Reducerea cererii de autoturisme, din cauza crizei financiare mondiale, nu este principala problema pe care o au de rezolvat producatorii si importatorii de masini din Romania. Reprezentantii industriei auto, reuniti la un seminar organizat de Mediafax, au lasat sa se inteleaga ca afacerile le-au fost puternic afectate de taxa de poluare intrata in vigoare la 1 iulie 2008.
Producatorii si importatorii au combatut in cadrul conferintei „Mediafax talks about Auto Industry“ noua taxa auto, care permite accesul mult mai usor in tara al masinilor de ocazie. Tonul a fost dat de premierul Calin Popescu Tariceanu, prezent la eveniment, asadar, de chiar initiatorul acestui bir contestat. “Favorizam bisnitarii de masini. Importul de masini rulate nu aduce bani la buget, nu creeaza locuri de munca, in schimb umple soselele Romaniei cu zeci de mii de rable, care in cativa ani vor ajunge la casat”, a declarat seful Guvernului. Evolutia pietei auto pe primele noua luni, prezentata de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), arata ca doar 223.000 de masini noi au fost vandute in Romania, in scadere cu 2,6% fata de acelasi interval din 2007. In acelasi timp, numarul masinilor rulate aduse din import s-a dublat fata de 2007, depasind 168.000 de unitati. Aportul autoturismelor “de ocazie” a condus la invechirea parcului auto national. “Comparativ cu primele 6 luni ale anului, in perioada iulie-septembrie 2008, ani au intrat in Romania de 7 ori mai multe autoturisme mai vechi de 10 ani. Iar ponderea automobilelor mai putin poluante a scazut la jumatate”, a declarat Brent Valmar, vicepresedintele APIA. “In 2007, varsta medie a parcului auto din Romania era de 15,5 ani”, a subliniat si Vladimir Vosicky, director de dezvoltare la Ford Europe.
Dacia si-a redus cu 15% tinta de vânzari pe 2008
Reprezentantii industriei auto recunosc ca se lovesc nu doar de concurenta masinilor rulate din import, ci si de accesul redus al populatiei la credite. Ca urmare a scaderii cererii de autoturisme, Dacia a redus nivelul productiei planificat pentru acest an cu 50.000 de unitati. De la tinta initiala de la 310-320.000 de masini, “Dacia va avea o productie planificata de 260-270.000 unitati în 2008“, a declarat ieri vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. “Daca pietele vor scadea în continuare, vom reduce din nou productia”, a completat si directorul companiei, Francois Fourmont. Direct afectati vor fi furnizorii de componente auto, deoarece acestia au un calendar de productie adaptat la cerintele fabricantilor. Cu toate acestea, reprezentanti industriei au sustinut ca societatile din piata auto româneasca nu intentioneaza sa concedieze angajati, dar sunt mai prudente în ceea ce priveste noile investitii si cheltuielile. “Nu luam în calcul înghetarea angajarilor si vom recruta în continuare oamenii de care avem nevoie, însa cu o viteza mai mica decât pâna acum”, a declarat vicepresedintele APIA.
Reprezentantii constructorului Ford au declarat pe de alta parte ca mizeaza pe posibilitatile de crestere ale pietei auto in Romania si-si vor continua planurile de investitii astfel incat primul automobil produs la Craiova sa fie gata la jumatatea anului viitor.
Doar 464 rable, inlocuite in octombriefecte crizei financiare
s-au simtit si asupra programului de reinnoire a parcului auto. Potrivit datelor furnizate de Administratia Fondului de Mediul, din cele aproape 12.500 de masini noi ramase nevandute in cadrul programului Rabla, doar 464 au fost achizitionate de romani luna aceasta. Programul care vizeaza inlocuirea masinilor mai vechi de 12 ani continua pana in decembrie.