MODEL. CUM CONTEŞTI DECIZIA DE IMPUNERE DE LA ANAF PENTRU PLATA CASS
Ținând cont de valul de somații și titluri de creanță comunicate în ultima perioadă de ANAF prin serviciile sale teritoriale, PHalert vine în sprijinul dumneavoastră cu o serie de informații referitoare la procedura de contestare a acestor decizii de impunere și la procedura aplicabilă în această materie.
Potrivit Codului de procedură fiscală, se pot contesta titlurile de creanță prin care ANAF impune contribuabililor plata anumitor sume de bani cu titlu de impozit, contribuții CASS și alte asemenea taxe, calculate în raport cu o anumită bază de impozitare.
Astfel, potrivit art. 205 Cod Procedură Fiscală se poate formula contestație împotriva titlului de creanţă, precum şi împotriva altor acte administrative fiscale. Precizez de la bun început că acestă contestaţie reprezintă o cale administrativă de atac şi nu înlătură dreptul la acţiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, în condiţiile legii.
Din punct de vedere formal, contestația trebuie să cuprindă următoarele:
a)datele de identificare a contestatorului;
b)obiectul contestaţiei;
c)motivele de fapt şi de drept;
d)dovezile pe care se întemeiază;
e)semnătura contestatorului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de împuternicit al contestatorului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
În cuprinsul contestației, petentul trebuie să se refere exclusiv la sumele şi măsurile stabilite şi înscrise de organul fiscal în titlul de creanţă sau în actul administrativ fiscal atacat.
Contestaţia se depune la organul fiscal al cărui act administrativ este atacat și este scutită de achitarea anticipată a unor taxe judiciare de timbru. De exemplu, dacă un câmpinean primeşte plicul acasă, acesta trebuie să depună contestaţia la sediul ANAF din Câmpina.
Termenul de depunere al contestației este de 30 de zile calendaristice, calculate de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a mai contesta titlul de creanță.
În faza soluționării contestației, organul competent va examina criticile contestatorului precum și motivele de fapt și de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ fiscal atacat de contestator, iar soluționarea contestației se va face în raport cu dispozițiile legale aplicabile în vigoare, de susținerile părților și de înscrisurile existente la dosar. Este foarte important să cunoaștem faptul că prin soluționarea contestației, petentului nu i se poate agrava situația și nu se poate crea o situație mai grea, fiind aplicabil și în cazul acestei proceduri principiul de drept unanim recunoscut non reformatio in pejus.
Soluțiile care pot fi pronunțate în cadrul procedurii de contestare a titlului de creanță sunt următoarele: contestația poate fi admisă, în tot sau în parte, sau poate fi respinsă.
În măsura în care este admisă contestația, actul atacat va fi anulat total sau parțial, după caz. În situația în care actul atacat este anulat parțial, se va încheia un nou act administrativ fiscal care va avea în vedere strict considerentele deciziei de soluţionare. În cazul respingerii contestației, cele mai întâlnite motive sunt următoarele:
a) inadmisibilitatea – în situatia contestării deciziilor de impunere emise în temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, având în vedere prevederile art. 205 alin. (6) din Codul de Procedură Fiscala.
b) netemeinicia – în situaţia în care argumentele de fapt şi de drept prezentate în susţinerea contestaţiei nu sunt de natură să modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
c) lipsa obiectului, în situaţia în care sumele şi măsurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat;
d) nemotivarea – în situatia în care contestatorul nu prezintă argumente de fapt și de drept în susţinerea contestaţiei;
e) în cazul în care contestaţia nu a fost depusă în termenul prevăzut de lege, de 30 de zile calendaristice.
Decizia privind soluţionarea contestaţiei se comunică contestatorului, precum şi organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
MODEL CONTESTAŢIE DECIZIE DE IMPUNERE
Către,
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANŢELOR PUBLICE _______
SERVICIUL FISCAL ORĂȘENESC ______________________
Sediul în _______________________________
DOMNULE DIRECTOR,
Subsemnatul ____________, cetățean român, domiciliat în ____________________, județul ____________, poseosr al C.I. seria ____, nr. _______, eliberată la data de __________, de ________, CNP ___________________, în calitate de contestator, în termen legal formulez în temeiul art. 205 și urm. Cod procedură fiscală, prezenta:
CONTESTAȚIE
împotriva Deciziei de impunere nr. ______ din data _______, emisă de __________ de Serviciul Orășenesc ________________ referitoare la stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate aferente anului _____, prin care vă solicit:
- admiterea prezentei contestații și în consecință anularea deciziei de impunere ca nelegală si neîntemeiată şi solicit anularea sumei de ______,
pentru considerentele ce vor fi expuse in cele ce urmează:
În fapt, prin decizia de impunere indicată mai sus și comunicată în data de ___________, organul fiscal a stabilit în sarcina subsemnatului obligația de plată în valoare de _____ lei, cu titlu de diferențe stabilite în plus pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate aferente anului ____.
Baza de impunere avută în vedere de organul fiscal a fost reprezentantă de veniturile obținut de subsemnatul în cursul anului 2012, care în realitate au provenit din următoarele surse:
- _______
- _______
Apreciez ca fiind neîntemeiată și nelegală decizia de impunere întrucât în cursul anului de referință am fost încadrat în muncă și am încasat cu titlul de drepturi salariale/pensie/ _________ etc. suma totală de ________ lei.
În susținerea celor de mai sus atașez prezentei contestații copii certificate conform cu originalul ale următoarelor înscrisuri: contract individual de muncă/ decizie de pensionare/ înscrisuri relevante care infirmă presupusul caracter legal al deciziei de impunere.
Ținând seama de faptul că veniturile indicate anterior nu pot fi luate în considerare pentru regularizarea contribuțiilor intrucat au fost achitate deja contributiile prevăzute de lege, vă solicit să rețineți temeinicia susținerilor mele și în consecință să anulați decizia de impunere contestată.
Este esențial să aveți în vedere faptul că în cursul anului _____, periodic au fost virate la bugetul de stat totate contribuțiile datorate calculate în raport cu veniturile obținute de subsemnatul, astfel că sumele stabilite in plus sunt nedatorate.
Pe cale de consecință, față de criticile de mai sus, consider ca fiind intemeiată prezenta contestatie motiv pentru care solicit admiterea acesteia astfel cum a fost formulată.
Solicit proba cu inscrisurile pe care le anexez prezentei.
În drept, imi intemeiez prezenta contestatie pe disp art. 205 și urm. C.proc.fiscală.
Data Contestator
__________ _____________
DOMNULUI DIRECTOR AL SERVICIULUI FISCAL ORĂȘENESC ___________
N.R.: Cazul fiecărui contribuabil are specificitatea şi unicitatea lui, iar prezentul model este publicat numai în scop informativ. În ipoteza în care veți dori să iniţiati o astfel de procedură, vă recomandăm să consultați un jurist sau un avocat.