelați la un avocat specializat în dreptul societăților comerciale pentru a vă ghida și a vă ajuta să parcurgeți corect toate etapele procedurii.
    Respectați cu atenție termenele legale și depuneți toate documentele necesare.
    Asigurați-vă că achitați toate datoriile societății înainte de a solicita radierea.
    Resurse suplimentare:

    Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale: https://monitoruloficial.ro/en/produs/legea-societatilor-comentariu-pe-articole-editia-a-vi-a/
    Registrul Comerțului: https://portal.onrc.ro/
    Ministerul Justiției: https://www.just.ro/
    Rețineți că informațiile prezentate în acest răspuns nu sunt considerate sfaturi juridice. Este important să vă consultați cu un avocat pentru a obține asistență juridică specifică situației dumneavoastră.

Lasă un comentariu