[column width=”1/1″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
Am luat țeapă cu o mașină, are motorul praf. Îmi pot recupera banii? Da
Ca sa te feresti de noroi exista doar doua solutii: fie stai in casa, fie iti cumperi cizme de cauciuc.
Cumpararea unei masini second hand nu este ceva steril in mediu controlat si este mai riscanta decat cumpararea uneia noi. La o masina noua, pacaleala maxima este sa cumperi marca nepotrivita, de culoarea nepotrivita, cu motorul nepotrivit, de dimensiune nepotrivita din cauza vanzatorului insistent care te-a convins. Sau poate sa iei o finantare paguboasa. Totodata, tot ce este super-nou este netestat in piata. Asa ca te poti trezi cu rechemari in service, probleme de fiabilitate, timp pierdut pe la reprezentante.
Totusi, astazi ne concentram pe masinile second hand, care reprezinta de departe „grosul” pietei auto.
Definirea termenilor
As vrea sa avem o baza comuna de la care sa plecam, iar de aceea trebuie sa definim termenii: ce este acela un tepar/samsar? Ce inseamna o teapa/pacaleala?
Ce este teapa auto?
Majoritatea masinilor second hand puse la vanzare au o combinatie intre riscurile de mai jos:
1. Teapa mare: Masina a avut un accident mare, apoi a fost reparata prost si ieftin pentru a fi vanduta. De aceea, masina nu va mai fi sigura si va genera costuri de reparatii in mod constant. Uneori si un accident mai mic reparat prost si ieftin poate fi la fel de daunator.
Valoare: Viata ta, mii de euro cheltuiti pe reparatii, cauciucuri tocite inegal.
Raspandire: Aproximativ 10% dintre masini au avut accidente foarte grave si au fost reparate prost.
2. Teapa mare: Masina a rulat in conditii proaste, a fost prost intretinuta. Vanzatorul s-a saturat sa o tina in service, de aceea vrea sa o vanda. Trebuie schimbate piese scumpe. Masina asta te va ajuta sa scapi de toate economiile tale intr-un timp extrem de scurt.
Valoare: Mii de euro cheltuiti pe reparatii.
Raspandire: Aproximativ 30% dintre masinile aflate la vanzare.
3. Teapa medie: Kilometri dati inapoi mult. Sa fim seriosi – doar nu te urci pe kilometri sa mergi pe ei. Si nici nu exista o bula care sa arate ca masina ta are 500.000 km. Totusi, o pacaleala ramane o pacaleala – daca nu stii numarul real de km nu poti schimba la timp diferite consumabile importante, nu stii cand trebuie facute revizii generale. Masina se strica treptat.
Valoare: La inceput nu costa nimic. Apoi mii de euro cheltuiti pe reparatii.
Raspandire: Aproximativ 85% dintre masinile aflate la vanzare au kilometri dati inapoi.
4. Teapa mica: Pretul este prea mare. Este posibil sa platesti prea mult pentru o masina. Daca masina este proasta, atunci oricum platesti prea mult, pentru ca nu trebuia sa o cumperi in primul rand. Dar daca masina este buna? Cand este ultima data cand ti-a parut rau ca ai platit prea mult pentru un lucru foarte bun?… Exact!
Valoare: Pretul este ceva relativ. Aici intervin capacitatile tale de negociere.
Raspandire: Aproximativ 100% dintre masinile aflate la vanzare au pretul prea mare.
5. Teapa comuna: Multe masini sunt importate. Si in anunturi apar valori ale taxei auto bazate pe emisiile de CO2 introduse in anunt de catre vanzator. Adesea oamenii introduc valori mai mici pentru ca taxa sa para mica. Ar fi bine sa verifici aceste emisii cu ochii tai in cartea masinii inainte de cumparare.
Valoare: Cateva sute de euro in plus la timbrul de mediu.
Raspandire: Aproximativ 50% dintre masinile aflate la vanzare cu norma de poluare maxim Euro 4.
In general, lucrurile se leaga iar majoritatea masinilor de pe piata au diverse combinatii intre riscurile de mai sus. O masina cu 100.000 km dati inapoi nu este neaparat o teapa, la fel – o masina cu km foarte putini nu este neaparat o achizitie buna. Nu se poate da un verdict clar pentru o categorie – ci fiecare masina trebuie investigata individual.
Verdictul expertului – Ce sa alegi: Dacia sau masina straina?
Cine da „teapa”?
In DEX se spune ca un samsar face din orice lucru un obiect de negot. El vrea sa vanda. Oricum si orice. Uneori are lucruri bune de vanzare, alteori lucruri proaste. La noi termenul a capatat o conotatie negativa pe piata auto.
Samsarul profesionist. Ii stii, ii mirosi. Iti doresti sa te minta frumos, sa te asigure ca „garanteaza el”. Unele masini au accident, altele au km dati inapoi, altele au fost conduse si intretinute prost. Omul acesta mascheaza toate aceste defecte si este foarte abil in a te invalui cu tot felul de argumente. Uneori are masini bune, alteori are masini proaste. Dar tot timpul te atrage pretul, iar el stie asta!
Vanzatorul cinstit. Nu este samsar de profesie. Uneori este chiar o victima. Crede ca a cumparat o masina buna. Si crede ca a ramas „asa de buna” si cat timp a mers cu ea. Tu il crezi pe cuvant si o cumperi, apoi te iei cu mainile de cap. Omul nu a vrut sa te pacaleasca intentionat, dar totusi tu esti pagubit. Zilele trecute am testat o masina cu un timp de acceleratie de 10.5 secunde de la 60-80 km/h. Proprietarul nu a mers niciodata mai repede de 60, asa ca avea o parere foarte buna despre masina. Uneori oamenii vand masini bune, alteori vand masini proaste.
Vanzatorul smecher. Nici el nu este samsar profesionist. Fie intuieste ca a fost pacalit, dar ii este frica sa investigheze, fie stie sigur ca a fost pacalit. A cumparat masina, a carpit-o cum a putut prin ateliere de cartier, iar acum nu se mai poate… trebuie sa scape de masina, ca altfel ii mananca toate economiile. Deci transmite teapa mai departe.
– „Eu asa am luat-o, asa ti-o dau!”
– „Dom’le eu zic ca are km reali, dar nu bag mana in foc”. – daca este mai binevoitor.
– „Ala mi-a zis ca a schimbat distributia, dar stii cum e la masini… mai bine sa le faci tu”.
O pacaleala pentru unul nu inseamna neaparat o pacaleala pentru altul. Asa ca si aici este relativ: unele masini sunt achizitii bune, altele sunt achizitii proaste. Sper ca citind aceste randuri sa ti se deschida ochii, dar sa nu te sperie. Chiar daca o masina nu are carte de service sau chiar daca are revopsiri, asta nu inseamna ca o masina este proasta. Ba uneori sunt persoane dificile care au masini foarte bune.
Cum sa te feresti de tepe?
Cum spuneam mai sus: de interactionat cu oamenii tot vei interactiona, asa ca trebuie sa te pregatesti.
Pasul 1: Informeaza-te
De exemplu, citesti articolul acesta sau alte articole ca sa intelegi cum stau lucrurile cu piata auto.
Pasul 2: Nu te teme
Daca vrei ca cumperi o masina trebuie sa stii ca banii sunt la tine. Tu ii dai si practic tu esti in control. Faptul ca testezi o masina, mergi cu ea, nu inseamna ca trebuie sa o si cumperi. Totusi, tine minte ca o masina este mai complexa decat un bolovan. De aceea, trebuie verificata. Chiar si in urma unei evaluari, riscul este doar diminuat, dar nu eliminat.
Pasul 3: Nu fi naiv
Nimeni nu vinde o masina second hand de buna ce e. Rar gasesti pe cineva care fix inainte de vanzare i-a pus cauciucuri noi, a mai cumparat un set de cauciucuri tot noi de rezerva, a facut imbunatatiri la masina din dorinta ca urmatorul proprietar sa fie in siguranta si sa nu cheltuiasca nimic. (sper ca vedeti ironia!)
Trebuie sa te decizi – ori esti vanator de ocazii – iar pentru asta iti trebuie experienta – ori ai nevoie de masina pentru tine. Gandeste-te in primul rand la cum iti este utila o masina, ce stie sa faca. Cel mai mult conteaza daca o masina este buna sau nu, apoi cat costa.
Pasul 4: Nu te crede ceea ce nu esti
Faptul ca ai citit 30 de articole, ai comentat pe 20 de forumuri, ai calculat 10 scenarii, iei cu tine 5 prieteni si ai avut 2 masini nu te transforma intr-un expert peste noapte. Este bine sa fii informat cu privire la marca/model/fiabilitate/consum… Gasesti foarte multe resurse pe Internet. Dar una este informatia, alta este realitatea fizica: vanzatorul si masina. Este bine sa apelezi la un specialist.
Concluzie
Daca nu ai setate asteptarile corecte, te autosabotezi. Adica esti pur si simplu un magnet de tepe dorite sau total neintentionate. Si daca te duci in gura leului flamand crezand ca nu vei fi mancat, atunci nu se mai numeste teapa auto, ci auto-teapa
[/column]